اردوغان در واکنش به اقدام ترامپ: بلندی‌های جولان متعلق به سوریه است

کدخبر: ۲۷۵۱۹۶
اقتصادنیوز: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر این که بلندی‌های جولان متعلق به سوریه است، گفت سازمان ملل در این باره قطعنامه‌ای را در سال ۱۹۶۷ تصویب کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی «آ تی وی و آ. خبر» با تاکید بر این که بلندی‌های جولان متعلق به سوریه است، گفت سازمان ملل در این باره قطعنامه‌ای را در سال ۱۹۶۷ میلادی تصویب کرد.

وی با انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره جولان افزود: با وجود این قطعنامه سازمان ملل شما چگونه می‌توانید چنین اقدامی انجام دهید. اینکه رئیس جمهور آمریکا باشید برای شما حق چنین تصمیمی را ایجاد نمی‌کند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: شماری از اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز با این تصمیم آمریکا مخالفند. اتحادیه اروپا، فرانسه و روسیه نیز با این تصمیم موافق نیستند. وی تاکید کرد دونالد ترامپ برای خوشایند سازمان‌های یهودی چنین گامی را برداشته است.

او در پاسخ به سوالی درباره اَیا صوفیه نیز گفت: مردم ترکیه سال‌ها است که مایلند ایا صوفیه تبدیل به مسجد شود. با توجه به درخواست گسترده زمان آن فرا رسیده است که گامی در این زمینه برداشته شود. برخی‌ها که در مقابل حملات پی در پی به مسجد الاقصی سکوت کردند اکنون (در مخالفت با تبدیل ایاصوفیه به مسجد) به ما توصیه‌هایی ارائه می‌کنند.

اردوغان در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره مبارزه با گروه پ. ک. ک. تاکید کرد: ما به عملیات برای سرکوب گروه‌های تروریستی که قدرت‌های پلید آن‌ها را پرورش دادند و به جان ترکیه انداختند، ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه گروه پ. ک. ک. در شمال عراق با مشکلات زیادی مواجه است، افزود: یکی از سران مهم آن‌ها به شدت زخمی شده است. ما مصمم هستیم این مسئله را حل کنیم. پهپاد‌های ما محل اختفای این افراد را شناسایی می‌کنند. سپس پهپاد‌هایی که مجهز به سلاح هستند و هواپیما‌های اف ۱۶ وارد عمل می‌شوند و به این مکان‌ها حمله می‌کنند.

رجب طیب اردوغان همچنین گفت: اگر ما این مسئله را حل نکنیم، سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری در آناتولی، مناطق شرقی و جنوب شرقی ترکیه نخواهند شد. همه زمینه‌های لازم برای سرمایه گذاری آماده است، اما تنها مسئله تروریسم است که با پاکسازی منطقه از آن سفر سرمایه گذاران به منطقه نیز آغاز شده است. ما در زمینه مبارزه با تروریسم وارد یک دوره جدید شده ایم و با سلاح‌های بومی و ملی ساخت ترکیه اجازه هیچ تحرکی را به تروریست‌ها نمی‌دهیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید