پس از سیلاب بابل درگیر بی‌آبی است

کدخبر: ۲۷۴۷۷۹
اقتصادنیوز:‌ اگر تا سال گذشته مردم بابل دست به دعا می‌شدند که خداوند نعمت بارانش را نصیب آنها کند، امروز این مردم، دست به دعا هستند تا باران نبارد و بر مشکلاتشان اضافه نشود، پس از وقوع سیلاب 26 اسفند در مازندران، بابل نیز از خسارت ناشی از آن بی نصیب نماند و مردم این شهرستان، از آن روز به بعد، درگیر کم‌آبی و کدورت شدید آب هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، گفته می‌شود کدورت بالای آب سد البرز و ناتوانی تصفیه‌خانه در تصفیه آب بیش از ۱۰ MTU ، عامل از مدار خارج شدن تصفیه آب سد البرز پس از بارندگی‌های سیل‌آسای نوروزی در این شهرستان شده است.

پس از بارندگی‌های شدید اخیر مازندران در پیش از نوروز، بسیاری از شهرهای مازندران دچار اثرات ناشی از سیل شدند و بسیاری از روستاها نیز در این زمینه تخلیه شد.

حال پرجمعیت‌ترین شهرستان مازندران با جمعیتی بیش از نیم میلیون نفر، با چالش جدی کم‌ و بی‌آبی روبرو شده است؛ چالشی که مردم را وادار به استفاده از آب‌های غیرشرب نیز کرده است. ۸ خودروی حمل تانکر آب که پیش از این از خودروی آنها جهت آبرسانی به گیاهان سطح شهر استفاده می‌شد، حال با آب غیرشرب به یاری مردم رفته است.

تحقیقات میدانی خبرنگار ایسنا در بابل نشان می‌دهد آب غیرشرب تانکرهای شهرداری در مخازن منازلی تخلیه می‌شود که پیش از آن، این مخازن جهت تامین آب‌شرب مورد استفاده قرار می‌گرفت.

به طور کل مردم بابل منتظر دائمی شدن رفع معضل کم‌آبی، بی‌آبی و استفاده از آبی با استانداردهای محیط‌زیستی در این شهرستان هستند.

20 درصد مردم بابل مشکل کم آبی دارند

قربانعلی ولی‌زاده‌بورا، فرماندار ویژه بابل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هماهنگی‌هایی با فرمانداری آمل، فرمانداری محمودآباد، پدافند غیرعامل بابلسر، نیروی دریایی نوشهر، سپاه کربلای استان، سپاه و شهرداری بابل، آبفای شهری و روستایی شهرستان جهت کمک‌رسانی به تامین آب این شهرستان انجام شد، اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده، در مجموع در حدود ۲۵ تانکر آب در حال آبرسانی به مردم هستند.

وی با بیان اینکه قرار شد تامین آب توسط تانکرهای شهرداری برای امور غیرشرب و صرفا برای شستشو در نظر گرفته شود، افزود: شهرداری بابل در این زمینه برای تامین آب شهروندان حدود ۸ دستگاه خودروی حمل تانکر را در نظر گرفت که زیرنظر آبفای شهری، آب غیرشرب شهروندان را تامین می‌کنند.

فرماندار ویژه بابل با بیان اینکه در حال حاضر حدود 20 درصد مردم شهرستان بابل مشکل کم‌آبی دارند، تصریح کرد: امیدواریم تا ۲۴ ساعت آینده مشکل آب بابل حل شود.

ولی‌زاده در ادامه تصریح کرد: با تمهیدات جدید، تامین آب تصفیه‌خانه از روی سد البرز انجام خواهد شد، چرا که کدورت آب در سطح آنجا به مراتب کمتر از لایه‌های پایین‌تر آن است.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان بابل با بیان اینکه با تمهیدات جدیدی که در حال انجام است، دیگر بابل به لحاظ کدورت آب دچار مشکل نخواهد شد، گفت: از شهروندان بابلی می‌خواهیم در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشند.

آب بابل حداقل تا 5 روز قطع است!

رضاعلی آملی مدیر امور آب و فاضلاب شهری بابل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بعد از ۲۷ اسفند به علت بارش‌های شدید باران، کدورت آب سد البرز که تامین کننده نیمی از آب‌ شرب این شهرستان است دچار کدورت ۱۰ برابری شد، اظهار کرد: آب بابل ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیتر بر ثانیه بوده که تامین آب پس از کدورت و ناتوان بودن تصفیه‌خانه در تصفیه آن با افت ۵۰ درصدی رو به رو شد.

وی با اشاره به اینکه کدورت آب در سد البرز تا ۱۱۰ MTU بالا رفته است، افزود: به طور قانونی باید این میزان به زیر ۲۰ MTU بیاید تا بتوانیم بخشی از آب را وارد مدار کنیم و برای تامین کامل آن باید این میزان به زیر ۱۰ MTU بیاید.

مدیر آب‌ وفاضلاب شهری بابل با اشاره به اینکه احتمالا تا ۵ روز آینده همچنان قطعی آب خواهیم داشت، افزود: با تمهیدات صورت گرفته در حال حاضر ۱۷ تانکر آب وابسته به آب‌وفاضلاب شهری، آب‌وفاضلاب روستایی، سپاه و شهرداری‌ها از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب مشغول آبرسانی به شهروندان بابلی هستند.

وی همچنین با اشاره به ساخت تصفیه‌خانه شهرهای گروه الف در بابل، گفت: قرار بوده این تصفیه‌خانه تا خردادماه سال ۹۸ افتتاح شود که فعلا پیشرفت فیزیکی این پروژه ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده است.

وعده 48 ساعته وزیر نیرو!

حسین نیازآذری نماینده مردم بابل در مجلس شورای‌اسلامی و عضو هیات‌رئیسه کمیسیون عمران با بیان اینکه مقوله تامین آب‌شرب در شهرستان بابل یک مشکل دیرینه است، اظهار کرد: در دوره قبل مجلس پیگیری‌هایی در رابطه با پروژه بسیار حیاتی انتقال آب از سد البرز به شهرهای گروه الف تعریف کردیم که پیشرفت خوبی دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد تصفیه‌خانه شهرهای گروه الف پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: در این پروژه خطوط انتقال آب و مخازن به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد رسیده است و مطابق وعده وزیر نیرو ۳۰ درصد باقیمانده تا پایان خرداد ۹۸ باید به بهره‌برداری برسد.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای‌اسلامی اظهار کرد: پروژه آبرسانی به شهرهای گروه الف، پروژه اصلی تامین آب شرب شهرستان بابل خواهد بود که برای همیشه مشکل مردم را حل خواهد کرد.

نیازآذری با انتقاد از عملکرد ستاد مدیریت بحران در رابطه با موضوع سیلاب، گفت: متاسفانه مسئولان ذیربط علی‌رغم پیش‌بینی هواشناسی، وضعیت پیش‌آمده کنونی را پیش‌بینی نکرده و باعث ایجاد تنگناهای جدی مردم در آغاز سال جدید شده‌اند.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: به لحاظ وظیفه نظارتی و مطالبات مردم، طی تماسی با وزیر نیرو، استاندار مازندران، مدیران و معاونین ذیربط شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور درخواست کردم در موضوع بی‌آبی مردم بابل تمهیدات جدی به خرج بدهند.

وی افزود: خوشبختانه وزیر نیرو دستورات جدی در رابطه با برداشت آب از لایه‌های سطحی سد البرز صادر کردند تا تصفیه‌خانه موقت قادر باشد تصفیه آب را انجام دهد.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای‌اسلامی با بیان اینکه بحث آبرسانی با تانکر به مردم خیلی زیبنده نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شبکه رو به پایداری می‌رود.

نیازآذری با بیان اینکه وزیر نیرو قول ۴۸ ساعته اجرای پروژه برداشت آب از سطح را داده است، افزود: با توجه به قول وزیر برای تمام پروژه تصفیه‌خانه شهرهای گروه الف در پایان خرداد ۹۸، شخصا پیش‌بینی می‌کنم این پروژه اگر با جدیت دنبال شود، می‌توان انتظار داشت در هفته دولت در شهریور ماه به بهره‌برداری برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید