بولتون از بازگشت گوایدو به ونزوئلا خبر داد

کدخبر: ۲۷۱۸۲۳
اقتصادنیوز : مشاور امنیت ملی ترامپ که نقش سخنگوی رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا را ایفا می کند، از بازگشت گوایدو به ونزوئلا خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جان بولتون روز دوشنبه در یادداشت توئیتری خود نوشت: گوایدو به ونزوئلا بازگشت تا فشار قوی خود را برای آینده دمکراتیک مردم کشورش ادامه دهد.

وی ادامه داد: ایالات متحده به طور کامل از گوایدو و مجمع حمایت می کند. ایمنی او باید تضمین شود. جهان نظاره می کند.

خوان گوایدو در ژانویه با فراخواندن مخالفان نیکلاس مادورو رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا به خیابان ها، اعلام ریاست جمهوری کرد. این اقدام او در فاصله کمتر از 30 دقیقه مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفت و او را به عنوان رئیس جمهوری موقت به رسمیت شناخت.

از آن زمان تا کنون، جان بولتون نقش اصلی را در تحقق و پیروزی این کودتا ایفا می کند و حتی به اقدام نظامی علیه ونزوئلا تهدید کرده بود. با این حال هیچ یک از ارکان حاکمیتی ونزوئلا حمایت خود را از مادورو بر نداشته است و به گفته وزیر خارجه این کشور، گوایدو حتی بر یک ماشین گشت پلیس هم اشراف ندارد.

آمریکا که تحریم های شدیدی علیه ونزوئلا وضع کرده است و به این روند ادامه می دهد، طرح ارسال آنچه که کمک های انسان دوستانه نامیده شده است را اجرا کرد. دولت ونزوئلا با ورود این اقلام که هم محتوای آن نامشخص بود، هم اینکه تنها به دست مخالفان می رسید و هم این که به درخواست آنها انجام نشده بود، مخالفت کرد.

ارسال چنین کمک هایی بدون درخواست دولت حاکم، نادیده گرفتن مشروعیت آنها محسوب می شود. با این حال دولت ونزوئلا می گوید آمریکا به جای ارسال کمک هایی به ارزش 20 میلیون دلار، 30 میلیارد دلار دارایی و پول توقیف شده این کشور را آزاد کند.

مقامات سازمان ملل متحد هم بر هرگونه سیاسی کردن کمک های انسانی هشدار داده اند اما با این حال، گوایدو برخلاف ممنوعیت خروج از ونزوئلا که از سوی دیوان عالی قضایی صادر شده بود، با هدف همراهی این کمک ها به کلمبیا رفت و در آنجا با مایک پنس معاون اول ترامپ دیدار کرد. 

سفیر ونزوئلا در سازمان ملل متحد، پیش از این گفته بود که تصمیم گیری درباره گوایدو به عهده دستگاه قضایی کشور است و اکنون مشخص نیست با بازگشت وی به ونزوئلا چه اقدامی درباره او انجام خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید