یک ایراد عجیب از خودرو های الکتریکی

کدخبر: ۲۷۴۶۲۴
اقتصاد نیوز:سازمان عفو ​​بین‌الملل تولیدکنندگان ماشین‌های الکتریکی را متهم کرده است که محصولات خود را با استفاده از روش‌های غیراخلاقی تولید می‌کنند.
یک ایراد عجیب از خودرو های الکتریکی

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از یورو نیوز، این سازمان غیردولتی حقوق بشری می‌گوید اقدامات صنعتی برای استخراج مواد معدنی مورد استفاده در باتری‌های الکتریکی اثرات مخربی علیه «حقوق بشر و محیط زیست» دارد.

کومی نایدو، دبیرکل سازمان عفو ​​بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: «یافتن راه حلهای موثر برای بحران آب و هوایی ضروری است و خودروهای الکتریکی نقش مهمی در این بازی ایفا می کنند. اما بدون ایجاد تغییرات بنیادین، باتری‌هایی که انرژی وسایل نقلیه سبز را تأمین می‌کنند با مساله نقض حقوق بشر همراه هستند.»

نقض حقوق بشر خودروهای الکتریکی

این سازمان غیردولتی از سال‌های پیش تاکنون در مورد نقض حقوق کودکان جمهوری دموکراتیک کنگو هشدار داده است. در این کشور از کودکان برای استخراج کبالت از معادن استفاده می‌شود که علاوه بر نقض حقوق کودکان اثرات زیان‌باری بر سلامت آنان دارد.

جمهوری دموکراتیک کنگو حدود نیمی از معادن کبالت جهان را در اختیار دارد. فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران تحقیقی بارها در مورد نقض گسترده و فاحش حقوق بشر در معادن کبالت هشدار داده‌اند.

گفته‌ می‌شود قریب به صدهزار نفر کودک و بزرگسال در این معادن کار می‌کنند و با روش‌های قدیمی و غیرایمن به استخراج کبالت می‌پردازند.

همچنین گفته می‌شود استخراج لیتیوم در کشورهای آمریکای جنوبی از جمله آرژانتین به زیست‌بوم‌های بومی آن منطقه آسیب می‌زند چرا که بدون در نظر گرفتن مسائل ایمنی این افراد در معرض آلودگی و بیماری ناشی از وجود لیتیم در منابع آبی خود هستند.

لیتیوم و کبالت عنصر شیمیایی هستند که در پوسته زمین یافت شده و از آن‌ها برای تولید باتری‌های الکتریکی استفاده می‌شود.

اثرات زیست محیطی

افزایش تقاضا برای فلزهای مورد نیاز در باتری‌های الکتریکی به استخراج ای مواد از منابع زیر سطح دریا منجر شده است.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) اعلام کرده است که تا ماه مه سال گذشته ۲۹ قرارداد برای بررسی ذخایر موجود در دریا با سازمان بستر آب‌های بین‌المللی (ISA) بسته شده است.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت پیش‌بینی کرده است که استخراج فلز از آب‌های ملی پاپوآ گینه نو از سال ۲۰۲۰ آغاز شده و تا سال ۲۰۲۵ به سایر آب‌های بین‌المللی خواهد رسید.

مطالعاتی که توسط دانشمندان دانشگاه اکستر در بریتانیا صورت گرفته نشان می‌دهد که استخراج از معادن دریایی می‌تواند منجر به انتشار عناصر سمی در آب و از دست رفتن سریع گونه‌های دریایی شود.

علاوه بر این، تولید باتری‌های الکتریکی بیشتر در کشورهای آسیایی مانند چین، کره جنوبی و ژاپن متمرکز است، جایی که تولید برق همچنان وابسته به زغال سنگ و دیگر سوخت‌های فسیلی با آلایندگی زیاد است.

سازمانی‌های غیردولتی حامی حقوق بشر و محیط زیت از شرکت‌هایی مانند اپل، بی‌ام‌و، دایملر و رنو خواسته‌اند تا به طور شفاف در مورد عملکرد خود در رابطه با تهیه و تولید باتری‌های الکتریکی توضیح دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید