عضو فراکسیون امید:

فضای کشور نسبت به FATF مثبت است

کدخبر: ۲۶۹۹۷۶
اقتصادنیوز؛ عبدالرضا هاشم‌زایی، عضو فراکسیون امید مجلس گفت: در کنار تلاش های دیپلماتیک ایران، فضای داخل کشور نسبت به FATF مثبت بوده و به همین دلیل هیات امنای گروه ویژه اقدام مالی تصمیم گرفته که بار دیگر مهلت داده شده به ایران را تمدید کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ عبدالرضا هاشم‌زایی، تمدید مهلت چهارماهه گروه وی‍ژه اقدام مالی به ایران را از مزایای برجام دانست و افزود: گروه 1+5 برجام را امضا کرد و با وجود تاکید طرفین این توافق بین المللی، آمریکا از برجام خارج شد؛ اروپایی ها به ویژه طرفین برجامی به دنبال سازوکاری بوده اند که ایران با تعهد به برجام، ارتباطات مالی خود را حتی محدود با سیستم مالی دنیا داشته باشد.

عبدالرضا هاشم زایی

وی با تاکید بر اینکه تعیین تکلیف FATF؛ ایران را از لیست کشورهای دارای ریسک خارج می کند، اظهار داشت: مجلس سه بار با رای قاطع این لوایح را تصویب کرده است، این فضایی را ایجاد می کند که به شکل بهتر و کارشناسانه ای با این موضوع برخورد کنیم و با تصویب نهایی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)و «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته (پالرمو)»، موضوع FATF در ایران تعیین تکلیف شود و کشور از از لیست کشورهای دارای ریسک از نظر سرمایه گذاری بین المللی خارج شود.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود برخی موانع داخلی و بازی های سیاسی داخلی درباره FATF، آیا می توان امیدوار بود که این موضوع در ایران نهایی شود؟ گفت: در چهار ماه گذشته اقدامات خوبی در داخل کشور صورت گرفته است، مجلس سه بار به این لوایح رای مثبت داد و اکنون این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مجمع نیز طی این مدت جلساتی را در این زمینه برگزار کرده، اما هنوز رای نهایی به این موضوع نداده است؛ در کنار تلاش های دیپلماتیک ایران، فضای داخل کشور نسبت بهFATF مثبت بوده و به همین دلیل هیات امنای گروه ویژه اقدام مالی تصمیم گرفته که بار دیگر مهلت داده شده به ایران را تمدید کند.

مقر آن در پاریس است، ماه اکتبر گذشته به ایران تا ماه فوریه برای انجام اصلاحات مورد نظر این سازمان مهلت داده بود؛ گروه ویژه اقدام مالی در جلسه این هفته خود به این نتیجه رسیده است که ایران هنوز «برخی موارد» برای رعایت معیارهای این سازمان را «کامل» نکرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید