ارائه نقشه گردشگری استان‎های کشور برای سفرهای نوروزی

کدخبر: ۲۷۴۴۷۴
اقتصادنیوز: سازمان نقشه برداری کشور نقشه‎های گردشگری 31 استان و 22 مرکز استان مهم گردشگر پذیر را به روز رسانی و منتشر کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان، سازمان نقشه برداری کشور نقشه‎های گردشگری ۳۱ استان و ۲۲ مرکز استان مهم گردشگرپذیر را به روز رسانی و منتشر کرد.

این نقشه‌ها شامل کلیه اطلاعات مربوط به دسترسی به نقاط گردشگری است، مسافران نوروزی می‎توانند با مراجعه به سازمان نقشه برداری کشور اقدام به تهیه این نقشه‎ها کرده و یا با مراجعه به سایت (سازمان نقشه برداری کشور) این نقشه‎های گردشگری را دریافت کنند.

با مراجعه به کانال "نقشه و اطلاعات مکانی" به آدرس Geospatial_ir@ در فضای مجازی نیز می‎توانید در این هفته و در ایام نوروز، این نقشه‎ها را در نسخه مناسب برای تلفن‎های همراه دریافت کنید.

سازمان نقشه برداری این نقشه‎ها را از منابعی، چون «پایگاه توپوگرافی ملی»، و «پایگاه ملی نام‎های جغرافیایی ایران»، «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری»، «وزارت راه و شهرسازی»، «سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای»، «راه آهن» و براساس آخرین تقسیمات کشوری اعلام شده از سوی وزارت کشور، گردآوری کرده است.

اطلاعات گردشگری موجود در این نقشه‌ها با توجه به ماهیت آن‌ها و امکان دسترسی و بازدید مردم، درج شده است، در این نقشه‎ها علاوه بر مشخص بودن انواع راه‎های موجود شامل "آزادراه‎ها، بزرگ‎راه‎ها، راه‎های اصلی و فرعی، راه آهن، مرز‌های استانی و بین‎المللی در شهر‌های مرزی"، مراکز استان‎ها، شهرها، دهستان‎ها و دیگر نقاط شهری نیز نشانه گذاری شده‎اند. محل دقیق رودخانه‎ها و دریاچه‎ها به انضمام عمق آب آن‌ها و همچنین فرودگاه‎های داخلی و بین‎المللی و بندر‌های تجاری و نفتی نیز در این نقشه‎ها مشخص شده است.

یکی از نکات ویژه این نقشه‌‎ها، نمایش محل پمپ‎های بنزین در جاده‎های استانی و مراکز استان است و بر پایه اطلاعات موجود سعی شده، موقعیت بیشتر پمپ بنزین‌های کشور در نقشه‌ها مشخص شود.

در نقشه‎های گردشگری تمامی استان‎ها، فواصل مرکز هر استان با تمامی استان‎های همجوار نیز ضمیمه شده است، به این ترتیب هر یک از هموطنان می‎توانند برآورد دقیقی از فواصل مسیر انتخابی و بنزین مورد نیاز خود داشته و نگران کمبود بنزین در مسیر نباشند.

در هر یک از نقشه‎های گردشگری، چند ده مرکز گردشگری مشخص شده و چندین مسیر گردشگری نیز به مخاطبان معرفی شده و نشان داده شده است: مثلا در نقشه گردشگری استان خوزستان، ۶۳ مرکز گردشگری به همراه پنج مسیر پیشنهادی، قید شده است. مسیر "اهواز- شوش- دزفول" شامل ۱۲ جاذبه گردشگری از جمله قلعه شوش، کاخ آپادانا- آسیاب‎های دزفول و ...، مسیر "اهواز- شادگان- آبادان- خرمشهر" شامل ۷ جاذبه گردشگری از جمله تالاب‎های شادگان، اسکله آبادان، جزیره مینو و...، مسیر "اهواز- شوشتر- مسجد سلیمان" شامل ۹ جاذبه گردشگری از جمله آتشکده سرمسجد، مقبره شیخ شوشتری، معبد برنشانده و ...، مسیر"اهواز- امیدیه- بهبهان" شامل ۷ جاذبه گردشگری از جمله پارک ساحلی خارستان، روستای تنگ تکاب، آرامگاه بشیر و نذیر و ..، مسیر "اهواز- رامهرمز- باغملک - ایذه" شامل ۱۲ جاذبه گردشگری از جمله قلعه دختر، کاروانسرای ارغوانی، قبرستان کهباد و شهسوار و ...

در استان اصفهان که از گردش پذیرترین استان‎های کشور است نیز ۱۲۹ مرکز گردشگری در چهار مسیر "اصفهان - نایین- خور"، "اصفهان - تیران - خوانسار- گلپایگان"، "اصفهان - نطنز- کاشان- آران و بیدگل" و "اصفهان - فلاورجان - پیربکران- مبارکه - شهرضا- سمیرم" پیشنهاد شده است.

برای اطلاع از دیگر مراکز گردشگری در سراسر کشور به تفکیک ۳۱ استان و ۲۲ مرکز استان (ارومیه- تبریز- اصفهان- مشهد- شیراز- قم- سنندج- کرمان- کرمانشاه- همدان و یزد) می‎توانید مسیرسفر خود را از نقشه‎های سازمان نقشه برداری کشور انتخاب کنید.

سازمان نقشه برداری کشور از تمامی هموطنان درخواست دارد با توجه به اینکه بخشی از اطلاعات توصیفی نقشه‌ها بر پایه اطلاعات ارائه شده توسط سایر مراجع در اختیار این سازمان قرار گرفته، چنانچه در مواردی با عدم انطباق اطلاعات درج شده با واقعیت‌های موجود مواجه شدند، مراتب را از طریق صفحه تماس با ما در سایت نقشه برداری کشور به این سازمان اعلام کنند تا برای به روز رسانی مجدد نقشه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید