سفیر جدید فرانسه در ایران کیست؟

کدخبر: ۲۷۲۶۸۱
اقتصادنیوز: نشریه فرانسوی 'اکتور پوبلیک' در گزارشی درباره تبادل سفرای جدید ایران و فرانسه، با بیان این که تهران و پاریس در اوج تنش ها اقدام به تبادل سفیر کرده اند، به بررسی کارنامه سیاسی 'فیلیپ تیه بو' سفیر جدید فرانسه در تهران پرداخت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، همزمان با بالاگرفتن تنش میان ایران و فرانسه دو کشور سفیر مبادله کردند.

سفیر فرانسه در ایران کیست؟

پس از شش ماه 'فیلیپ تیه بو' سفیر پیشین فرانسه در پاکستان به طور رسمی به عنوان سفیر پاریس در تهران منصوب شد. در مقابل ایران نیز «بهرام قاسمی» سخنگوی فعلی وزارت امورخارجه را به عنوان سفیر خود در پاریس معرفی کرد. 

به این ترتیب، تیه بو جایگزین ' فرانسوا سنمو' شده است که از سال 2016 تا ژوئن (خرداد/ تیر) سال 2018 سفیر فرانسه در ایران بود. سنمو پس از پایان دوره خود در ایران، از سوی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به عنوان نماینده ویژه کاخ الیزه در امور سوریه منصوب شد. 

تیه بو 63 ساله فارغ التحصیل دانشگاه علوم سیاسی پاریس است که از سال 2015 مشاور دولت مکرون در امور فوق العاده است. وی از سال 2005 تا 2009 سفیر فرانسه در کره جنوبی و از 2011 تا 2014 سفیر این کشور در پاکستان بوده است.

این نشریه افزود، در زمانی که تنش در مورد مسائل هسته ای ایران وجود دارد، معرفی تیه بو به عنوان سفیر پاریس در تهران بسیار هوشمندانه بوده است چرا که وی کارشناس مسائل هسته ای است و از این حیث می توان این اقدام دولت مکرون را بسیار راهبردی توصیف کرد.

سفیر جدید فرانسه در تهران، در خلال سال های 1989 تا 1994 به عنوان معاون مسائل اتمی و امور منع گسترش سلاح در وزارت امور خارجه فرانسه بود. وی همچنین مسئول روابط بین الملل و روابط خارجی کمیساریایی انرژی اتمی فرانسه از سال های 1999 تا 2005 و در سال های 1982 و 1985 دبیر اول سفارت فرانسه در مکزیک بود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید