اف‌ای‌تی‌اف تصویب نشود با کشورهای دوست هم به مشکل می‌خوریم

کدخبر: ۲۷۱۸۹۱
اقتصادنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر دو لایحه مرتبط با FATF را تصویب نکنیم برای مبادلات بانکی و تجاری حتی با کشورهای دوست مثل روسیه، هند، چین و عراق هم به مشکل می‌ خوریم، این مساله باید در داخل حل شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، فیض الله عرب سرخی افزود: بسیاری از محدودیت هایی که برای دولت روحانی ایجاد شده با انگیزه های جناحی و سیاسی است به عنوان نمونه دو لایحه CFT و پالرمو که مورد مخالفت برخی افراد و بسیاری از تریبون‌های رسمی قرار گرفته در دوره احمدی نژاد مورد تایید آنها بود. 

وی تصریح کرد: همه تلاش ها در جهت ایجاد نارضایتی از دولت روحانی است و همانطور که صریحا بیان می کنند شما اشتباه کردید که به دولت روحانی رای دادید اکنون هم سختی آن را تحمل کنید!! در عمل هم از هیچ نوع کارشکنی دریغ نمی کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: همه می دانیم بهترین مقررات هم نمی تواند مشکلات را حل کند، باید اراده و همکاری جدی در این خصوص وجود داشته باشد. قانون خوب را باید خوب اجرا و مدیریت کرد، همچنان که با کارشکنی ها اجازه بهره گیری درست از برجام داده نشد و امروز دولت بابت خروج آمریکا از برجام مورد حمله قرار می گیرد. 

عرب سرخی یادآور شد: دولت از یک سو مورد هجمه به دلیل محدودیت های بانکی است و از سوی دیگر مقابل تصویب لوایح مرتبط با تسهیلات بانکی و مالی گرفته می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا معطل ماندن این لوایح تاثیری بر اقتصاد و روابط خارجی ایران دارد؟، گفت: سیستم مالی دنیا به هم متصل است، ما تا ابد نمی توانیم در حال دور زدن محدودیت های بین المللی باشیم، در مقابل تحریم های یک جانبه آمریکا و قلدری ترامپ باید ایستاد، ولی نباید دیگر نهاد های بین المللی را در مقابل خود قرار دهیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: تصویب لوایح مرتبط با FATF ربطی به برجام، خروج آمریکا از این توافق و تحریم ها ندارد. از سال ها قبل این بحث مطرح بوده است، در صورتی که این لوایح تصویب نشوند با کشورهای دوست هم به مشکل می خوریم چون آنها نمی خواهند برخلاف منافع ملی خود عمل و با تصمیمات بین المللی مقابله کنند. 

وی یادآور شد: با توجه به این که مجلس و دولت این لوایح را تصویب کرده اند انتظار این بود که در مسیر اجرا قرار گیرند ولی این روند ارجاع لوایح به مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت عنوان مخالفت با سیاست های کلی نظام مسئله را پیچیده کرد و همانگونه که می دانید، گروهی از تصویب آن عملا جلوگیری کردند، امیدوارم از فرصت چهار ماهه FATF استفاده صحیح و در راستای منافع ملی عمل شود.

عرب سرخی همچنین گفت: آینده روابط مالی و بین المللی کشور به تصمیمات خودمان برمی گردد، همین لوایح مربوط به FATF در بیش از 180 کشور تصویب شده است و این نشان می دهد کشورهای عضو منافع ملی خود را در همراهی بین المللی جستجو می کنند.

وی افزود: این لوایح را تصویب کنید اگر ادعای شما در خصوص دخالت دشمنان در سیستم مالی کشور و بانکی درست بود از آن خارج شوید. ما از چه می ترسیم؟ شفافیت مالی، بانکی، مبارزه با جرایم سازمان یافته و تروریسم موضاعاتی است که خودمان باید از آن استقبال کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید