شکست های پلکانی در سوریه

کدخبر: ۲۷۱۹۵۸
اقتصادنیوز: 'سازمان هواپیمایی' اردن در تصمیمی جدید به شرکت های هواپیمایی این کشور اعلام کرد که از این پس می توانند از آسمان سوریه برای عبور به مقاصد مختلف استفاده کنند.

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از ایرنا؛ تصمیم برای این اقدام همزمان با سفر هیات پارلمانی سوریه برای شرکت در بیست و نهمین کنفرانس 'اتحادیه پارلمانی عرب' در امان پایتخت اردن اعلام می شود.
'حموده الصباغ' رئیس مجلس سوریه بر اساس دعوت رسمی همتای اردنی خود در راس هیاتی در این کنفرانس شرکت کرد و دیشب (دوشنبه شب) نیز کنفرانس اتحادیه پارلمانی عرب که با شعار 'قدس پایتخت ابدی دولت فلسطین' آغاز به کار کرده بود، با صدور بیانیه ای و محکوم کردن موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به کار خود پایان داد.
بر اساس تصمیم جدید اردن و به دنبال بررسی های لازم و وجود نشانه های مثبت درباره ثبات در سوریه، از این پس شرکت‌ های هواپیمایی اردن که تمایل دارند تا از آسمان این کشور استفاده کنند، این اجازه به آنان داده می‌ شود و آنان باید با استفاده از یک کریدور مشخص، ارتفاع معین و حفظ ارتباطات هوانوردی جهت تضمین سلامت پروازهای خود، بهره گیری کنند.
همانگونه که در بیانیه سازمان هواپیمایی اردن اعلام شده است، تصمیم اخیر به دنبال بررسی های لازم در ارتباط با برقراری ثبات و امنیت در سوریه صورت می گیرد.
سوریه در حال حاضر حدود 80 درصد از خاک خود را از اشغالگران و تروریست ها بازپس گرفته و در این مناطق به سرعت مشغول پاکسازی سلاح های باقیمانده از تروریست ها، کشف مهمات آنان، خنثی سازی مین ها و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای بازگشت زندگی شهروندان و از سرگیری حیات دوباره در آنها است .
اکنون سوریه به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده که تقریبا همه زیرساخت های آن که برخی از آنان قدیمی و دارای مشکلاتی بود و برخی دیگر جدید و در هشت سال بحران در این کشور تخریب شده اند، همگی نیازمند ساخت دوباره دارند.
البته برخی از این اماکن به خاطر قدمت چندین هزار ساله امکان اقدامی برای بازسازی و مرمت ندارد و شاید هم بتوان از آن برای نشان دادن توحش تروریست ها در سوریه بهره گرفت و بهترین گواه ماندگار برای نشان دادن درجه توحش آنان است که روزی با 360 هزار تروریست از 120 کشور جهان بر این کشور تاختند و هر آنچه که خواستند انجام دادند.
اکنون همانگونه که زمین ها در سوریه در حال پاکسازی و بازسازی برای بازگشت دوباره حیات می باشد ، آسمان این کشور نیز به خاطر پایان درگیری ها، شلیک های مختلف نظیر خمپاره و توپ یا موشک ، پرواز جنگنده های کشورهای مختلف برای عملیات نظامی و نظایر آن در بسیاری از مناطق به استثنای شمال این کشور که در اشغال نیروهای وابسته به ترکیه قرار دارد، قابل استفاده بوده و امکان پروازها از آن و یا عبور هواپیماها وجود دارد.
البته در بیانیه سازمان هواپیمایی اردن عنوان شده که درباره فرود در فرودگاه‌های سوریه به خصوص فرودگاه بین المللی دمشق هنوز ارزیابی ها به پایان نرسیده، ولی باید گفت که در آینده نزدیک این موضوع نیز حل شده و این امکان وجود دارد.
هم اکنون فرودگاههای بین المللی دمشق و لاذقیه فعالیت خود را آغاز کرده اند. در ارتباط با فرودگاه بین المللی 'حلب' نیز به خاطر وجود خطرات در اطراف آن که بیشتر ناشی از اقدامات تروریست های مستقر در نزدیک این شهر و استان ادلب است، امکان استفاده از آن وجود ندارد، ولی با انجام اقدامات نظامی علیه این تروریست ها و بسته شدن پرونده آنان در آینده نزدیک فرودگاه حلب نیز بازگشایی خواهد شد.
عبور هواپیماهای اردن از آسمان سوریه با آغاز درگیری ها در این کشور از سال 2011 در مناطق جنوبی سوریه و شهر 'درعا' در نزدیکی مرز اردن از سال 2012 متوقف شد.
پیش از آغاز بحران در سوریه فرودگاه بین المللی این کشور در دمشق ، حلب ، لاذقیه و فرودگاه های داخلی دیگر در شهرهایی چون دیرالزور ، پالمیرا (تدمر) و قامشلی شاهد رفت و آمد هواپیماهای بین المللی و سوری به صورت مداوم و رونق در آنها به خصوص شهر دمشق بودند.
علاوه بر این تصمیم اردن، پیشتر نیز برخی از شرکت های هواپیمایی از تصمیم خود برای انجام پرواز به سوریه و یا پذیرش هواپیماهای این کشور خبر داده بودند که همه اینها حکایت از یک موضوع دارد و آن نزدیک شدن به پایان بحران در سوریه است و شاید بتوان گفت که سال نهم بحران در سوریه که تا 10 روز آینده وارد آن می شویم ، سال پایان این بحران و رخت بر بستن ناآرامی ها و وجود تروریست ها در این کشور باشد.
همان گونه که در ابتدای بحران هر کدام از این اقداماتی که در حال حاضر باردیگر از سر گرفته می شود ، تعطیل شده و یا به حالت تعلیق در آمد ، اکنون نیز به خاطر همراهی و همکاری کشورهای دوست سوریه نظیر ایران و روسیه و خروج موفقیت آمیز و پیروزمندانه این کشور از بحران همه آنها مرحله به مرحله به گذشته خود بازمی گردد.
سفارتخانه های خارجی در سوریه بازگشایی شده ، مقام های عالی رتبه کشورهای خارجی در راه دمشق هستند، دیپلمات ها به خصوص عربی بار دیگر به خیابان های پایتخت سوریه باز می گردند. شرکت های هواپیمایی پروازهای خود را به سوریه از سر می گیرند، سرمایه گذاران خارجی تمایل خود را برای ورود به این کشور برای بازسازی نشان می دهند ، آوارگان راه منزل را از کشورهای همسایه و دیگر شهرهای سوریه در پیش می گیرند ، گردشگران خارجی اکنون در تلاش برای بازگشت به خیابان های قدیمی شهرهای سوریه هستند که هر بازدید کننده ای را به یکباره به چند هزار سال پیش رهنمون می کند و بالاخره این که نماینده سوریه در سازمان ها و تشکل های مختلف عربی نظیر اتحادیه عرب و زیر مجموعه آن حضور می یابد و همه و همه نشانگر یک موضوع است و آن این که سوریه چه دشمنان آن بخواهند و یا نخواهند در حال پایان دادن به بحران است و عزم خود را جزم کرده تا در نهمین سال بحران به آن پایان دهد.
سخن آخر این که کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس ، کشورهای همسایه سوریه که روزی اتاق های فکر در اختیار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی برای هدایت تروریست ها قرار می دادند و رژیم صهیونیستی که بیش از همه به دنبال ساقط کردن نظام سیاسی دمشق بود، اکنون تصمیم دارند تا مرحله به مرحله عقب نشینی کرده و از مواضع و خواسته های خود دست بکشند تا شاید به صورت آبرومند شکست آنان رخ نشان دهد و پیام سوریه نیز در این ارتباط این است که ما به پشت سر خود نگاه نمی کنیم، بلکه نگاه ما به آینده است و این یعنی این که کشورهای همسایه و اعرابی که پشت سر تروریست ها بودند، به اقدامات خصمانه خود پایان داده و دست از حمایت ها با وجود 440 میلیارد دلار هزینه بردارند که این اقدامات حداقل در سوریه بی ثمر است و اکنون باید برخی اعراب، کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی شکست های پلکانی خود را تحمل کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید