موضع تند نامرد انتخابات 2020 آمریکا علیه عربستان

کدخبر: ۲۶۹۶۷۷
اقتصادنیوز: نامزد انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌ جمهوری آمریکا، عربستان سعودی را بزرگ‌ترین حامی تروریسم توصیف کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «تولسی گابارد»، قانونگذار آمریکایی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا روز پنجشنبه عربستان سعودی را «بزرگترین حامی تروریسم» توصیف کرد.

این نماینده ایالت هاوائی در توئیتر، با اشاره به گزارش‌هایی که مدعی هستند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا قصد فروش فناوری‌های حساس هسته‌ای به عربستان سعودی را دارد گفت: «عربستان سعودی بزرگترین حامی تروریسم و ایدئولوژی افراط‌گرایی است که سازمان‌های تروریستی مانند القاعده و داعش را تغذیه می‌کنند. با وجود این دولت ترامپ قصد دارد به آنها فناوری‌های حساس هسته‌ای بفروشد. این، تهدید بزرگی برای ایمنی و امنیت آمریکا است.»

گزارش جدیدی از نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا نشان می‌دهد شماری از مقام‌های فعلی و سابق دولت این کشور علی‌رغم مخالفت‌های مکرر اعضای شورای امنیت ملی آمریکا و سایر مقام‌های ارشد کاخ سفید در حال تلاش برای فروش نیروگاه‌های هسته‌ای به عربستان سعودی هستند. 

به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست»، «هربرت مک‌مستر» مشاور وقت امنیت ملی آمریکا یکی از افرادی بوده که با فروش این تجهیزات به عربستان سعودی مخالفت کرده است. او و دیگر مخالفان، با اشاره به مخاطرات امنیتی چنین معامله‌ای، خواستار قطع مذاکراتی در سال ۲۰۱۷ بودند که با هدف فروش این فناوری‌ها به سعودی‌ها در جریان بود.

علی‌رغم این، تلاش‌ها برای فروش این فناوری‌ها ابتدا توسط «مایکل فلین»، مشاور وقت امنیت ملی کاخ سفید و به تازگی توسط «ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا دنبال شده است. تازه‌ترین رایزنی‌ها برای فروش نیروگاه‌های هسته‌ای هفته گذشته در کاخ سفید انجام شده است.

جزئیات مربوط به این جدال‌های داخلی در کاخ سفید در یک گزارش ۲۴ صفحه‌ای که قانونگذاران آمریکایی صبح سه‌شنبه آن را منتشر کرده‌اند، تشریح شده‌اند. این گزارش طیف وسیعی از ادعاها علیه فهرست طویلی از حلقه اطرافیان دونالد ترامپ را شامل می‌شود.

نمایندگان دموکرات کنگره وعده داده‌اند درباره ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش تحقیق خواهند کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید