آمریکایی بازداشت شده در ایران، نظامی نیست/ ۶۱۰۴ خارجی در زندان‌های ایران هستند

کدخبر: ۲۶۹۸۷۶
اقتصادنیوز: معاون ایرانیان و امور مجلس وزرات امور خارجه توصیحاتی درباره آمریکایی بازداشت شده در ایران ارائه کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، حسین پناهی آذر، که از اوایل بهمن ماه سال گذشته و در پی ایجاد تغییرات در ساختار وزارت امور خارجه، «مسؤولیت معاونت ایرانیان و امور مجلس وزرات امور خارجه»، که پیش از آن به عنوان «معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور» شناخته می‌شد را بر عهده گرفته است.

وی در گفتگو با ایسنا توصیحاتی درباره آمریکایی بازداشت شده در ایران ارائه کرد.

بخشی از این گفتگو را می‌خوانید:

چندی پیش در رسانه‌ها خبری مطرح شد که یک نظامی سابق آمریکایی در مشهد بازداشت شده است. وزارت خارجه ایران نیز در اطلاعیه‌ای این موضوع را تأیید کرد و همچنین پس از مدتی نقل قولی از سوی مقامات قضائی مطرح شد که این آمریکایی در ایران شاکی خصوصی دارد. آیا شما در جریان آخرین وضعیت وی هستید؟

قسمت اول را باید اصلاح کنم. ایشان نظامی آمریکایی نیست. یعنی در واقع آمریکایی است، ولی نظامی نیست، او سال‌هاست که به ایران به صورت شخصی تردد داشته است، چرا که گویی دوستانی در ایران دارد. دستگیری‌اش نیز مربوط به اخیر نیست. حدود شش الی هفت ماه پیش این دستگیری رخ داده است.

مسائل جاسوسی و امنیتی مطرح نیست

آیا در پرونده وی مسائل امنیتی و جاسوسی نیز مطرح است؟

تا آنجا که اطلاع داریم بحث دستگیری او به خاطر شکایت شاکی خصوصی است، مسائل امنیتی و جاسوسی نیز مطرح نیست و همان موقع که وی دستگیر شد بر اساس مقررات بین‌المللی و کنوانسیون وین دستگیری این فرد به سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران گزارش شد.

آیا حکمی برای وی صادر شده است؟

هنوز حکم قطعی برای وی صادر نشده است و طبیعی است که اتباع خارجی نیز در ایران وقتی شاکی خصوصی داشته باشند باید دوره معمول رسیدگی قضائی را طی کنند.

از دو طریق در جریان دستگیری و بازداشت اتباع خارجی در ایران قرار می‌گیریم / ‌ پرونده شهروندان اردنی، امنیتی نیست‌

طبق برخی از اخبار منتشر شده چند ماه پیش نیز گویی تعدادی از شهروندان اردنی در ایران بازداشت شده‌اند. کاردار اردن در تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بود و خواستار این شده بود که ایران زمینه‌ای را فراهم کند که این افراد هر چه زودتر آزاد شوند. وضعیت پرونده آنها در حال حاضر چگونه است؟

باید توجه کنیم اقدامات و پیگیری‌هایی که وزارت خارجه انجام می‌دهد مسائل امنیتی نیست. این وزارتخانه عموماً از دو طریق در جریان دستگیری و بازداشت اتباع خارجی قرار می‌گیرد. در برخی از مواقع قوه قضائیه به ما اطلاع می‌دهد که فلان شهروند خارجی بازداشت شده و ما نیز طبق کنوانسیون وین به سفارتخانه‌ای که فرد تابعیت آن را دارد اطلاع می‌دهیم. در برخی از موارد نیز قبل از اینکه از منابع داخلی چنین موضوعی را دریافت کنیم سفارتخانه‌های خارجی به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که ما اطلاعاتی داریم که شهروندمان دستگیر شده و از ما می‌خواهند که از طریق قوه قضائیه پیگیری‌هایی را در مورد وضعیت اتباع‌شان انجام دهیم و ما نیز به محض دریافت اطلاعات از قوه قضائیه به آن سفارتخانه اطلاع رسانی می‌کنیم و در همین چهارچوب تلاش می‌کنیم که انجام دیدار کنسولی بین آن فرد بازداشت شده و مقامات سفارتخانه پیگیر، تسهیل شود. البته در صورتی که تبعه بازداشتی چنین چیزی را بخواهد، چرا که بعضاً تبعه‌ای که بازداشت می‌شود علاقه‌ای ندارد که سفارتخانه کشورش در جریان پرونده او قرار بگیرد و ما نیز در همین چهارچوب به درخواست فرد بازداشت شده احترام می‌گذاریم و اطلاع رسانی کاملی به آن سفارتخانه نمی‌کنیم.

در چهارچوب این اطلاع رسانی فرد بازداشت شده در صورتیکه بخواهد سفارتخانه‌اش برایش وکیل می‌گیرد و ما در مجموع در چهارچوب روابطی که با کشورها داریم سعی می‌کنیم که زمینه را برای دیدارهای کنسولی بین اتباع و سفارتخانه‌ها تسهیل کنیم و تا آنجا که زمینه فراهم شود کمک کنیم که فرد بازداشت شده برای گذراندن دوران محکومیتش به کشور خودش منتقل شود.

در مورد پرونده شهروندان اردنی نیز تا آنجا که ما می‌دانیم پرونده آنها امنیتی نیست بلکه به علت ورود غیر قانونی به آب‌های ایران بازداشت شده‌اند و این موضوع نیز با توجه به گسترده بودن آب‌های سرزمینی ایران اتفاق می‌افتد.

۶۱۰۴ خارجی در زندان‌های ایران و ۳۰۰۰ ایرانی در زندان‌های خارج از کشور هستند

تعداد اتباع خارجی که در ایران بازداشت هستند و تعداد ایرانیانی که در خارج از کشور در زندان به سر می‌برند چه تعداد هستند. آیا آماری در این زمینه دارید؟

بر اساس آماری که قوه قضائیه در اختیار ما قرار داده است تعداد اتباع خارجی که در زندان‌های ایران به سر می‌برند ۶۱۰۴ نفر هستند و حدود ۳۰۰۰ نفر ایرانی نیز در زندان‌های خارج از کشور در حال طی کردن دوران محکومیت خود هستند.

این اتباع خارجی بازداشتی بیشتر شهروند کدام کشور هستند. به نظر می‌رسد که بیشتر شهروند کشور افغانستان باشند؟

بخش عمده‌ای از اتباع خارجی که در ایران به سر می‌برند مهاجر غیرقانونی هستند و با توجه به اینکه تعداد مهاجران افغانستانی در ایران زیاد است این طبیعی است که تعداد افراد بازداشتی نیز بیشتر متعلق به این کشور باشند. البته از دیگر کشورهای همسایه و منطقه نیز در بین این افراد حضور دارند که بعضاً به دلایل مختلف از جمله ورود غیر قانونی به ایران بازداشت شده‌اند.

اتباع ایرانی بیشتر به خاطر مسائلی چون مواد مخدر و یا سرقت در دیگر کشورها بازداشت شده‌اند

آیا اطلاع دقیقی دارید که اتباع ایرانی در خارج از کشور بیشتر به چه دلیلی بازداشت شده‌اند و جرم عمده آنها چیست؟

اتباع ایرانی بیشتر به خاطر مسائلی چون مواد مخدر و یا سرقت در دیگر کشورها بازداشت شده‌اند. البته در برخی از موارد به خاطر تفاوت قوانین کشورها با ایران این شهروندان بازداشت شده‌اند. مثلاً فرد بازداشت شده در ایران، نوعی قرص مصرف می‌کرده و با همین قرص به کشور همسایه سفر کرده ولی در آن کشور همسایه داشتن آن قرص جرم بوده و به همین علت فرد بازداشت شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید