چشمه‌ای که به جای آب، قیر دارد + عکس

کدخبر: ۲۷۴۳۸۱
اقتصاد نیوز: ‌سابقه تاریخی دهلران نه به زمان اهلی کردن بز و کشت گندم و جو برای نخستین بار توسط بشر در 9 هزار سال پیش در تپه علی کش بلکه فراتر از تصورها و به 30 تا 40 هزار سال پیش بازمی‌گردد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، ‌شهرستان تاریخی دهلران رمز و راز تاریخی 40 هزارساله از سکونت بشر را در قلب خود دارد و بهشتی برای عاشقان تاریخ و تمدن بشری به شمار می‌رود.

با بررسی‌های انجام‌گرفته در حوزه رودخانه دویرج و منطقه وسیعی از بخش موسیان شهرستان دهلران محوطه‌ها و سایت‌هایی از دوره‌های پارینه‌سنگی میانی، جدید و فراپارینه سنگی تا دوره اسلامی یافت شده است‌.

از محوطه‌های مربوط به دوران پارینه‌سنگی، داده‌ها و اطلاعاتی ازجمله ابزارهای سنگی چون سنگ‌های مادر، خراشنده ها، تراش ابزارها و سوراخ کننده‌ها به‌دست‌آمده است که نشان می‌دهد شهر دهلران بسیار قدیمی‌تر از دوره نوسنگی است‌.

photo_2019-02-23_07-28-02

در این بررسی‌ها بعضی از محوطه‌ها و سایت‌های مربوط به پیش از تاریخ یافت شده که داده‌هایی مانند ابزارهای سنگی، سفال‌های منقوش و دست‌ساخته‌های سنگی مانند کوبنده‌ها و سنگ ساب ها به‌ دست‌آمده است‌.

محوطه‌هایی از دوره‌های آغاز ادبیات همزمان با دوره‌های اوروک و جمدت نصر بین‌النهرین هم در این بررسی‌ها به‌دست‌ آمده است‌.

علاوه بر این شهرستان دهلران با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی، داشتن 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، رابط استان ایلام با جنوب کشور، منابع عظیم نفت، گاز و کشاورزی و جاذبه‌های متعدد طبیعی، تاریخی، مذهبی و دفاع مقدس از مسیرهای اصلی گردشگری استان ایلام و غرب کشور است .

غار خفاش زیستگاه نوعی خفاش کمیاب در حوالی چشمه قیر

چشمه‌های آبگرم، چشمه قیر، غار خفاش و آبشارهای روستای «خربزان» از مهمترین جاذبه‌های طبیعی این شهرستان است‌.

چشمه‌های آبگرم دهلران با خواص درمانی فراوان در 4 کیلومتری شمال شهر دهلران قرار دارد این منطقه در سال 92 به بخش خصوصی واگذار شده و در حال حاضر دارای امکانات خوبی برای پذیرایی از مسافران و گردشگران است‌.

تنها چشمه قیر کشور نیز در 5 کیلومتری شمال دهلران دامنه ارتفاعات سیاه کوه به صورت یک حوضچه طبیعی سیاه‌رنگ که به‌شدت از آن قیر فوران می‌کند، قرار دارد و غار خفاش نیز در نزدیکی چشمه‌های آبگرم قرار دارد و زیستگاه نوعی خفاش کمیاب در کشور است؛ بطوریکه نزدیک به 25 تا 30 هزار خفاش در آن زندگی می‌کنند.

پنج آبشار مجزا در فواصل مختلف در 120 کیلومتری دهلران و در روستای خربزان از توابع بخش زرین‌آباد وجود دارد که دارای پوشش گیاهی بسیار مناسب در فصل بهار و تابستان است‌.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی این شهرستان می‌توان مناظر بکر و دیدنی درختان بلوط حاشیه جاده پهله به میمه، میمه به آبدانان و میمه به ملکشاهی همچنین آبشار زیبای چپی راستی روستای تختان اشاره کرد.

دهلران مهد کشاورزی جهان با پیشینه سکونت 40 هزارساله بشر

تپه علی کش به عنوان مهد کشاورزی جهان شناخته شده چون کاوش‌ها ثابت کردند که برای اولین بار ساکنان علی کش در 9 هزار سال پیش نوعی گندم و جو را کشت کرده و همچنین به اهلی کردن برخی حیوانات مانند بز پرداخته‌اند.

جاذبه های مذهبی و یادمان های دفاع مقدس

11 امامزاده و بقعه متبرکه در شهرستان دهلران پذیرای دوستان خاندان عصمت و طهارت است که از جمله آنها می توان به امامزاده سید ابراهیم، سیدناصرالدین، سیدفخرالدین، ابراهیم قتال، سید اکبر و امامزاده عباس اشاره کرد.

منطقه عملیاتی شرهانی و چیلات نیز به عنوان مناطق عملیاتی این شهرستان پذیرای کاروان های راهیان نور است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید