پیش‌قدمی عربستان برای میانجیگری بین هند و پاکستان

کدخبر: ۲۷۱۱۲۱
اقتصادنیوز؛ «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان امروز (جمعه) و در سفری غیرمنتظره برای میانجیگری بین هند و پاکستان وارد اسلام‌آباد می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ عادل الجبیر در سفر به اسلام آباد با «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان دیدار و درخصوص مهم ترین مسائل امنیتی منطقه با وی گفت و گو خواهد کرد.

عادل الجبیر

به گفته منابع، عربستان مایل است تا اختلافات موجود میان پاکستان و هند از طریق گفت وگو حل و فصل شود.

سفر وزیر مشاور عربستان پس از دیدار چندی پیش «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از پاکستان صورت می گیرد.

سفر دو روزه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به پاکستان با امضای چند قرارداد و یادداشت تفاهم نامه همکاری برای سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری ریاض در پاکستان به پایان رسید.

بن سلمان در سفر به اسلام آباد با «عمران خان» نخست وزیر، «عارف علوی» رئیس جمهوری، «محمدصادق سنجرانی» رئیس مجلس سنا و ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان دیدارهای جداگانه داشت.

 

گفتنی‌است، حمله انتحاری 14 فوریه (25 بهمن) گروه تروریستی موسوم به 'جیش محمد' به نیروهای هندی در پولوامای کشمیر و کشته شدن دستکم 41 تن از آنها به تنشی دنباله دار تبدیل شد.

جنگنده های هندی سه شنبه به مواضع این گروه تروریستی مستقر در پاکستان حمله کردند و گفته می شود، 200 تا 300 تن از آنها را کشتند.

چهارشنبه گذشته پاکستان از سرنگون کردن دو جنگنده هندی در آسمان خود خبر داد، هند اظهارات اسلام آباد را بی مورد خواند و گفت، خطای خلبان موجب سقوط این جنگنده ها شد. هند نیز متقابلا از سرنگونی یک جنگنده پاکستانی خبر داد.

در پی تشدید تنش بین اسلام آباد و دهلی نو، 'عمران خان'، نخست وزیر پاکستان، خطاب به طرف هندی گفت: بیایید مجرایی برای مذاکره باز کنیم.

استقلال پاکستان و جدایی از هند در سال 1947 میلادی، وقوع چندین جنگ میان دو کشور، رقابت در آزمایش های اتمی و پرتاب موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، بازداشت صیادان در آبهای آزاد، موضوع برداشت از حوزه های آبی مشترک، مشکلات اخذ روادید تجاری، اقدامات تروریستی در دو کشور را می توان از دلایل عمده سردی روابط سیاسی و اقتصادی میان این دو کشور همسایه در منطقه جنوب آسیا عنوان کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید