تابلو تبلیغاتی نتانیاهو و ترامپ در تل آویو

کدخبر: ۲۷۳۱۴۰
در دشواری‌های روزافزون نتانیاهو در روزهای انتخابات، سلاح مخفی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیگر یک سلاح مخفی به‌حساب نمی‌آید؛ «این سلاح دونالد ترامپ است.»
تابلو تبلیغاتی نتانیاهو و ترامپ در تل آویو

به گزارش اقتصادنیوز، در تل‌آویو، یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ وجود دارد که روی آن تصویری از بی‌بی (نتانیاهو) و دونالد ترامپ دیده می‌شود که دست هم را به گرمی می‌فشارند و زیر آن نیز به زبان عبری نوشته شده است: «یک اتحاد متفاوت.» نتانیاهو به این شیوه قصد دارد از دست چالشگران خود همچون آماتورها خلاص شود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در ماه گذشته، ساعاتی پیش از اینکه دادستان کل اسرائیل، بی‌بی را متهم به فساد کند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ویتنام، نتانیاهو را یک رهبر باهوش، سخت‌کوش و قوی معرفی و ادعا کرد که وی تاکنون کارهای بزرگی انجام داده است.

دوشنبه گذشته، آمریکا اعلام کرد که به‌طور موقت گروه کوچکی از سربازان خود را در سرزمین‌های اشغالی مستقر می‌کند. در روز چهارشنبه همان هفته، ویدئویی منتشر شد که بی‌بی‌ به دیدار این سربازان آمریکایی رفته و با آنها دست می‌دهد. در این ویدئو وی در مرکز سربازان آمریکایی حضور یافته بود. تمامی اینها در جهت جلب‌نظر رای‌دهندگان اسرائیلی، کمک بزرگی به‌حساب می‌آید که نتانیاهو می‌تواند از آن به بهترین وجه استفاده کند. در نظرسنجی‌ها نیز در سراسر سرزمین‌های اشغالی وی از سایر نامزدها جلوتر است. صهیونیست‌ها دلایل زیادی برای رضایت از وی دارند؛ او توانسته به‌رغم تهدیدات سیاسی چند کار انجام دهد که از آن جمله می‌توان به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس اشاره کرد، او بارها کمک‌ها به دولت فلسطین را قطع کرده و پیشنهاد داده فلسطینی‌های خارج از موطن‌شان نباید به‌عنوان پناهجو مورد حساب قرار گیرند.

دیپلمات‌های باسابقه می‌گویند به‌رغم اینکه روسای‌جمهور و نخست‌وزیران سابق این رژیم نیز با آمریکا بسیار نزدیک بوده‌اند اما رابطه نتانیاهو و ترامپ [میان دو طرف] تاکنون بی‌سابقه بوده است و همبستگی عمیقی بین سیاست‌ها، کارزارها و حتی رسوایی‌هایشان دیده می‌شود و اینکه به‌شکلی واحد رقبا را پس می‌زنند. این رابطه برای دونالد ترامپ هم مزایایی داشته و بین دموکرات‌های یهودی و نتانیاهو فاصله می‌اندازد و جمهوری‌خواهان را متقاعد می‌کند که تنها فرد مورد وثوق برای حمایت بی‌قید و شرط آمریکا از اسرائیل، دونالد ترامپ است. اما این موضوع می‌تواند فقط تا روز نهم آوریل، موعد انتخابات اسرائیلدوام بیاورد. حالا شکست نتانیاهو در انتخابات ممکن به نظر می‌آید. حزب او در نظرسنجی‌ها نسبت به بنی گاتز، نظامی سابق این رژیم عقب افتاده است. حتی اگر حزب نتانیاهو در انتخابات پیروز شود، وی شاید نتواند حکومت تشکیل دهد، برای اینکه گاتز، قسم خورده است تا زمانی که نتانیاهو در مظان اتهام به فساد باشد، با وی وارد ائتلاف نشود. اگر هم نتانیاهو با دست‌راستی‌های تندرو قصد داشته باشد که ائتلاف کند موجب خواهد شد که طرح صلح دونالد ترامپ به هوا برود، درحالی‌که ترامپ مدعی است به‌دنبال حل اختلافات فلسطین و اسرائیل است.

در ایالات‌متحده، متحد جدید نتانیاهو، حزب نژادپرست اسرائیلی، موجب شده است که دموکرات‌ها وی را تقبیح کنند. چیزی که در این چند ماه دیده شده، این است که پرونده شکل گرفته علیه نتانیاهو، می‌تواند وی را یک‌بار برای همیشه از قدرت بیرون بیندازد. با این حال، کمک‌های دولت آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت. در این راستا مایک پمپئو، در سفر خاورمیانه‌ای که خواهد داشت، روز ۱۸ مارس یک توقف در سرزمین‌های اشغالی دارد. به همین منظور نسخه پشتیبانی نیز تهیه شده که چند روز بعد از آن نتانیاهو به دفتر بیضی شکل دونالد ترامپ خواهد رفت و با او ملاقات خواهد کرد و پس از آن نیز در آیپک، لابی قدرتمند یهودی‌ها، به صرف شام دعوت خواهد بود.

با ردیابی‌های تحلیلگران کمک‌های آمریکا احتمالا چرب‌تر بوده و آنها به‌دنبال این هستند که حمایت جمهوری‌خواهان را برای به‌رسمیت شناختن بلندی‌های جولان که جزئی از سرزمین‌های اشغالی است، به‌دست آورند. آرون دیوید میلر، یکی از دیپلمات‌های کهنه‌کار مذاکرات صلح که برای هر دو گروه جمهوری‌خواه و دموکرات کار کرده است، در رابطه با کمک‌های دولت آمریکا به نتانیاهو می‌گوید: «بسته‌هایی بزرگ‌تر در راه است.» او می‌افزاید: «ترامپ تمام تلاش خود را خواهد کرد که بی‌بی مجددا انتخاب شود.»

اینکه آمریکا تلاش داشته همواره در انتخابات اسرائیل تاثیرگذار باشد، داستان مگویی نیست؛ جورج بوشبا تعلیق وام، پیروزی اسحاق رابین بر اسحاق شامیر را تضمین کرد. چنین داستان‌های مشابهی در تاریخ روابط دو طرف دیده شده است اما هیچ عقبه‌ای درمورد ترامپ با نتانیاهو نمی‌توان پیدا کرد. هر دو به‌شیوه‌ای یکسان برای از بین بردن تحقیقات رایج علیه‌ خود از کلمه «پاپوش» استفاده می‌کنند تا این تحقیقات قضایی را از اعتبار ساقط کنند. ترامپ گاهی از جملاتی مانند رسانه‌ها دشمن مردم هستند استفاده می‌کند و نتانیاهو نیز می‌گوید این مطبوعات نیستند که برای انتخابات تصمیم‌گیر اصلی باشند. با این حال نتانیاهو ممکن است در انتخابات ۹ آوریل پیروز میدان باشد اما سخت است که بتواند با گاتز یک ائتلاف تشکیل دهد و او در صورت پیروزی مجبور است با راست‌های افراطی دست اتحاد بدهد. دانیل شاپیرو، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در زمان دولت اوباما می‌گوید: «چنین حالتی وضعیت فلسطین را هم نسبت به گذشته پیچیده‌تر می‌کند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید