نمی‌گذارم ترامپ تا سال 2020 جنگی را آغاز کند

کدخبر: ۲۷۴۹۲۱
اقتصادنیوز: تام اودال سناتور دموکرات با اعلام اینکه در انتخابات 2020 آمریکا نامزد نخواهد شد، گفت: در ماه های باقیمانده از دوره کاری اش تلاش خواهد کرد تا دونالد ترامپ نتواند بدون مجوز کنگره دست به اقدام نظامی بزند.

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا، اودال 70 ساله با انتشار بیانیه ای در صفحه شخصی خود در تارنمای سنای آمریکا گفت: قصد دارم همچنان برای پایان دادن به جنگ های بدون مجوز تلاش کنم. ماه جاری (مارس) قطعنامه ای در مورد پایان جنگ در افغانستان و بازگشت نیروهایمان به خانه ارائه کردم.

وی افزود: پیش از این به رئیس جمهوری هشدار داده بودم که تا زمانی که کنگره طبق قانون اساسی اعلان جنگ نکند، نمی تواند علیه ایران یا کره شمالی دست به اقدام نظامی بزند. 

اودال که دو دوره سناتور ایالت نیومکزیکو بوده، گفت: بسیاری از خانواده ها در ایالت ما و سراسر کشور به اندازه کافی قربانی داده اند.

وی سال گذشته «قانون منع جنگ مغایر قانون اساسی با ایران 2018» را تهیه کرد که شماری از سناتورهای دموکرات و همچنین جمهوریخواه از جمله «رند پال» آن را امضا کردند. 

اودال هنگام ارائه طرح خود در بیانیه ای اظهار داشت: کنگره باید اختیارات خود را طبق قانون اساسی اعمال کرده و مانع از حرکت به سوی جنگ شود.

این طرح پس از آن ارائه شده که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شهریور ماه گذشته ریاست جلسه ای را در شورای امنیت سازمان ملل بر عهده داشت. این جلسه عمدتا بر ایران و عدم اشاعه هسته ای متمرکز بود.

طبق قانون اساسی آمریکا، کنگره تنها نهادی است که می تواند اعلان جنگ کند. اما برخی روسای جمهوری آمریکا مدعی شده اند که به عنوان فرمانده کل قوا اختیار نامحدودی برای اجرای عملیات های نظامی دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید