شرط عراق برای تداوم حضور نظامی آمریکا

کدخبر: ۲۷۵۴۶۲
'برهم صالح' رئیس جمهوری عراق گفت که در کشورش با حضور نظامی آمریکا به شرط پایبندی به ماموریت های مشخص، مخالفت جدی وجود ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رئیس جمهوری عراق در گفت و گویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در عراق تا وقتی که ماموریت آن صرفا کمک به مبارزه با داعش باشد، مخالفت جدی در عراق وجود ندارد.

صالح تاکید کرد که ماموریت نیروهای آمریکایی در این چارچوب و مشخص است و ما هرگز اجازه وجود ماموریت های دیگر برای آنان را نخواهیم داد و این امر از نظر ما غیرقابل قبول است. 

وی افزود: یک توافق کلی (میان نیروهای سیاسی عراق) وجود دارد که این کشور همچنان در صورت نیاز به ادامه کمک های آمریکا، همکاری ها را ادامه دهد. 

وی همچنین گفته که بحث خاصی در خصوص (پایان دادن به) حضور نیروهای آمریکایی در پارلمان عراق در جریان نیست.

صالح در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که جولان یک سرزمین سوری و عربی است که تحت اشغال قرار گرفته است و عراق با موضع آمریکا در خصوص جولان که مغایر با قطعنامه های سازمان ملل و عرف و پیمان های بین المللی است مخالف است.

سخنان رئیس جمهوری عراق در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در حالی است که نمایندگان فراکسیون های بزرگ در پارلمان عراق در هفته های اخیر از وجود طرحی برای تعیین تکلیف حضور نیروهای خارجی از جمله آمریکایی سخن گفته اند. 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیمه بهمن ماه گذشته در اظهاراتی گفته بود که نیروهای کشورش در عراق باقی می مانند و از جمله برای زیرنظرگرفتن جمهوری اسلامی ایران از «پایگاه عین الاسد» در غرب الانبار استفاده خواهند کرد. 

این اظهارات موجی از اعتراضات را در عراق ایجاد کرد تا جایی که پارلمان این کشور برای تهیه لایحه قانونی خروج نظامیان آمریکا از عراق آماده شد و همزمان نخست وزیر و رییس جمهوری عراق به شدت با اظهارات ترامپ مخالفت کرده و تنها ماموریت نظامیان آمریکا را در خاک عراق، مبارزه با داعش خوانده و گفتند که واشنگتن هیچ پایگاه نظامی در کشورشان ندارد. 

قرار بود که پارلمان عراق در اولین جلسه بعد از تعطیلات دوره ای خود در 18 اسفندماه، به این لایحه قانونی رسیدگی کند، اما وزیران امور خارجه و دفاع امریکا طی سفرهایی به بغداد، برای متقاعد کردن عراقی ها به عدم جدی گرفتن اظهارات ترامپ به تکاپو افتادند و همزمان سفارت آمریکا در بغداد نیز موضع بغداد را در خصوص ماموریت نظامیان آمریکایی در خاک عراق تایید کرد. 

به نظر می رسد همین امر باعث شده است تا پارلمان عراق فعلا در کار رسیدگی به لایحه قانونی خروج نظامیان آمریکا تعلل کند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید