گرفتاری های تفلیس پس از خروج آمریکا از برجام

کدخبر: ۲۷۴۴۶۹
اقتصادنیوز: جمهوری گرجستان یکی از کشورهای قفقاز جنوبی است که با جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک ندارد اما دو کشور از لحاظ ژئوپلتیکی از اهمیت خاصی برخوردار هستند که این موضوع به توسعه مناسبات آنها کمک می کند.

به گزارش اقتصادنیوز ه نقل از ایرنا؛ جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 میلادی، جزء نخستین کشورهایی بود که استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت و همواره از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حمایت کرد. 
مناسبات ایران و گرجستان طی سال های گذشته همواره روند نسبتا خوبی را در تمام زمینه ها طی کرده است و اگر دخالت های ثالثی نبود مناسبات در تمام حوزه ها توسعه بیشتر می یافت. رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود همواره تلاش کرده اند که مناسبات ایران و گرجستان نتواند به رشد واقعی خود برسد.
جمهوری اسلامی ایران همواره در بحران ها و گرفتاری های گرجستان در کنار این کشور بوده و به آن کمک کرده است. در سال 1385 هنگام بروز بحران انرژی و در زمانی که روسیه شیرهای گاز خود را به روی گرجی ها بست، در سردترین زمان سال یعنی در ژانویه سال 2006 ایران با صدور گاز به گرجستان به مدت 15 روز به مردم این کشور کمک کرد تا روسیه شیرهای گاز را دوباره باز کرد.
در آتش سوزی اخیر در جنگل های گرجستان نیز ایران در کنار گرجی ها بود و هر آنچه که در جهت مودت و دوستی دو کشور لازم بود، انجام داد. ایران و گرجستان با هدف توسعه مناسبات خود در سال 2016 رژیم لغو روادید را امضاء کردند و سفر ایرانی ها به گرجستان رو به افزایش گذاشت و در سال 2017 حدود 350 هزار ایرانی از گرجستان دیدار کردند و ایرانی های زیادی در این کشور سرمایه گذاری کردند اما متاسفانه طی ماه ها و هفته های گذشته شاهد اقدامات و رفتارهای بسیار تند و در برخی مواقع زشت و ناهنجار از سوی نیروهای نظامی گرجستان با ایرانی ها بودیم. این اقدامات که در رسانه ها گرجستان نیز انتشار یافت، هیچ تناسبی با مناسبات خوب دو کشور ندارد. 
این رفتارهای نامناسب نه تنها با توریست های ایرانی بلکه با تجار، رانندگان کامیون ها در مرز و همچنین برخورد با صرافی ها را نیز شامل می شود. دلایل این رفتارها را می توان در عوامل ذیل جستجو کرد. 
1- عدم وجود قوانین مدون: گرجستان کشور پیشرفته و دارای قوانین مدون نیست و لذا در بسیاری از زمینه ها خلاء قانونی وجود دارد. این عامل سبب شده که پلیس این کشور بر اساس تشخیص خودش اقدام کند. پلیس به کسانی که مظنون می شود به راحتی آنها را اخراج می کند. 
2 - نگرانی و واهمه مقام های گرجی از حضور تعداد زیادی از ایرانی ها در این کشور، این موضوع باعث شده که حداکثر سختگیری از سوی پلیس اعمال شود تا از شدت علاقه ایرانی ها برای حضور در گرجستان کاسته شود. مقام های گرجی به طور کلی نسبت به حضور توریست های زیاد نگران هستند که این نگرانی در خصوص توریست های ایرانی نیز وجود دارد.
3 - پس از خروج آمریکایی ها از برجام، سختگیری های زیادی از سوی پلیس گرجستان در خصوص ایرانی ها انجام می شود و به نظر می رسد در پشت پرده، توافق هایی بین تفلیس و واشنگتن صورت گرفته باشد.
4 - فارغ از دلایل مذکور در بسیاری از موارد ایرانی ها نیز قوانین و مقررات موجود گرجستان را رعایت نکرده و به همین جهت اخراج می شوند.
ایرانی ها در خصوص سفر به گرجستان لازم است قبل از مسافرت با مطالعه دقیق به این کشور سفر کنند تا با مشکل مواجه نشوند. پیشنهاد می شود که دستورالعمل ها و هشدارهای مسافرتی که در سایت وزارت امور خارجه کشورمان درج شده را با دقت مطالعه کنند. 
با وجود خطراتی که وجود دارد و امکان اخراج از گرجستان وجود دارد پیشنهاد می شود که هموطنان عزیز به جای سفر به گرجستان در این شرایط اقتصادی، ایرانگردی را بر سفر به خارج از کشور در اولویت خود گذاشته تا به اقتصاد ایران عزیز کمک شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید