سه علت اول مرگ ایرانی‌ها

کدخبر: ۲۷۱۶۷۹
اقتصادنیوز: معاون درمان وزارت بهداشت درباره سه علت مهم مرگ ایرانیان و پیشگیری از این علل توضیح داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز  جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت  با اشاره به  مهمترین علل مرگ و میر انسان‌ها  در دنیا گفت: چهار بیماری غیرواگیر قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی، دیابت بزرگترین عامل مرگ انسان در جهان هستند.که معادل ۶۰ درصد علل مرگ با ۳۵۰ میلیون مورد تخمین زده می‌شود، همچنین ۸۰ درصد مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط رخ می‌دهد.

معاون درمان وزارت بهداشت به سه  علت مهم مرگ ایرانی‌ها  اشاره کرد و افزود: در ایران ۷۲ درصد علل مرگ، ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بوده و سه دلیل اول مرگ در ایران شامل بیماری‌های قلبی عروقی (۴۵ درصد)، حوادث (۱۴ درصد) و سرطان (۱۲ درصد ) است.

چند درصد سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی قابل پیشگیری هستند؟

جان بابایی ادامه داد: این در حالی است که ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی وعروقی و ۴۰ درصد سرطان‌ها با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری هستند و برنامه‌های درمان و مراقبت  بیماران خاص و صعب العلاج  از جمله خدمات پر هزینه در نظام سلامت کشور به شمار می‌روند.

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: سرانه درمان بیماران خاص و صعب العلاج به چندین برابر سرانه سلامت آحاد مردم می‌رسد و  از طرفی این بیماران به دلیل مزمن بودن بیماری و غیر قابل علاج بودن آن‌ها همواره نیازمند خدمات ویژه درمانی و دارویی هستند و حتی به دلیل هزینه‌های مترتب بر درمان، در صورتی که خانواده‌ها متحمل این هزینه‌ها باشند، لاجرم دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شوند.

هزینه درمان بیماران سرطانی در کشور

جان بابایی با بیان اینکه نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران متعهد حمایت ویژه از بیماران  خاص و صعب العلاج مانند سرطانی‌هاست، گفت:  به طوری که اغلب خدمات مورد نیاز آنان یا به صورت کاملا رایگان یا در حد رایگان مورد حمایت قرار می‌گیرند و وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر از این بیماران حمایت می‌کنند.

جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: برای رسیدن به کیفیت زندگی مطلوب، لازم است مراقبت‌های درمانی و پیشگیری از عوارض با نگاهی جامع به بیماری خاص انجام شود، وجود مراکز جامع به عنوان رکن اساسی و هسته مدیریت و ساماندهی تیمی ضرورت دارد.

۶۲ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در دست ساخت

معاون درمان وزارت بهداشت  با بیان اینکه در برنامه تحول نظام سلامت برای نخستین بار به موضوع مغفول مانده  تشخیص زودهنگام سرطان  پرداخته شد، گفت: کلینیک‌های ۱۳۷ گانه با امکانات و تجهیزات برای تشخیص زودهنگام سرطان و ارائه خدماتی چون شیمی درمانی و طب تسکینی در حال ساخت هستند و ۷۵ مرکز تشخیص و درمان سرطان در ۷۱ شهرستان کشور و با پوشش جمعیت ۲۵۰ شهر در ۷ بهمن ماه هدف پیشگیری و  شناسایی زودرس سرطان  افتتاح شد و ۶۰ درصد جمعیت کل کشور از خدمات خدمات تخصصی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان بهره‌مند شدند.

جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت یادآوری کرد: دستمزد انجام خدمات  شیمی درمانی و رادیوتراپی  رایگان شد و بیماران به طور متوسط تنها ١٥ تا ٢٠ درصد هزینه دارو‌های شیمی درمانی را پرداخت می‌کنند و در برخی بیماران و برخی دارو‌ها هزینه به طور کامل رایگان است.

ساخت ۸۳ مرکز جامع خدمات سلامت بیماران خاص

جان بابایی اظهار کرد: در سالجاری ۸۳ مرکز جامع خدمات سلامت بیماران خاص در ۵۹ دانشگاه کشور به بهره برداری رسید که از اهداف این برنامه بهبود کیفیت زندگی بیماران خاص، حفاظت مالی از این بیماران، کنترل و نظارت بهینه بر تجویز و مصرف دارو‌های ضروری و مورد نیاز در گروه‌های هدف، به روز رسانی برنامه‌های درمانی و اجرای دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های درمانی ابلاغی، تمرکز در توزیع دارو‌های بیماران خاص در مراکز جامع، ارائه‌ مراقبت جامع و چندوجهی برای بیماران خاص همچون معاینات بالینی، ارائه‌ دارو، تزریقات ویژه، توانبخشی-فیزیوتراپی و دندانپزشکی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید