واشنگتن پست: سفر روحانی به عراق مقدمه بی‌اثر کردن تحریم‌هاست

کدخبر: ۲۷۳۲۰۲
اقتصادنیوز: واشنگتن پست ضمن تاریخی خواندن سفر رئیس جمهوری ایران به بغداد، آن را در زمان حساس و مهمی دانست که مقدمه ای برای بی اثر ساختن تحریم های آمریکا است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، واشنگتن پست نوشت، ایران حداقل در سطح اقتصادی نقش بسیار جدی تری از آمریکا در عراق دارد و سفر سه روزه رئیس جمهوری ایران به بغداد سطح این جنبه مهم از روابط را گسترش خواهد داد، مخصوصا اینکه همسایه غربی ایران نیز به این روابط محتاج است.

نویسنده گزارش واشنگتن پست به ارتباط میان این سفر و تحریم های آمریکا می پردازد و می نویسد که ایران به خوبی از ظرفیت همسایگانش برای کاستن از اثر تحریم های آمریکا آگاه است، سفر تاریخی روحانی پس از شش سال از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهوری ایران در زمان حساس و مهمی صورت می گیرد و چنین سفر تاریخی و استقبال بی سابقه مقام های عراقی از وی می تواند در فرو کاستن اثر تحریم های آمریکا بسیار موثر باشد.

ایران روابط با بغداد را حق طبیعی خود در گسترش مراودات با همسایه ای می داند که با آن اشتراکات زیادی دارد، این موضوع تا بدانجا حائز اهمیت است که حسن روحانی در کنفرانس خبری با برهم صالح رئیس جمهوری عراق گفت: 'احساس می کنم در میهن دوم خودم هستم.'، 'ما از هزاران سال رابطه فی مابین عمیق برخوردار بوده ایم - رابطه مذهبی، تاریخی، فرهنگی و قصد نداریم که آن را نادیده بگیریم'. 

گزارش واشنگتن پست می افزاید: مرز مشترک 900 مایلی (نزدیک به 1500 کیلومتر) با ایران موجب شده که عراق به همسایۀ شرقی خود به عنوان شریکی مهم مخصوصا در تامین برق و امور نظامی (همچون مبارزه علیه ستیزه جویان داعش) نگاه کند، در این میان قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی ایران به مراتب بیشتر از عراق است و همین موضوع موجب می شود که به مرور نقش ایران در روابط همسایگی با عراق بسیار برجسته تر از دیگران شود.

تقریبا در سراسر دهه هشتاد میلادی (شصت شمسی) دو کشور ایران و عراق در یک درگیری نظامی با همدیگر بسر بردند اما حمله آمریکا به عراق در سال 2003 (1382) موجب شد که دو کشور به مرور بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی روابط فی مابین توجه کنند و آن را گسترش دهند.

این نشریه آمریکایی ادامه می دهد، مقام های آمریکایی در ماه های اخیر از رهبران عراقی خواسته اند تا روابط خود با ایران را قطع و یا حداقل آن را کاهش دهند. آمریکا با خروج از توافق هسته ای سال 2015 توقع دارد که همپیمانان جهانی و منطقه ای از او پیروی کنند، اما عراق ملاحظات مهم نظامی، اقتصادی و سیاسی خود را دارد. 

اخیرا گسترش روابط میان تهران و بغداد همراه شده است با اخباری مبنی بر تلاش عراقی ها در بیرون کردن نیروهای آمریکایی از کشورشان، بعضی از قانونگذاران عراقی در پی ارائه لایحه ای به مجلس عراق هستند که به موجب آن حدود 5 هزار و 200 سرباز آمریکایی ناچار به ترک عراق می شوند.

روحانی در بغداد گفت: 'روابط دو کشور باید بیش از هر زمانی دیگر رو به گسترش باشد و انتظار داریم تجارت بین دو کشور از 12 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار در سال برسد'.

در میان این روابط رو به گسترش، روابط گسترده تجاری کاملا احساس می شود و محصولات ایرانی در سوپر مارکت ها، نمایشگاه ها و داروخانه های عراقی به وفور یافت می شود و فروخته می شود.

روحانی درباره روابط کشور متبوعش با بغداد گفت: 'عراق یک کشور مهم اسلامی و عربی است و نقش مهمی در منطقه ایفا می کند، منافع متقابل ایران با این کشور شامل سرمایه گذاری، تجارت، گردشگری، امور مالی، آب، نفت و برق است.

نویسنده واشنگتن پست نوشت: انتظار می رود با این جنبه های مهم از روابط، اثر تحریم های آمریکا بر ایران کمتر شود و ایران روابط با عراق را به الگویی در کاستن اثر تحریم ها بدل سازد.

بنابر این اولین سفر حسن روحانی به بغداد سر آغاز افق های جدید میان تهران و بغداد است. موضوعاتی مانند آب، شط العرب، مرزها، روابط اقتصادی، راه آهن و مشترکات مذهبی و تاریخی از مباحث مورد بحث و توافق در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به عراق خواهد بود، عراق به دلیل موقعیت راهبردی و ظرفیت بالقوه اقتصادی، یکی از بازیگران مهم در خاورمیانه است و به دلیل حمله نظامی آمریکا تحولات نوینی در سیاست خارجی و ارتباط با همسایگان را تجربه و فرصت های جدیدی برای مناسبات راهبردی با ایران فراهم کرد که تا به امروز به طور مستمر روند صعودی داشته است. 

این نشریه افزود: این ارتباط همواره مبتنی بر احترام متقابل، عدم دخالت در امور یکدیگر و گسترش ارتباط متنوع اقتصادی، تجاری در سطوح مختلف دولتی و مردمی بوده است، همچنین با پیروزی بر گروه تروریستی داعش که نقش جمهوری اسلامی ایران به اعتراف همه مقام های سیاسی و امنیتی عراق، در این جنگ تعیین کننده بود بخش قابل توجهی از بودجه عراق اکنون از فاز امنیتی به سمت مسایل اقتصادی و سیاسی سرازیر شده و همین امر اهمیت گسترش پایدار مناسبات دوجانبه را مضاعف کرده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفری سه روزه روز دوشنبه وارد بغداد شد و در قصر السلام (کاخ صلح) ریاست جمهوری عراق مورد استقبال رسمی «برهم صالح» همتای عراقی اش قرار گرفت.

روحانی همچنین عصر روز دوشنبه در کاخ نخست وزیری عراق مورد استقبال رسمی 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر، قرار گرفت و با وی دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار که با حضور هیات های سیاسی و اقتصادی بلندپایه دو کشور برگزار شد، آخرین جزییات مربوط به توافقات این سفر مورد بررسی قرار گرفت.

در این سفر رسمی یک هیات عالی سیاسی و اقتصادی رئیس جمهوری اسلامی ایران را همراهی می کنند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید