توصیه هایی برای گرم کردن غذای کودکان

کدخبر: ۲۶۹۹۱۲
اقتصادنیوز: یک متخصص اطفال گفت: با گرم کردن دوباره برخی مواد غذایی نه تنها خواص آن‌ها از بین می‌رود بلکه به ماده‌ای سمی تبدیل می‌شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز علی محتشمی متخصص اطفال  با اشاره به توصیه‌هایی برای گرم کردن غذای کودک، اظهار کرد: به‌طور معمول مادرها غذا‌های کودک را در حجم زیاد تهیه کرده و هر بار در مقدار کم گرم می‌کنند؛ اتفاقی که در برخی مواد ممکن است سلامت کودک را به خطر بیاندازد؛‌ برخی مواد غذایی با گرم شدن دوباره خاصیت خود را از دست داده و به مواد سمی تبدیل می‌شوند، پس بهتر است یا به اندازه مصرف یک وعده و فقط برای یک‌بار تهیه شوند و یا برای بار دوم یا به‌صورت سرد استفاده شوند.

این متخصص اطفال بیان کرد: قارچ یکی از موادی است که در صورت گرم کردن سمی می‌شود، با گرم کردن قارچ تغییراتی در ترکیب پروتئین و حتی مزه این غذا ایجاد می‌شود که خاصیت آن را از بین برده و باعث ایجاد بسیاری از مشکلات گوارشی می‌شود؛ مرغ از دیگر موادی است که اگر دوبار گرم شود سمی می‌شود، دوباره گرم کردن مرغ موجب تغییر ترکیب پروتئین در آن می‌شود، اگر می‌خواهید آن را گرم کنید با درجه حرارت پایین و به مدت طولانی این کار را انجام دهید.

وی با اشاره به سمی شدن سیب زمینی پس از دوبار گرم شدن، گفت: با گرم کردن مجدد سیب زمینی نه تنها خواص غذایی آن از بین می‌رود بلکه سمی نیز خواهد شد؛ سیب زمینی را بلافاصله پس از پخت مصرف کنید و یا اینکه آن را سرد سرو کنید؛ اسفناج از مواد دیگری است که در صورت داغ کرد مجدد سمی می‌شود، اسفناج حاوی درصد بسیار بالایی از نیترات است که گرم کردن مجدد این غذا نیترات را به نیتریت تبدیل می‌کند که ماده‌ای سرطان زاست بنابراین اسفناج را تازه تازه و بلافاصله پس از پخت مصرف کنید.

محتشمی با اشاره به اینکه چغندر را نباید دوبار گرم کرد، ادامه داد: چغندر نیز مانند اسفناج حاوی نیترات است که با گرم کردن دوباره تبدیل به ماده‌ای خطرناک می‌شود البته به این معنا نیست که شما نمی‌توانید دوباره آن را مصرف کنید فقط می‌گوییم دوباره آن را گرم نکنید.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه کرفس در صورتی که دوبار گرم شود، سمی می‌شود، افزود: از کرفس اغلب در تهیه سوپ استفاده می‌شود و باید این سبزی را تازه تازه مصرف کنید، کرفس هم حاوی نیترات است؛ اگر می‌خواهید سوپ را دوباره گرم کنید بعد از پختن، کرفس و هویج آن را جدا کنید.

وی یادآوری کرد: تخم مرغ یکی از پر خطرترین مواد غذایی است که اگر آن را با درجه حرارت زیاد گرم کنید سمی می‌شود؛ این در مورد مواد غذایی مثل سس بشامل که در آن تخم مرغ به کار رفته صدق نمی‌کند و شامل غذا‌هایی می‌شود که تخم مرغ پخته و یا سرخ شده در آن به کار رفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید