نگرانی صهیونیست ها از قدرت پاسخگویی دمشق

کدخبر: ۲۷۴۲۳۸
اقتصادنیوز: 57 روز از آخرین حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه می گذرد، حملاتی که در راستای حمایت از گروه های تروریستی - تکفیری در مقابل تضعیف ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در سال های اخیر صورت گرفته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ با آغاز بحران سوریه در اسفند ماه 1389، رژیم صهیونیستی نیز در کنار کشورهای غربی - عربی قرار گرفت و حمایت همه جانبه خود را از 
گروه های تروریستی - تکفیری با تامین سلاح و تجهیزات، اقدامات جاسوسی - اطلاعاتی و در ادامه با حملات هوایی مواضع ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی توسعه داد. 
رژیم صهیونیستی تا سال 2016 (1395) در حمله به خاک سوریه محتاطانه عمل می کرد، اما از این تاریخ (با آغاز حملات برنامه ریزی شده ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی به همراه روسیه به تروریست های تکفیری) به بعد این رژیم بارها به خاک سوریه تجاوز و اهدافی را در این کشور مورد حمله قرار داد. 
بمب افکن های متجاوز رژیم صهیونیستی بامداد یکم بهمن (1397) در پنجاه هفتمین تجاوز خود به خاک سوریه در 18 سال گذشته نقاطی از خاک این کشور را بمباران کردند که با پاسخ خوب پدافند هوایی سوریه این حملات ناکام ماند، بمبارانی که تا امروز (27 اسفند) پس از 57 روز هنوز تکرار نشده است. 
بامداد دوشنبه (یکم بهمن) رسانه‌های سوریه از شنیده شدن صدای انفجار در آسمان دمشق خبر دادند و دقایقی بعد، سخنگوی عرب زبان ارتش رژیم صهیونیستی در حساب توئیتری خود نوشت که بمب افکن های این رژیم در حال بمباران اهدافی در خاک سوریه هستند؛ البته این حمله بزرگترین تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی علیه سوریه در سال های اخیر بود که در حمایت از گروه های تروریستی - تکفیری در مقابل ارتش سوریه صورت گرفت. 
وزارت دفاع روسیه نیز در همان زمان طی بیانیه ای با اعلام اینکه سامانه پدافند موشکی ارتش سوریه 30 راکت متجاوز اسراییلی را سرنگون کرده، اعلام کرد: جنگنده‌ بمب افکن های اسرائیلی سه بار از سه محور به سوریه حمله کردند. 
به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» در این بیانیه تصریح شده بود، در اثر این تهاجم هوایی، چهار خدمه ارتش سوریه جان خود را از دست دادند و شش نفر هم مجروح شده‌اند؛ منابع دیگر از جمله گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» وابسته به معارضان، مدعی شد که یازده سوری در اثر این حملات کشته شدند. 
در این بیانیه همچنین اعلام شد که به دلیل حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه، به بخش‌هایی از فرودگاه بین‌المللی دمشق آسیب جزئی وارد شده است. 

** دلایل توقف حملات هوایی رژیم صهینیستی به سوریه 
رژیم صهیونیستی به ویژه نخست وزیر جنگ طلب این رژیم به دلیل درگیر بودن در مشکلات داخلی و همچنین با توجه به درپیش بودن انتخابات در سرزمین های اشغالی شدیدا به دنبال انتقال این مشکلات به خارج از سرزمین های اشغالی بود و بمباران خاک سوریه نیز قسمتی از فرافکنی وی در این راستا می باشد، اما به یکباره تجاوزهای بمب افکن های رژیم صهیونیستی از یکم بهمن ماه گذشته متوقف گردید. 
تحلیلگران مسایل منطقه دو دلیل عمده برای توقف بمباران های خاک سوریه توسط رژیم صهیونیستی قایل هستند که تقویت سامانه پدافند هوایی سوریه در کنار سخنان کوبنده بشار الجعفری نماینده دمشق در سازمان ملل آن هم در 'شورای امنیت' و در مقابل نمایندگان قدرت های جهانی درباره پاسخگویی شدید سوریه به بمباران این کشور در این راستا می باشد. 
روس ها در دهم مهر ماه جاری و پس از چند سال تاخیر، چهار سامانه پرتابگر اس300 را به همراه لوازمات جانبی به سوریه ارسال و تحویل ارتش سوریه دادند که در ابتدای بهمن ماه گذشته سه سامانه از چهار سامانه پدافند هوایی اس 300 سوری ها عملیاتی شد. این سامانه دفاعی در کنار دیگر سامانه های پدافند هوایی سوری ها همچون سام پنج (S200) و سام شش گانیفول و آتشبار ضد هوایی اس – 75 قسمتی دیگر از سامانه پدافند هوایی فعال ارتش سوریه به حساب می آید که در کنار هم موجب تقویت دفاع هوایی این کشور شده است. 
به غیر از تحویل سامانه پدافند هوایی اس300 از سوی روس ها به سوریه، مسکو اولین محموله جنگ الکترونیک 'کراسنوخا 4' را نیز چندی پیش تحویل ارتش سوریه داد؛ این محموله جنگ الکترونیک از سال 2012 نهایی و سال 2013 در ارتش روسیه وارد خدمت شده است. 
کراسنوخا از اولین سامانه هایی بود که در فرودگاه حمیمیم در استان لاذقیه در شمال غرب سوریه مستقر شد و گفته می شود که برد اخلال آن در سامانه های ارتباطی و رادیویی حدود 250 کیلومتر است، این سیستم می تواند تمام سامانه های ماهواره ای ناوبری و ارتباطی هواپیماهای نظامی که قصد حمله به سوریه را داشته باشند، کور کند. 
کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که اگر روس ها در سوریه در تنگنا قرار نمی گرفتند، هیچگاه سامانه پدافند هوایی اس 300 را به سوری ها تحویل نمی دادند، هرچند هم اکنون نیز در خصوص تحویل کامل این سامانه ضدهوایی اما و اگرهایی وجود دارد. 
شهریور ماه سال جاری بود که روس ها با شوک هدف قرار گرفتن هواپیمای شناسایی خود با 15 سرنشین که از پایگاه حمیمیم در استان لاذقیه به پرواز درآمده بود، روبه رو شدند؛ اقدامی که به هیچ وجه مقامات مسکو انتظار آن را نداشتند چراکه به رغم کمک های روسیه به سوریه برای مبارزه با تروریسم در سال های اخیر، مسکو ارتباط راهبردی قابل توجهی با تل آویو نیز دارد. 
جنگنده بمب افکن های رژیم صهیونیستی در اقدام تجاوزکارانه خود در خاک سوریه در 27 شهریور ماه سال جاری (1397) که پنجاه و چهارمین مورد آن در 18 سال اخیر بود، با چهار فروند بمب افکن F16 با تجاوز به استان لاذقیه در شمال غرب سوریه، یک هواپیمای نظامی روس را در معرض سامانه دفاع هوایی اس200 سوریه قرار دادند که موجب هدف قرار گرفتن آن و کشته شدن تمام 15 سرنشین این هواپیما شدند که همگی از متخصصان روس بودند. 
این اقدام صهیونیست ها موجبات ناراحتی مقامات روس را فرام آورد و باعث شد تا 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه دستور ارسال سامانه دفاع هوایی اس300 را به سوریه صادر کند، اقدامی که پنج سال از درخواست و پافشاری سوری ها نسبت به تحویل آن می گذشت. 
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه پس از هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روس در سوریه اعلام کرد که مسئولیت کامل سرنگونی این هواپیمای نظامی در سوریه و کشته شدن 15 سرنشین نظامی روس آن با اسرائیل است. 
رئیس‌ جمهوری روسیه نیز در واکنش به هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روسی در سوریه تأکید کرد که موضع کرملین درباره سرنگونی این هواپیما همان موضع وزارت دفاع روسیه است. 
دلیل بعدی عقب نشینی رژیم صهیونیستی از تجاوز و بمباران سوریه سخنان کوبنده و هشدار آمیز بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در سوم بهمن گذشته بود؛ وی طی سخنانی در شورای امنیت در حضور نمایندگان کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی به ویژه آمریکا در اعتراض به تجاوزهای مکرر بمب افکن های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، گفت: «آیا وقت آن نرسیده که شورای امنیت اقدامات لازم را برای توقف حملات مداوم اسرائیل به خاک جمهوری عربی سوریه اتخاذ کند یا اینکه بهتر است سوریه با اقدام مقابله به مثل و انجام حمله به فرودگاه تل‌آویو، همانند حملات اسرائیلی‌ها به فرودگاه بین‌المللی دمشق، توجه حامیان و مسببان جنگ در این شورا را به خود جلب کند؟» 
الجعفری تأکید کرد که حملات اسرائیل به خاک سوریه «نقض آشکار قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت در این‌ باره است». 
وی خاطر نشان کرد که گزارش «نیکولای ملادینف» فرستاده سازمان ملل به منطقه «تجاوز اسرائیل به خاک سوریه را صراحتا محکوم نکرده و حتی به عمد جنایات این رژیم و اقدام‌های سرکوبگرانه آن را علیه ساکنان جولان اشغالی سوریه نادیده گرفته است». 
نماینده سوریه در سازمان ملل در ادامه همچنین متذکر شد که نقش‌ آفرینی ‌های مستمر آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان شاهدان دروغین و مانع ‌تراشی آنها در اجرای وظایف سازمان ملل هرگز سوریه را در دفاع از حقوق خود و تلاش برای آزادی مناطق اشغالی جولان بازنخواهد داشت. 
این دیپلمات ارشد سوریه همچنین در ادامه تأکید کرد که 'بازپس‌گیری جولان اشغالی سوریه «حق تغییرناپذیر سوریه است و این موضوع جای بحث و یا امتیازدهی ندارد» و عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از جولان تا خط چهارم ژوئیه سال 1967، امری لازم‌الاجرا است'، سخنانی که نشان از جدیت حکومت دمشق در واکنش به اقدامات رژیم صهیونیستی داشت. 
واکنش بشار الجعفری به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی موجب استقرار گنبد آهنین در تل آویو شد و این رژیم از ترس اقدام دمشق در پاسخ گویی، در اقدامی کم ‌سابقه داخل تل‌آویو نیز سامانه پدافند موشکی «گنبد آهنین» مستقر کرد. 
تجاوزهای ادامه دار رژیم صهیونیستی به خاک سوریه که تا یکم بهمن ماه به 57 بار رسید از طرفی موجب لبریز شدن صبر دمشق و از سوی دیگر نشان داد که مقامات تل آویو هیچگاه به قوانین بین المللی پایبند نیستند و تجاوز به خاک دیگر کشورها جزو سرشت پلید صهیونیست ها در آمده است. ارتش سوریه که در دو سال گذشته توانسته با کمک نیروهای مقاومت اسلامی شکست های سنگینی به تروریست ها وارد کند و اکثر خاک این کشور را از لوث تروریست ها پاک نماید کنند؛ سخنان کوبنده بشار الجعفری و تقویت سامانه پدافند هوایی سوریه نشان می دهد که مقامات دمشق عزم خود را در مقابل تجاوزهای رژیم صهیونیستی که هم اکنون دفاعی می باشد به سمت پاسخ دهی کوبنده و یا همان تهاجمی تغییر داده اند و دیگر در مقابل حملات رژیم صهیونیستی سکوت نخواهند کرد. 
 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید