عراقچی: مدیر اینستکس برای مذاکره به تهران می‌آید/کانال مالی فقط یکی از تعهدات اروپاست

کدخبر: ۲۷۲۲۰۵
اقتصادنیوز؛ سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که امروز در وین برگزار شد، با تاکید بر اینکه مذاکرات خوبی انجام داده‌اند، گفت: به اعضای برجام و طرف اروپایی تذکر دادیم که کانال مالی تنها یکی از تعهدات آنهاست.
عراقچی: مدیر اینستکس برای مذاکره به تهران می‌آید/کانال مالی فقط یکی از تعهدات اروپاست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ سید عباس عراقچی گفت: نشست پنج ساعته کمیسیون مشترک برجام را امروز داشتیم و در حاشیه آن طی دیروز و امروز نشست‌های کارشناسی و تخصصی انجام شد.

وی ادامه داد: کمیسیون مشترک برجام دو مساله هسته‌ای و تحریم‌ها را بررسی می‌کند و در این چارچوب در حوزه هسته‌ای که بخش اصلی کار بود روند بررسی شد.

PC6AtEdoQSXY

معاون ظریف گفت: در مورد اینستکس نیز طرف اروپایی توضیحات مفصلی را ارائه کرد. در مورد پرداخت‌ها و دریافت‌ها و اینکه این مکانیسم با نهاد ایرانی چگونه کار خواهد کرد و در گام بعدی برای کشورهای ثالث چگونه در دسترس خواهد بود.

عراقچی اظهار کرد: دوستان و همکاران ما در نهادهای اقتصادی درباره نهاد ایرانی موازی اینستکس توضیحاتی ارائه دادند و به نظرم بحث خوبی بود. البته باید منتظر شویم تا این ساز و کار عملیاتی شود. اگرچه طرف اروپایی در این رابطه تأخیر داشت و دیر اقدام کرد اما الان این نهاد را داریم و امیدواریم کارش را هم شروع کند.

رئیس هیأت ایرانی در مذاکره با ۱+۴ خاطرنشان کرد: ما به اعضای برجام و طرف اروپایی تذکر دادیم که کانال مالی یکی از تعهدات آنهاست و همکاری اقتصادی با ایران ابعاد مختلفی دارد که در بیانیه ۱۱ بندی بروکسل میان وزیران خارجه این کشورها و ایران توافق شد. آنها توافق کردند که با ایران در نبود آمریکا در برجام همکاری اقتصادی را در حوزه‌های سرمایه گذاری، تسهیل حضور شرکت‌هایشان برای کار با ایران، حمل و نقل، انرژی و غیره ادامه دهند. البته تعهد مالی یکی از تعهدات اصلی آنهاست و بسیار برای تسهیل همکاری‌ها مهم است.

وی ادامه داد: قرار شد در گروه کاری تحریم‌های برجام که در حاشیه کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود گروه‌های کاری در حوزه تجارت، انرژی، حمل و نقل، مسائل مالی و بانکی تشکیل دهیم تا سایر تعهدات نیز اجرایی شود.

عراقچی گفت: معتقدیم از طریق برجام می‌توانیم مسیرهایی را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ایجاد کرد البته دولت ایران به اینها صرفاً متکی نیست و همه راه حل های ممکن را بررسی می‌کند اما هر چه بتوانیم مسیر را با ظرفیت‌تر کنیم بهتر است اما اتکا ما لزوماً به اروپا و برجام نیست.

مدیر اینستکس به زودی به تهران می‌آید

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران در وین اظهار کرد که ایران امیدوار است که سهم خود را از ساز و کار مالی اروپا به دست آورد. وی گفت: امیدوارم که این اتفاق تا پایان سال جاری شمسی رخ دهد.

عراقچی در ادامه با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اظهار کرد که تمامی طرفین در جلسه به طور قاطع از توافق هسته‌ای حمایت کرده‌اند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین گفت که مدیر اینستکس به زودی برای انجام مذاکراتی نزدیک با همتایان ایرانی از تهران بازدید خواهد کرد.

 

گفتنی است، از روز دوشنبه هفته جاری مذاکرات کارشناسی دوجانبه و چند جانبه بین هیأت‌های کارشناسی ایران و سایر طرف‌ها در خصوص موضوع مقابله با اثرات خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور و نحوه عملیاتی کردن تعهدات اعضای باقی مانده در برجام در این ارتباط آغاز شده است.

همچنین صبح روز سه‌شنبه، نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها (که بر اساس پیوست چهارم برجام تشکیل شده است) در وین برگزار شد.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه صبح سه‌شنبه وارد وین شد و ملاقات‌های دوجانبه‌ای با همتایان خود از جمله هلگا اشمید، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید