سعید جلیلی در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران مطرح کرد؛

راه‌اندازی 250 شبکه ماهواره‌ای برای اثرگذاری بر ایران/80 درصد مشکلات کشور بخاطر سوءتدبیرها است

کدخبر: ۲۷۳۷۲۰
اقتصادنیوز؛ سعید جلیلی، نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مقابله امپراطوری رسانه‌ای علیه ملت ایران گفت: تمام تلاش دشمن این است که مبنا و محاسبات غلط را به ملت ما تحمیل کند و اینکه 250 شبکه ماهواره ای برای فضای فرهنگی ایران راه اندازی می شود برای تغییر این مبناها و محاسبات است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «سعید جلیلی» در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران افزود: این که رهبر معظم انقلاب از جهش و ارتقا به جایگاه شایسته سخن می گویند به معنای این است که نباید راضی به حداقل ها باشیم.

suo7uO9lXKnA

وی با طرح این سوال که آن قله چیست و چه حرکتی را باید انجام داد؟، اظهار داشت: همچنین باید سوال کرد که موفقیت هایی که در 40 سال اول انقلاب اسلامی به دست آورده ایم مرهون چه بوده است که در پاسخ باید گفت انقلاب ما بر این مبنا پیروز شد که همه مردم در آن خود را شریک دانسته و نقش ایفا کردند.

وی ادامه داد: در دفاع مقدس به این دلیل در برابر همه دنیا ایستادیم که بستری برای مردم فراهم شد تا نقش آفرینی کنند و پیروزی های بزرگ شکل گرفت.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی یادآورشد: یکی از تفاوت های مهم اندیشه اسلامی با دیگر اندیشه ها این است که اگر کارویژه هایی برای مسئولان و دولتمردان تعریف می کند به این معنا نیست که نباید از نقش و توانمندی مردم استفاده کرد بلکه این کارویژه ها مشترک بین مردم و مسئولان است.

جلیلی عنوان کرد: اگر ما موفقیت به دست آورده ایم به این دلیل بوده که مردم همراه با مسئولان بوده اند از این رو هر کسی که دغدغه انقلاب را دارد در 40 سال دوم انقلاب باید متناسب با وسع خود مسائل انقلاب را دنبال کند و قدم به قدم بداند امروز در مسیر انقلاب چه می گذرد و او چه تاثیری می تواند داشته باشد و البته این فرصت را دولتمردان باید برای مردم فراهم کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: امروز همه دنیا اذعان دارند که ملت ایران با اجابت دعوت خدا و پیام گام دوم انقلاب، 40 سال پُر افتخار را پشت سر گذاشته است به گونه ای که حتی دشمنان اعتراف می کنند که این حقیقت قرآنی که همانا «اگر دعوت خداوند و پیامبر (ص) را اجابت کنید یک حیات جدید می گیرید» درباره ملت ایران به وقوع پیوست.

جلیلی گفت: امروز آنها شواهد فراوانی را برای این موفقیت ایران به عیان می بینند به این معنا که 7 هزار میلیاد دلار هزینه می کنند اما بعد از همه لشکرکشی ها نتیجه این می شود که رییس رژیم آمریکا اگر می خواهد به کشور عراق سفر کند باید شبانه برود و برگردد و هیچ دستاوردی نداشته باشد و کسی از او استقبال نکند.

وی تصریح کرد: امروز اقتدار ملت ایران و روابط میان دو ملت ایران و عراق به روشنی مشخص است و نتیجه این اقتدار آن شده که ملتی با قدرت و اقتدار حرکتی را شروع کرده که امروز گام دوم و 40 سال دوم را می خواهد آغاز کند.

وی افزود: نکته دوم این است که امروز زیاد سوال می شود که برای آینده چه باید کرد و چه حرکتی باید انجام داد؟ اینکه رهبر معظم انقلاب در یک بیانیه تفصیلی برای ملت ما گام دوم انقلاب را تشریح می کنند و افق آینده را نشان می دهند، یک نکته مهم آن است که امروز هر یک از آحاد ملت باید نسبت خود را با گام دوم انقلاب تعریف کنند قبل از این که وظیفه ای برای دیگری تعریف کنیم یک سوال مهم آن است که در گام دوم انقلاب هر یک چه تاثیرگذاری می توانیم داشته باشیم.

عضو شورای عالی امنیت ملی به اصل هشتم قانون اساسی اشاره کرد و گفت: براساس این اصل امر به معروف یک وظیفه همگانی است، این اصل باید فراگیر شود در هر بخشی چه در دستگاه قضا، مجلس و دولت و در سایر بخش ها باید مردم احساس مسئولیت کنند و تیزبینی و هوشیاری لازم را به خرج بدهند.

جلیلی با طرح این سوال که دستگاه قضا چه وقت باید اصلاح شود، توضیح داد: وظیفه مسئولان این است که قیام به قسط کنند اما به تنهایی این مهم صورت نمی گیرد زیرا این فرمایش قرآن است که برای فراهم شدن قسط یک بخش به عهده مسئولان است و مردم باید برای قسط قیام کنند و تمامی تلاش خود را در جهت اقامه قسط و عدالت و مبارزه با مفاسد به کار گیرند.

وی ادامه داد: لذا دولتمردان در بخش های قضایی و اجرایی باید از این استقبال کنند که توده های مردم آماده همکاری هستند باید این بستر را فراهم کنند که مردم را در اصلاح امور مشارکت دهند و اینجاست که استفاده از مردم و نهادهای عمومی برای طی کردن موفق و پرشتاب مسیر انقلاب در گام دوم اهمیت می یابد.

مردم در نماز جمعه باید حرف های صادق انقلاب را بشنوند

وی یکی از این نهادهای عمومی را نماز جمعه دانست و گفت: نماز جمعه باید قرارگاه انقلاب باشد و هر هفته باید میعادی برای تمامی نیروهایی که دغدغه انقلاب دارند، باشد تا اگر در صحنه کشور کارهای ارزشمند انجام شده تکریم و شناسانده شوند و همچنین اگر مشکلاتی وجود دارد در تریبون نماز جمعه باید توضیح خواسته شود.

عضو شورای عالی امنیت ملی، نماز جمعه را کانونی برای نشاط اجتماعی یک شهر، منطقه، استان و کشور توصیف کرد و اظهار داشت: مردم باید در نماز جمعه به عنوان قرارگاه فرهنگی حرف های صادق انقلاب را بشنوند، مبانی و تحلیل های درست را بدانند و بشنوند و مصادیق آن را به خوبی تشخیص داده و دنبال کنند. جلیلی افزود: اینکه نماز جمعه مورد حمله بدخواهان قرار می گیرد بر همین مبنا است زیرا می دانند که نهاد نماز جمعه به مردم نشاط و امید داده و مبنای محاسباتی صحیح را به مردم نشان می دهد و متذکر سوره جمعه می شود. 

وی ادامه داد: اگر در چنین روزی 24 اسفند در سال 63 نماز جمعه مورد آماج سخت ترین حملات قرار گرفت و در جایگاه نماز جمعه در دانشگاه تهران افرادی به شهادت رسیدند به خاطر ترس دشمن از این جایگاه است زیرا نمی توانند نهاد نماز جمعه را تحمل کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: نماز جمعه است که می تواند تحلیل صحیح و نقشه راه درست را برای یک ملت روشن کند و تمام تلاش دشمن این است که مبنا و محاسبات غلط را به ملت ما تحمیل کند و اینکه 250 شبکه ماهواره ای برای فضای فرهنگی ایران راه اندازی می شود برای تغییر این مبناها و محاسبات است.

نخستین جهاد در گام دوم انقلاب امید به آینده است

جلیلی ادامه داد: در پیام رهبری در مورد گام دوم انقلاب نکته ای که توصیه می شود این است که نخستین و ریشه ای ترین جهاد امید به آینده است زیرا دشمن تلاش می کند تمامی موفقیت های 40 ساله انقلاب را کمرنگ کرده، نادیده بگیرد، بپوشاند و تحقیر کند.

وی ادامه داد: رهبری در همین پیام می فرمایند «باید برای پیمودن گام دوم انقلاب توجه کنیم دچار تحلیل سراپا غلط نشویم» زیرا آن امپراطوری رسانه ای که امروز با مقابله با ملت ایران برخاسته است تحلیل سراپا غلط ارائه می دهد.

عضو شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: در این میان نماز جمعه است که می تواند این تحلیل های غلط را نشان دهد و البته اگر انقلاب می خواهد به پیش برود باید مبتنی بر توصیف درست باشد چرا که بر پایه همین توصیف صحیح، تحلیل درست شکل می گیرد و باید توجه کنیم برخی اوقات یک تحلیل فلج کننده بدتر از تحریم فلج کننده است زیرا تمام توان یک ملت را می گیرد و زمین گیر می کند 

جلیلی تاکید کرد: گام دوم انقلاب را زمانی می توانیم با قدرت ادامه دهیم که دچار تحلیل های سراپا غلط نشویم، ما باید توصیف صحیح از مشکلات داشته باشیم. امروز بسیاری از مردم سوال می کنند که این مشکلات اقتصادی آیا حل می شود یا خیر؟ که در این میان اگر یک تحلیل غلط شکل بگیرد و فهم صحیح از مشکلات اقتصادی کشور نداشته باشیم و کسانی تحلیل های غلط به خورد ملت بدهند به این معنا که اینکه اگر فلان مشکلات اقتصادی است به خاطر فلان موضوع سیاسی و یا تحریم و یا تصویب نشدن یک کنوانسیون است دچار مشکل خواهیم شد.

تحلیل‌های درست از دلایل ایجاد مشکلات اقتصادی کشور ارائه شود 

وی با یادآوری این که باید تحلیل درست که مورد فهم و اجماع همه قرار می گیرد، داشته باشیم، گفت: از دولت و دیگران خواسته ایم که بیان کنند امروز مشکلات اقتصادی کشور چه میزان مرتبط با مسائل مدیریتی و اشکالات دستگاه های اجرایی و چه میزان مرتبط با تحریم های ثانویه آمریکا و چه میزان مربوط به فلان کنوانسیون است اینها را باید درست تحلیل کنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: این که امروز اکثر صاحبنظران بیان می کنند که حدود 80 درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از برخی سوء مدیریت ها و سوء تدبیرها و مشکلات دستگاه های اجرایی و اداری است، این موضوع یک نوع راه حل را دربرابر ما می گذارد و اینکه برخی از مشکلات مربوط به تحریم های ثانویه آمریکا باشد هم راه حل دیگری را می طلبد لذا لازم است تا تحلیل ها درست باشد زیرا اگر تحلیل غلط ارائه شود و توصیف درستی از مسائل نداشته باشیم در راه حل دچار مشکل خواهیم شد.

80 درصد مشکلات کشور داخلی است 

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در جلساتی که با حضور 20 صنف برگزار شد اکثر آنها و صاحبنظران و فعالان اقتصادی کشور معتقدند 80 درصد مسائل و مشکلات کشور داخلی است و اگر مشکلات در گمرک، مالیات، اداره بیمه و وزارتخانه ها حل شود بسیاری از مسائل را با مشارکت مردم و با قوت پشت سر خواهیم گذاشت. 

جلیلی با بیان این که سه راه حل برای برون رفت از مشکلات ارائه می شود، گفت: یک راه حل این است که ببینیم طرف های مذاکره چه می خواهند و در گفت و گوهایی مشکلات را حل کنیم، در این میان عده ای معتقدند که نباید بهانه به دست آنها داده شود اکنون سوال این است که آیا بهانه ندادن می تواند مشکلات ما را حل کند؟ 

وی با بیان این که آژانس بین المللی انرژی اتمی 14 بار اعلام کرده که ایران تمام تعهدات خود را در برجام انجام داده است، ادامه داد: با وجود این، نتیجه آن شد که آمریکا از برجام به طور کامل خارج شد و اروپا که طرفدار حقوق بین الملل است با گذشت بیش از 10ماه هنوز حاضر نشده است اقدام عملی داشته باشد و حتی در موضع سیاسی حاضر نمی شود بگوید رفتار آمریکا نقض برجام است و این رفتار را محکوم کند بلکه صرفا حداکثر کاری که انجام داده این بود که اظهار تاسف کرده است. 

عضو شورای عالی امنیت ملی با طرح این سوال که آیا با این کسانی که اینگونه حرکت می کنند می توان بر مشکلات فائق شد؟ عنوان کرد: اگر به تحلیل و توصیف صحیحی از واقعیت کشور نرسیم دچار مشکلاتی خواهیم شد. 

جلیلی بیان داشت: آنچه که می تواند حرکت ما را پرشتاب کند این است که معطل رفتار چند قدرت استکباری نشویم زیرا همین اروپا برای ما فرصت های فراوانی ایجاد کرده اما آنها همان کسانی بودند که اولین تحریم ها را در حوزه دفاعی اعمال کردند اما ما نه تنها توانستیم تحریم ها را پشت سر بگذاریم بلکه موفقیت های زیادی به دست آوردیم. 

وی ادامه داد: اینها مگر کسانی نبودند که در اوج جنگ تحمیلی سیم خاردار بر ما تحریم می کردند اما امروز با اتکا به توانمندی های داخلی توانمند شده ایم به گونه ای که آنها بیان می کنند که امروز باید با ایران موضوع گفت و گو را برد موشک های بالستیک قرار دهیم. 

عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: آنها دریافته اند که اگر کشوری خوداتکایی پیدا کند موفق خواهد بود، آنها اولین تحریم ها را بر این محور قرار دادند که ایران هسته ای نشود اما به جایی رسیدند که مجبور شدند 18 روز برای محدود کردن فعالیت های هسته ای با ما گفت و گو کنند. 

جلیلی افزود: ما باید فهم صحیحی از توانمندی ها داشته باشیم و آنچه رهبری فریاد می زنند «تحلیل سراپا غلط » آن است که برای گام دوم انقلاب مخل است. اگر ما فکر کنیم به امید کسان دیگری می توان از این مشکلات عبور کرد تحلیل درستی نیست زیرا امروز ملت ما با تکیه بر قدرت و توانمندی های می تواند از مشکلات عبور کند. 

وی تصریح کرد: توانمندی و قدرت جوانان ما فقط در دفاع مقدس و هسته ای به اثبات نرسیده بلکه در اوج تحریم نشان دادند که همچنان پرقدرت هستند به گونه ای که بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان را با مدیریت یک جوان 36 ساله راه اندازی کردند و همین جوانان کشور را در تولید بنزین به خودکفایی رساندند. 

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: امروز به جای این که ما فروش نفت را تحریم کنیم دشمنان تلاش می کنند که مانع فروش نفت ایران شوند حال آنکه همین جوانان که پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ایجاد کردند اگر چند پتروپالایشگاه همانند این راه اندازی کنند نه تنها احتیاج به فروش نفت نداریم بلکه می توانیم آنها را تبدیل به فراورده های نفتی کنیم و با استفاده از نعمت نفت و گاز هزاران اشتغال و ارزآوری داشته باشیم که در این صورت دیگر نیازی به بستن تنگه هرمز به لحاظ نظامی نیست بلکه تبدیل به قطب صنعتی خواهیم شد که اجازه نمی دهیم نفت از این تنگه خارج شود. 

جلیلی اضافه کرد: امروز بسیاری معترفند که در تولید دام و مرغ و طیور جزو 10 تا 20 کشور اول دنیا هستیم و مشکل اقتصادی در این زمینه نداریم بلکه می توانیم تبدیل به قطب صنعتی شویم. 

به عقیده وی امروز فرصت هایی را خداوند در کشور ما قرار داده است که می تواند پیش ران حرکت ملت ما باشد و امروز قطاری از فرصت ها در بخش هایی همچون کشاورزی، نفت، گاز، گردشگری، موقعیت ترانزیت و شیلات داریم که هر واگن آن می تواند به مثابه پیش ران باشد. 

وی بیان داشت: یکی دیگر از فرصت های مهم برای ملت ما که عرصه را بر تحریم کنندگان تنگ می کند همین است که 15 کشور همسایه داریم و در جنوب به آب های آزاد متصل هستیم و در شمال دریا داریم و در زمانی که اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که می خواهد روابط اقتصادی با کشور ما داشته باشد صادرات ما به کل 28 کشور اتحادیه اروپا برابر نصف صادرات ما به افغانستان بود. 

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی همچنین اظهار داشت: عده ای زمانی در تحلیل های خود بر اساس محاسبات اقتصادی بیان می کردند که به خاطر تحریم ها روزی 170 میلیون دلار ضرر می کنیم همان ها امروز می گویند 80 درصد مشکلات کشور مربوط به برخی ضعف های مدیریتی و سوء تدبیرها است. 

جلیلی تصریح کرد: اگر تدبیر و چاره اندیشی کرده و از ظرفیت های مردمی و فناوری استفاده لازم را داشته باشیم می توانیم این فرصت ها را در گام دوم انقلاب با قدرت، شتاب، پویندگی و پویایی شایسته طی کنیم و ما در آستانه گام دوم انقلاب، 40 سال پرشکوه را در پیش داریم و امید است میوه های انقلاب را نه تنها ملت ما بلکه تمامی مسلمانان آزاده جهان بچشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید