انباشت ۸۰ هزار گواهی اسقاط خودرو در مراکز اسقاط/اصلاح مصوبه اسقاط خودرو

کدخبر: ۲۷۱۳۷۸
اقتصادنیوز: معاون صنایع وزارت صمت گفت: درباره مصوبه اسقاط خودرو اصلاحاتی انجام و تصویب شده و اصلاحیه مجوز‌ها به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گودرزی رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر تصریح کرد: هم اکنون  ۸۰ هزار گواهی اسقاط خودرو انباشت شده است. ۷۰ هزار گواهی در ستاد حمل و نقل سوخت و ۱۰ هزار گواهی در صفحه تعاونی مراکز داریم.

وی ادامه داد: قوانین و مقررات خوبی داریم اما اینکه چرا دولت بعد از ابلاغ مصوبات نسبت به لغو مصوبه نظارت کافی را انجام نمی‌دهد، جای سوال است. سال ۹۶ قانون هوای پاک مصوب شده است و در ماده ۸ قانون هوای پاک دولت مکلف بوده ظرف ۳ ماه آیین نامه هوای پاک را تنظیم کند و این آیین نامه یکسال به تعویق افتاد که در حقیقت قانون هوای پاک با این تعویق یکساله بازهم یکسال عقب افتاد.

گودرزی درباره روند اسقاط خودرو گفت: از ۲۱۶ مرکز اسقاط خوردو، ۱۹۰ مرکز تعطیل و ۲۶ مرکز با ۵ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند که این مراکز نیز عملا در حال تعطیل شدن هستند. 

این مقام مسئول گفت: طبق مصوبه دولت، خودروساز‌ان ۳۰ درصد خودروی تولیدی را باید جایگزین خودرو‌های فرسوده کنند که این مصوبه در طول سال‌های گذشته به فراموشی سپرده شده و اجرا نمی‌شود. 

بر اساس این گزارش عبدالله بابایی نماینده شرکت خودروسازی سایپا در ارتباط تلفنی درباره جایگزینی خودرو‌ها با خودرو‌های اسقاطی گفت: در سال ۹۶ این مصوبه اجرا شده، اما با مشکلاتی که از خرداد امسال درصنعت خودرو ایحاد شده، خودروساز‌ها به علت کمبود مواد اولیه معوقاتی داشتند و برای جایگزینی ۳۰ درصدی تولید نیز به مشکل خوردند.

وی ادامه داد: مهمترین اولویت خودروساز‌ان جایگزینی ۳۰ درصدی تولید برای خودرو‌های اسقاطی است که در آینده نزدیک با روند افزایش شاهد پاسخگویی به مردم خواهیم بود.

بابایی افزود: بدهی سنگینی سازمان بهینه ساز به خودروساز‌ها کار را با چالش مواجه کرده است، اما در فرایند جدید در صنعت خودرو می‌توان به اسقاط خودر‌وها کمک کرد.

بر اساس این گزارش فرشاد مقیمی معاون صنایع وزارت صمت در ارتباط تلفنی درباره تاخیر در روند اسقاط خودروهای فرسوده گفت: در این باره جلساتی برگزار شده است. در حوزه صنعتی خودرو با توجه به اشتغال ۴ هزار نفر در این حوزه اقداماتی انجام شده است و در جلسه امروز شورای مدیران درباره مصوبه اسقاط خودرو اصلاحاتی انجام و تصویب شد و اصلاحیه مجوز‌ها به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: مجوز زیست محیطی دریافت شده است که باید استعلامات زیست محیطی نیز انجام شود و مکاتبات لازم با محیط زیست انجام شده است.

مقیمی گفت: وزارت صمت پیشنهادی به سازمان برنامه و بودجه نسبت به اعتباراتی که می‌تواند در زمینه محقق شدن مصوبه اسقاط خودرو کمک کند، داده است.

وی تصریح کرد: مشکلات ورود خودرو‌هایی که با مانع مواجه شده بودند برطرف شده، اصلاحیه مصوبه انجام شده است و پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید