تشدید مشکلات اقتصادی عربستان در پی فرار سرمایه گذاران خارجی

کدخبر: ۲۷۳۸۵۰
اقتصادنیوز : خلیج آنلاین با انتشار خبری از محکومیت شماری از شاهزادگان و سرمایه داران عربستان سعودی، علت این امر را مشکلات اقتصادی این پادشاهی دانست.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان، عربستان سعودی ۱۹ شهروند از جمله ۳ شاهزاده سعودی را به دلیل آنچه تحصیل مال نامشروع خوانده، به پرداخت حدود ۵۷ میلیون ریال معادل ۱۵.۲ میلیون دلار محکوم کرد.

به گزارش خلیج آنلاین، روزنامه عکاظ روز جمعه نوشت کمیته تجدید نظر در جرایم اوراق بهادار عربستان، شاهزادگان سعودی را به بازگرداندن ۲.۳ میلیون ریال معادل ۶۳۳۰۰۰ دلار و پرداخت جریمه ۴۴۲۰۰۰ ریال معادل ۱۱۷.۹۰۰۰ دلار برای تحصیل مال نامشروع محکوم کرد.
 
شاهزادگان محکوم شده عبارتند از: عبدالعزیز بدر سعود آل سعود، ثامر فیصل ثامر آل سعود و عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن عبدالعزیز آل سعود.

در فهرست اعلام شده نام پنج زن نیز به چشم می‌خورد که به پرداخت جریمه ۱.۳ میلیون ریال معادل ۳۴۹۰۰۰ دلار و ۱۰ میلیون ریال معادل ۲.۶ میلیون دلار محکوم شده اند.

این اقدام عربستان در محکوم کردن تجار و سرمایه گذاران مسبوق به سابقه بوده و در ۴ نوامبر ۲۰۱۷ نیز تکرار شده بود. عربستان در آن زمان بیش از ۲۰۰ نفر، از جمله ۱۱ شاهزاده، ۴ وزیر و ده‌ها نفر از بازرگانان را به اتهام فساد بازداشت و در هتل «ریتز مارلتون» زندانی کرده بود.

این اقدام که به دستور محمد بن سلمان انجام شد، در نهایت با دریافت ۱۰۶ میلیارد دلار از بازداشت شدگان خاتمه یافت. در واقع آن‌ها در ازای بخشیدن بخشی از ثروت خود، آزاد شدند.

البته برخی از بازداشت شدگان مانند «الولید بن طلال» و «ولید ابراهیم» مالک "MBC" تلویزیون دیرتر از بقیه آزاد شدند.

قابل ذکر است که اقتصاد عربستان از نرخ رشد پایین و مشکلات تولید به ویژه در بخش خصوصی رنج می‌برد که عمدتا به دلیل برنامه‌های بلندپروازانه دولت عربستان است. ناامنی اقتصادی و فقدان امنیت مالی در عربستان سبب فرار سرمایه گذاران و کارگران از این کشور شده است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید