موصل در اولین روز نوروز عزادار شد

کدخبر: ۲۷۴۶۴۵
اقتصادنیوز: موصل مرکز استان نینوا در شمال عراق روز پنجشنبه در اولین روز نوروز به دلیل واژگون شدن یک قایق گردشگری در رودخانه دجله عزادار شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بر اثر واژگونی این قایق در پارک سیاحتی شهر موصل معروف به «جزیره سیاحتی» دهها تن جان باختند که اغلب آنان زنان و کودکان هستند.

به همین مناسبت، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در بیانیه ای که نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان این حادثه، با بستگان قربانیان ابراز همدردی کرد.

نهادهای عراقی ذیربط در خصوص قربانیان این حادثه تاکنون آمار مختلفی ارائه کرده اند.

وزارت کشور و بهداشت عراق آخرین آمار قربانیان را حدود 70 نفر اعلام کرده اما اداره بهداشت استان نینوا این تعداد را 93 نفر ذکر کرده که اغلب زنان و کودکان هستند.

سخنگوی وزارت کشورعراق در بیانیه ای اعلام کرد که در این حادثه 71 نفر جان خود را از دست دادند.

«سعد معن» افزود، تعداد نجات یافتگان حادثه 55 نفر است که در میان آنها 19 کودک وجود دارد.

وی علت حادثه را براساس تحقیقات اولیه سوار شدن بیش از ظرفیت در قایق اعلام کرده است.

وزارت بهداشت عراق نیز در بیانیه جداگانه ای اعلام کرد که تعداد قربانیان تاکنون 77 نفر است.

مقامات دولتی و رهبران سیاسی عراق از جمله رییس جمهوری و نخست وزیر این کشور در بیانیه هایی با بستگان این حادثه ابراز همدردی کرده اند و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق برای بررسی حادثه به موصل سفر کرده است.

طبق گزارش رسانه های عراق تاکنون 19 نفر در ارتباط با این حادثه دستگیر شده اند.

تعدادی از سفارتخانه های کشورهای خارجی در بغداد نیز در بیانیه هایی به بستگان قربانیان این حادثه تسلیت گفته اند.

با توجه به اینکه این حادثه همزمان با اولین روز تعطیلات نوروزی در عراق رخ داده است در شبکه های اجتماعی عراق بازتاب گسترده ای داشته و افکار عمومی این کشور خواهان مجازات عاملان این حادثه شده اند.

دولت عراق روز پنجشنبه را به مناسبت نوروز در سراسر کشور تعطیلی رسمی اعلام کرده است. عید نوروز یکی از مناسبت های مهم نزد عراقی ها خصوصا اهالی شمال عراق به ویژه کردها است.

مردم عراق در این ایام علاوه بر زیارت عتبات عالیات و رفتن بر سر قبور بستگان خود، با خانواده ها به پارک ها و اماکن سیاحتی می روند و بسیاری در این ایام به مناطق کردستان در شمال عراق سفر می کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید