العبادی: الحاق جولان به اسراییل، تشویق به ظلم است

کدخبر: ۲۷۴۷۶۵
اقتصادنیوز: نخست وزیر سابق عراق اقدام خودسر و غیرمسوولانه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا درالحاق منطقه اشغالی «جولان» را به رژیم صهیونیستی، تشویق به ظلم در جهان دانست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «حیدر العبادی» روز شنبه در دومین همایش مشترک عربی و آفریقایی مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در بغداد گفت که الحاق جولان اشغالی به رژیم صهیونیستی به معنی تشویق به ظلم و جانبداری از این رژیم غاصب است.
وی بااعلام محکومیت این اقدام خودسر و غیرقانونی رییس جمهوری آمریکا گفت که الحاق جولان اشغالی به رژیم صهیونیستی نادیده گرفتن آشکار حقوق بشر در جهان است.
وی ادامه داد که چنین اقداماتی هرگز مورد قبول نیست و نوعی جانبداری و تشویق به ظلم در جهان به شمار می رود.
ترامپ پنجشنبه شب گذشته اعلام کرد که اینک زمان آن فرا رسیده تا پس از 52 سال، واشنگتن به طور کامل حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.
این موضع خودسر و غیرقانونی رییس جمهوری آمریکا با محکومیت جهانی مواجه شده و آن را نقض آشکار قوانین بین المللی دانستند.
رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ شش روزه با اعراب در سال 1967 اشغال کرد. 
کنست(پارلمان) این رژیم در سال 1981 میلادی این منطقه را جزو مناطق اسرائیل اعلام کرد؛ هرچند براساس قوانین بین المللی، جولان به سوریه تعلق دارد.
اقدام آمریکا در حمایت از الحاق جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی، پس از آن روی می دهد که دولت ترامپ، 24 اردیبهشت 97 در اقدامی تحریک آمیز، سفارت ایالات متحده را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل کرد.
پیشتر وزارت خارجه سوریه، این موضع آمریکا در قبال جولان اشغالی را بیانگر به سخره گرفتن مشروعیت بین المللی و نقض قعطنامه های سازمان ملل از جمله قطعنامه 497 شورای امنیت سازمان ملل مصوب سال 1981 توسط واشنگتن دانسته بود.
دومین همایش عربی و آفریقایی مبارزه با تروریسم و افراط گرایی با شعار «جهان بی تروریسم» با حضور جمع زیادی از نمایندگان کشورهای عربی و آفریقایی در بغداد به میزبانی گروه اصلاح به رهبری «سید عمار حکیم» برگزار شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید