هشدار آمریکا به آلمان

کدخبر: ۲۷۳۷۷۴
فرمانده آمریکایی ناتو در اروپا آلمان را تهدید کرده است که اگر همچنان بر همکاری با شرکت چینی هوآوی در پروژه نسل پنجم اینترنت تاکید کند همکاری های نظامی با این کشور در ناتو محدود خواهد شد.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، دولت آمریکا مجددا به آلمان درباره مشارکت با شرکت چینی هوآوی در پروژه نسل پنج اینترنت هشدار داده و برلین را تهدید کرد.

این بار آمریکا آلمان را تهدید کرده است که در صورت مشارکت با شرکت هوآوی همکاری های نظامی خود با این کشور در ناتو را محدود خواهد کرد.

"کورتیس اسکاپاروتی"، فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در اروپا در نشستی در کننگره آمریکا اعلام کرد که اگر برلین بر همکاری با شرکت هوآوی تاکید کرده و شبکه های ارتباطی همراه نسل پنجم آن به بخشی از شبکه های ارتباطی نظامی آن تبدیل شود ناتو دیگر از این راه با همکاران آلمانی خود ارتباط برقرار نمی کند. به گفته وی این برای ما یک مشکل خواهد بود.

آمریکا چندی پیش هم برلین را در صورت همکاری با شرکت چینی هوآوی به محدودیت در همکاری های اطلاعاتی تهدید کرده بود.

"ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان اخیراً در نامه‌ای تهدیدآمیز به وزارت اقتصاد آلمان تهدید کرده است که در صورت مشارکت برلین با شرکت چینی هوآوی در ساخت نسل پنج اینترنت همکاری‌های اطلاعاتی خود را با این کشور کاهش داده و یا آن را محدود می‌کند.

به‌نوشته رسانه‌های آلمانی، سفیر آمریکا در آلمان در این نامه هشدار داده است که در صورت همکاری با شرکت هوآوی، اطلاعات امنیتی کمتری را نسبت به قبل در اختیار آلمان خواهد گذاشت.

چندی پیش نیز وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای اروپایی درباره به‌کارگیری فناوری شرکت هوآوی هشدار داده بود.

دونالد ترامپ قانونی را امضا کرده است که دولت آمریکا را از معامله با شرکت‌هایی که فناوری هوآوی را به‌کار می‌گیرند منع می‌کند.

در همین راستا، «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا مدعی شد که در صورت مشارکت هوآوی یا دیگر شرکت‌های چینی در پروژه اینترنت نسل 5 آلمان، واشنگتن دیگر نمی‌تواند همکاری اطلاعاتی با برلین را در سطح فعلی حفظ کند.

وی در نامه خود خطاب به وزیر اقتصاد آلمان، مدعی شد: سیستم‌های ارتباطی امن برای همکاری اطلاعاتی نظامی 2 کشور ضروری هستند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان البته تهدید اخیر "ریچارد گرنل"، سفیر آمریکا در آلمان علیه کشورش در صورت همکاری با شرکت چینی هوآوی را رد کرده است.

وی در ارتباط با تردیدهای امنیتی واشنگتن گفته است که برای دولت آلمان امنیت دارایی ارزشمندی بخصوص در گسترش شبکه های اینترنتی نسل پنجم است. بنابراین ما برای خودمان استانداردهایی را مشخص می کنیم.

مرکل چندی پیش شرایطی را برای مشارکت شرکت هوآوی چینی در پروژه اینترنت نسل پنجم آلمان قرار داده است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا به حال واکنش های متفاوتی را به درخواست آمریکا درباره عدم مشارکت با شرکت هوآوی چین در اینترنت نسل پنجم خود نشان داده اند. نخست وزیر بلژیک در این باره گفته است که در حال بررسی این مسئله است.

شرکت هوآوی هم به سفیر آمریکا و نامه تهدید آمیزش به آلمان انتقاد وارد کرده است. "وینسنت پانگ"، رئیس بخش اروپای غربی و از اعضای هیات مدیره شرکت هوآوی در این باره به روزنامه "هندلزبلات" گفته است که وی در واکنش به نامه "ریچارد گرنل" تنها می تواند سر خود را تکان دهد. وی تاکید کرد که به اعتقاد من یک کشور نباید از قدرت سیاسی خود برای آسیب رساندن به یک شرکت تجاری استفاده کند.

تا به حال کشورهای استرالیا و نیوزیلند از خواسته آمریکا درباره هوآوی تبعیت کرده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید