آخرین تلاش‌ها برای ماندن انگلیس دراتحادیه اروپا/احتمال برگزاری مجدد همه ‌پرسی برگزیت

کدخبر: ۲۷۰۵۱۱
اقتصادنیوز: کمتر از پنج هفته مانده به مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، رهبر اصلی‌ترین حزب مخالف دولت در تغییر موضعی آشکار از برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت حمایت کرد.
آخرین تلاش‌ها برای ماندن انگلیس دراتحادیه اروپا/احتمال برگزاری مجدد همه ‌پرسی برگزیت

به گزارش اقتصادنیوزبه نقل از تارنمای حزب کارگر انگلیس، «جرمی کوربین» دوشنبه در جلسه‌ای با حضور نمایندگان حزب کارگر بیان کرد که نخست‌وزیر به ‌صورت بی مسئولانه‌ای وقت‌کشی می‌کند تا نمایندگان را به انتخاب بین دو گزینه برگزیت بی توافق یا توافقنامه سرهم‌بندی شده خود وادار کند.

او با اشاره به ملاقاتی که هفته گذشته با رهبران اتحادیه اروپا درباره طرح پیشنهادی حزب کارگر برای خروج نرم از اتحادیه اروپا داشت، ابراز اطمینان کرد که توافقنامه مورد نظر حزب کارگر در پارلمان رأی آورده و طرفداران و مخالفان برگزیت را با یکدیگر متحد خواهد کرد.

کوربین با بیان این مطلب اظهار کرد که حزب کارگر با ارائه لایحه‌ای در حمایت از برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت، از خروج فاجعه‌ بار و مخربی که محافظه‌کاران به این کشور تحمیل کرده‌اند جلوگیری خواهد کرد. 

این برای اولین بار است که موضوع برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت، برغم تنش‌های احتمالی طرفداران خروج از اتحادیه اروپا در پارلمان رسماً مطرح می‌شود.

نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه در حاشیه اجلاس سران عرب و اتحادیه اروپا در شرم‌الشیخ ابراز اطمینان کرده بود که پیش از مهلت قانونی برگزیت به توافقنامه جدیدی با اتحادیه اروپا دست خواهد یافت. او وعده داد که نمایندگان پارلمان این کشور برای دومین بار در تاریخ 12 مارس (21 اسفند) فرصت خواهند داشت تا درباره توافقنامه سرنوشت‌ساز خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی‌گیری کنند.

با این‌حال دونالد توسک رئیس شورای اروپا با اشاره به اختلافات میان دو طرف، پیشنهاد کرده که انگلیس مهلت قانونی برگزیت را دست‌کم دو ماه به تأخیر انداخته تا مذاکرات به نتیجه برسد.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس تاکنون به دو لایحه تأخیر برگزیت برای مذاکرات بیشتر با اتحادیه اروپا رأی منفی دادند، با این ‌حال سومین لایحه تأخیر برگزیت قرار است چهارشنبه آینده از سوی دو نماینده حزب حاکم و مخالف دولت برای سومین بار به رأی گذاشته شود.

هم‌زمان، سه وزیر دولت انگلیس شنبه گذشته با انتشار یادداشتی در دیلی میل بیان کردند که خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا خسارت‌های فاجعه باری را به اقتصاد، امنیت ملی و حتی یکپارچگی انگلیس خواهد زد. آن‌ها با اشاره به اینکه در روزهای آینده، فرصت برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا و تکمیل مراحل قانونی وجود ندارد، تصریح کردند که از لایحه پیشنهادی روز چهارشنبه حمایت می‌کنند.

نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به این افزایش فشارها برای تمدید مهلت برگزیت می‌گوید که این اقدام، مشکل را حل نمی‌کند و فقط زمان تصمیم‌گیری را به تأخیر می‌اندازد. او می‌گوید: بالاخره باید تصمیم گیری شود و تمام نمایندگان مجلس وظیفه دارند تا به رای مردم احترام بگدارند.

انگلیس قصد دارد تا بر اساس نتیجه همه‌پرسی سال 2016 ، در تاریخ 29 ماه مارس از اتحادیه اروپا خارج شود. با این‌ حال، چنانچه نمایندگان مجلس از برگزاری مجدد همه‌پرسی حمایت کنند، ممکن است سرنوشت برگزیت به‌طور کامل تغییر کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید