زندگی عجیب نماینده محجبه‌ مجلس آمریکا/ از زندگی در کمپ تا عضویت در کنگره و سرشاخ شدن با ترامپ

کدخبر: ۲۷۲۵۴۲
اقتصادنیوز: الهان عمر اولین زن باحجاب، اولین زن پناهجو و به همراه رشیده طالب اولین نماینده زن مسلمان کنگره‌ ایالات متحده آمریکا است.
زندگی عجیب نماینده محجبه‌ مجلس آمریکا/ از زندگی در کمپ تا عضویت در کنگره و سرشاخ شدن با ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، دیروز روز جهانی زن بود و به همین مناسبت، بسیاری زنان موفق مختلفی را از جهات مختلف بررسی کرده و معرفی نمودند.

یکی از این زنان موفق که الهام بخش بسیاری از مسلمانان و مهاجران آمریکایی بوده است، الهان عمر است. عمر یک زن سیاست‌مدار سومالیایی‌تبار جوان و ساکن مینه‌سوتای ایالات متحده آمریکا است. او در سال 2016 عضو مجلس نمایندگان مینه‌سوتا شد و اولین آمریکایی-سومالیایی بود که به عضویت این مجلس درمی‌آمد.

الهان همچنین اولین زن باحجاب، اولین زن پناهجو و به همراه رشیده طالب اولین نماینده زن مسلمان کنگره‌ ایالات متحده آمریکا است.

حجاب او، جوانیش، مخالفتهایش با عربستان و اسرائیل و به خصوص انتقادات تندش نسبت به ترامپ باعث شده است این نماینده‌ دموکرات مورد توجه بسیاری از سایتهای خبری آمریکایی و غیر آمریکایی قرار بگیرد. اما الهان عمر واقعا کیست؟

 

از آوارگی در سومالی تا زندگی در جامعه‌ی نژادپرست آمریکا

الهان عمر متولد 4 اکتبر 1981 است. او در موگادیشو(پایتخت سومالی) به دنیا آمد. فرزند آخر یک خانواده پرجمعیت 7 نفره بود که با زحمت فراوان در سومالی زندگی می‌کردند. پدرش یک معلم ساده و مادرش یک بنادیری(یک قبیله و منطقه در سومالی) بود که وقتی الهان دوسالش بود از دنیا رفت.

الهان عملا توسط پدر و پدر بزرگش بزرگ شد. در سال 1991 جنگ داخلی سومالی آغاز شد. الهان و خانواده اش به کمپ آوارگان جنگی رفتند و درحالیکه او بسیاری از  اعضای خانواده اش را از دست داده بود، 4 سال در کمپ زندگی کرد تا خود و خانواده اش آسیبی نبینند.

در سال 1995 به همراه چند عضو خانواده اش به عنوان پناه جو به ویرجینیای آمریکا رفت. در ابتدا زندگی در یک محیط غریبه برای الهان بسیار سخت بود. او حتی انگلیسی هم بلد نبود. اما کم کم اوضاع تغییر کرد. پدر الهان به عنوان یک راننده تاکسی مشغول کار شد و خود الهان هم شروع به یادگیری انگلیسی کرد. مدتی بعد پدر الهان توانست به عنوان کارمند اداره پست مشغول به کار شود و زندگی این خانواده مهاجر کمی بهبود یافت.

پدر و پدر بزرگ الهان در این دوره در فعالیت‌های سیاسی به خصوص برای کسب شهروندی مهاجران، مشارکت بسیاری کردند. وقتی الهان در سال 2000 سرانجام توانست شهروند ایالات متحده شود راه آنها را ادامه داده و وارد سیاست شد. او در این زمان فقط 19 سال داشت.

آزار و اذیت‌ها و نیز تبعیض هایی که او در طول این سالها و سالهای بعد می‌دید به او کمک بسیاری کرد که با ثبات قدم وارد  سیاست شود. به نقل از خود الهان عمر، زمانی که او در دبیرستان تحصیل می‌کرده است به این علت که حجاب داشته مورد تمسخر بسیاری از همکلاسی‌ها قرار می‌گرفته است و حتی برخی همکلاسی هایش با چسباندن آدامس به روسری اش او را دست می‌انداختند.

الهان یک جمله از پدرش را الهام بخش خودش در این شرایط سخت می‌داند. پدر الهان بعد از  اینکه ناراحتی دخترش را می‌بیند به او می‌گوید: "تو را اذیت می‌کنند چون تو برای آنها یک تهدیدی... وجود تو برای آنها یک خطر است".

الهان سرسختانه راه خود را در جامعه  پر از تبعیض آمریکا ادامه می‌دهد و سرانجام در سال 2011 از دانشگاه داکوتا شمالی در رشته ی علوم سیاسی و روابط بین الملل فارغ التحصیل می‌شود. پس از آن تحصیلات تکمیلی اش را در دانشگاه مینه سوتا ادامه می‌دهد و در سال 2006 هم می‌تواند کرسی علوم سیاسی این دانشگاه را به دست آورد.

 

ورود به سیاست؛ مقاومت، زخم و پیروزی

الهان عمر در سال 2012 رسما وارد دنیای سیاست شد. او ابتدا یکی از اعضای کمپین کاری ژیدزیک(کاندیدای زن مجلس سنا) گشت و در سال 2013 هم مدیر کمپین انتخاباتی اندرو جانسون( نامزد انتخابات شهرداری) شد. پس از انتخاب جانسون به عنوان شهردار، الهان مشاور ارشد او گردید و این پست را تا سال 2015 هم حفظ نمود.

در طول این دو سال، الهان چهره ای خاص از سیاستمداری خاص به همگان نشان داد. یک زن مهاجر محجبه‌ مسلمان و جوان که با لبخندی همیشگی مانند قدیسه ای تمام طبقات ضعیف و مهاجر آمریکا را تحت حمایت خود قرار می‌دهد. مشخص است که الهان بدین طریق و خیلی زود توانست به یکی از محبوب ترین سیاستمداران مینه سوتا تبدیل شود.

در همین مدت، مخالفان او که اکثر مردم و سیاستمدارانی بودند که تمایلات نژادپرستانه داشتند، علیه اوبارها  اقدام نمودند. در یک مورد(در فوریه 2014) الهان عمر توسط 5 مرد مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد.

الهان دراوج محبوبیت در سال 2016 در انتخابات مجلس شرکت کرد و توانست به عنوان نماینده‌ مینه سوتا در کنگره انتخاب شود. بعد از آن عمر تبدیل به اولین آمریکایی-سومالیایی شد که به عضویت این مجلس درمی‌آید.

 

عمر و ترامپ؛ وقتی الهان در مقابل قلدرترین رئیس جمهور آمریکا می‌ایستد

دیدگاهها و اندیشه های عمر کاملا در مقابل ترامپ قرار دارد. دشمنی او با رئیس جمهور آمریکا به حدی است که  مدتی قبل عمر به همراه «رشیده طلیبه» دیگر نماینده محجبه کنگره آمریکا دادخواستی را امضا کرده اند که در آن برکناری ترامپ خواستار شده است.

ترامپ هم به تلافی اقدامات الهان عمر بارها او را در توییتر و کنفرانسهای خبری مورد انتقاد قرار داده و چند بار هم از او خواسته است که هرچه سریع تر استعفا دهد. پس از اینکه  از یکی از توییت‌های الهان سو برداشت شد و او را به یهودی ستیزی متهم کردند، ترامپ حجم انتقاداتش را بالاتر برد و بارها از دموکراتها خواست که الهان را از مجلس بیرون کنند.

بعد از این درخواست ترامپ، نمایندگان پیشرو حزب دموکرات آمریکا در بیانیه‌ ای اعلام کردند که از الهان عمر حمایت می‌ کنند. در بیانیه آنها آمده بود: "توصیه رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ به الهان عمر برای استعفا از مجلس نمایندگان آمریکا شرم‌آور است؛ ولی  باعث تعجب نیست."

 

ضدیت با عربستان و اسرائیل

دیدگاههای الهان عمر در  سیاست خارجی اما بیش از سایر وجوه مورد توجه قرار گرفته است. انتقادات او نسبت به عربستان سعودی و اسرائیل توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

او از منتقدان شدید عربستان محمد بن سلمان است و نقض حقوق بشر در این کشور و جنگ در یمن را از جمله جنایات عربستان علیه بشریت می‌داند. بعد از قتل جمال خاشقچی، الهان طی چند توییت از بن سلمان انتقاد کرد و گفت که قتل خاشقچی باید آخرین جنایت عربستان باشد و  آمریکا دیگر نباید به او اجازه  چنین اقداماتی را دهد.

همچنین الهان عمر از جمله طراحان اصلی طرح بایکوت عربستان و قطع حمایت مالی از رژیم آل سعود بوده است.

مخالفت او با رژِیم اشغالگر قدس از مخالفتش با عربستان هم جنجالی تر بوده است. عمر منتقد و مخالف سرسخت رژیم اشغالگر قدس است. او این رژیم را «رژیم آپارتاید اسرائیل» می‌نامد و  مدعی است جهان چشمش را به روی جنایات این رژیم بسته است. الهان همچنین هوادار جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم رژیم صهیونیستی است.

عمر به علت چند توییتی که بر ضد صهیونیسم جهان و لابی ها اسرائیلی در آمریکا منتشر کرد، توسط مخالفانش متهم به یهودی ستیزی شده است. اما او این اتهامات را رد کرده و معتقد است انتقادات او به برخی از اعمال دولتمردان اسرائیلی است و ربطی به نفرت از یهودیت ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید