نیویورک‌تایمز: زمان خداحافظی نتانیاهو فرارسیده‌است

کدخبر: ۲۷۱۲۹۰
اقتصادنیوز؛ نیویورک‌تایمز با اشاره به اتهامات فساد و خطرات سیاسی ناشی از ادامه دولت نتانیاهو تاکید کرد که زمان پایان دوره زمامداری «شاه بی بی» رسیده است.
نیویورک‌تایمز: زمان خداحافظی نتانیاهو فرارسیده‌است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی به قلم 'برت استیفنز' آورده‌‌است: نخست وزیر اسرائیل بطور فزاینده با سی وهفتمین رئیس جمهوری آمریکا مشابهت پیدا می کند. زمانی که فصل پایان زندگی سیاسی بنیامین نتانیاهو نوشته شود.

معایب نتانیاهو روزپنجشنبه زمانی بیشتر مشخص شد که 'آویچای ماندلبلیت'دادستان کل اعلام کرد که او نخست وزیر را به اتهام رشوه، کلاهبرداری و نقض اعتماد تحت پیگرد قرار خواهد داد. نتانیاهو این تحقیقات را 'تعقیب توهمات' نامید و دادستان را 'ضعیف' توصیف کرد و موضعی شبیه دونالد ترامپ در مساله 'جف سشنز' و تحقیقات مربوط به روسیه داشت. 

قانون اسرائیل به نتانیاهو اجازه می دهد که در برابر این اتهام در یک جلسه استماع اعتراض کند که این فرایند ممکن است تا یک سال طول بکشد. او هیچ قصدی برای استعفا ندارد و امیدوار است که با انتخابات 9 آوریل برای پنجمین بار به نخست وزیری برسد. شاید به این مقام برسد و شاید هم نباید. 

این مساله به این دلیل نیست که نتانیاهو مجرم یا خیلی مجرم است. رهبران سابق اسرائیل از جمله اسحاق رابین در خصوص جرایم شدیدتری محکوم شده اند. اتهامات علیه نتانیاهو که جدی ترین آنها کمک به یک تاجر در ازای پوشش رسانه ای است، هنوز قطعی نشده اند. همانطور که جرم واقعی واترگیت پوشش واقعیت بود رسوایی واقعی 'بی بی گیت' هم ساخت و پاخت سیاسی بوده است. تا ماه گذشته به نظر می رسید که نتانیاهو به راحتی در انتخابات پیروز خواهد شد اما با تشکیل حزب راست میانیه 'آبی و سفید' رقابت شدیدتر شد. 

مساله تحقیقات جزایی درباره نتانیاهو تنها خطر سیاسی نتانیاهو را افزایش می دهد. راه حل نتانیاهو این بوده که به دنبال آرای رای دهندگان در طیف راست تر باشد. تعداد کمی از این آراء از جانب 'اوتزاما یهودیت' حزب نژادپرست به جا مانده از حزب منحله 'کاچ' خواهد آمد. 'بن آری' رهبر این حزب ویزای آمریکا را نگرفت زیرا آمریکا به درستی حزب کاچ را یک سازمان تروریستی می داند. اگر نتانیاهو بتواند یک ائتلاف حاکم ایجاد کند ، بن آری ممکن است از میانجیگران قدرت در داخل آن دولت باشد . 

این به تنهایی دلیل کافی برای رد کردن نتانیاهو است. به این مساله حملات دگماتیک او به عرب های اسرائیلی و نزدیکی او به رهبران راست افراطی اروپا مانند ویکتور اوربان در مجارستان را هم اضافه کنید تا تصویر کامل را مشاهده کنید. نتانیاهو مردی است که هیچ ملاحظه اخلاقی برای او بر منافع سیاسی اولویت ندارد و منفعت سیاسی اصلی برای او خودش است. وجود نخست وزیری که هم معنا بودن صهیونیسم با نژادپرستی را تقویت کند نابخشودنی است که موجب تقویت مهاجمان به اسرائیل می شود و مدافعان آن را شرمنده و مبهوت می کند. 

مهمتر از همه اینکه، چنین دولتی به رهبری نتانیاهو موجب تضعیف 'اعتماد به نفس اخلاقی' به عنوان عنصر مرکی در دفاع از اسرائیل و یهودیان می شود.حملات ضد اسراییلی ممکن است فراوان باشد اما اگر اکثریت اسراییلی ها درک کنند که این حملات پایه ای در حقیقت ندارد، این حملات لطمه زیادی وارد نخواهد کرد. رفتار نتانیاهو این اعتماد را به خطر می اندازد . 

همانطور که دستاوردهای نیکسون در عرصه داخلی آمریکا و سیاست خارجی به علت پارانویا او بی اثر شد، میراث نتانیاهو هم تحت الشعاع فساد او قرار گرفته است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید