انتقاد اردوغان از بی‌احترامی به اذان در تظاهرات روز جهانی زن

کدخبر: ۲۷۲۹۹۷
اقتصادنیوز: بعد از حمله پلیس به تظاهرات زنان در روز جهانی زن در میدان تقسیم استانبول در هشتم مارس مقامات ترکیه در معرض انتقادات تندی قرار گرفتند، این انتقادات، رئیس‌جمهوری ترکیه را واداشت تا موضع گیری‌ کرده و در صدد توجیه این سرکوب برآید. رئیس جمهوری ترکیه تظاهرات روز جهانی زن را "بی‌احترامی به اذان" دانست و مسؤولان برگزاری آن را رقبای سیاسی خود خواند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ده‌ها هزار نفر روز جمعه در خیابان‌های استانبول دست به تظاهرات زدند که پس از مداخله پلیس این تظاهرات پایان یافت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنان خود با اشاره به ویدئویی تایید نشده که نشان می‌دهد زنان و مردان در هنگام اذان به شعار دادن ادامه می‌دهند، گفت: گروهی که به رهبری حزب اپوزیسیون خلق جمهوری‌خواه و حزب دموکراتیک خلق و به بهانه روز زن در میدان تقسیم گرد هم آمدند با ادامه شعارهایشان و سوت زدن هنگام پخش اذان رفتاری بی‌ادبانه داشتند.

اردوغان در آستانه انتخابات محلی ۳۱ مارس در حال برگزاری سخنرانی‌هایی در سراسر کشور است و معمولاً طی این سخنرانی‌ها از اپوزیسیون ترکیه انتقاد می‌کند. او حزب خلق جمهوری‌خواه را به اتحاد با حزب دموکراتیک خلق متهم می‌کند؛ حزبی که اردوغان می‌گوید جبهه‌ای سیاسی برای شبه‌نظامیان کرد است.

گروه "راهپیمایی شبانه فمینیست‌ها در هشتم مارس" در بیانیه‌ای از استفاده از تظاهرات روز جمعه به عنوان "ابزاری انتخاباتی" انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گروه در بیانیه خود اظهار کرد: خشونت پلیس علیه هزاران زن که در این تظاهرات شرکت کرده یا تلاش می‌کردند که در آن شرکت کنند، نمی‌تواند با زبان قطبی‌سازی، اخبار جعلی و نفرت پراکنی مخفی شود.

اردوغان طی سخنرانی خود همچنین بخش کوتاهی از ویدئوی تظاهرات روز زن و فیلمی از تظاهرات اپوزیسیون‌ در سال ۲۰۱۱ را پخش کرد و گفت، شرکت کنندگان در این تظاهرات پرچم ترکیه را در دست ندارند.

او همچنین اظهار کرد: اپوزیسیون با این بی‌احترامی به پرچم و اذان ما به آزادی و آینده ما می‌تازد.

اردوغان معمولاً می‌گوید حزب حاکم عدالت و توسعه به مسلمانان آزادی بیشتری داده است. زنان ترکیه تا چند سال پیش از داشتن حجاب در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و دانشگاه‌ها منع می‌شدند.

مساله اذان از زمان تشکیل ترکیه در سال ۱۹۲۳ در کانون جنجال‌ها قرار داشته است. از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۵۰ پخش اذان به زبان عربی در ترکیه ممنوع بود.

اخیراً در سال ۲۰۱۸ نیز یکی از اعضای حزب خلق جمهوری‌خواه خواستار پخش اذان به زبان ترکی شد که جنجال‌هایی را به همراه داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید