سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس:

روحانی هیچ همکاری با مجلس ندارد

کدخبر: ۲۷۵۵۷۱
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: ما با بدنه دولت مشکلی نداریم، ولی رئیس دولت هیچ همکاری با ما ندارد. در مدت 3 سال که نماینده هستم، من و یا حتی نمایندگان استان تهران نتوانستیم حتی یک بار آقای روحانی را از نزدیک ببینیم و مشکلات و خواسته‌ها را مطرح کنیم.
روحانی هیچ همکاری با مجلس ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت، حسن نوروزی متولد 1339 در مشهد و نماینده مردم رباط‌ کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی است که در دو دوره هشتم و دهم مجلس فعالیت داشته است. وی پیش از این به عنوان رئیس دادگاه انقلاب اسلامی قصرشیرین، مسئول انتشارات دفتر تبلیغات، عضو هیأت مدیره دفتر تبلیغات، عضو پژوهشکده باقرالعلوم دفتر تبلیغات، عضو مدرسه فعلی دفتر تبلیغات و عضو گروه‌های بازرسی دفتر تبلیغات اسلامی، امام جمعه رباط کریم و قاضی فعالیت داشته است. اخبار مخالفت نوروزی با طرح‌ها و لوایحی که در مجلس در جهت حمایت از زنان و دختران از جمله طرح کودک همسری مطرح شده، در فضای مجازی منتشر شد و واکنش‌هایی را حتی از سوی برخی سلبریتی‌ها به همراه داشت و این امر باعث شد که وی بیش از پیش مورد قضاوت قرار بگیرد. نوروزی در این دوره مجلس به عنوان سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی و رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی فعالیت دارد.

گفتگوی تفصیلی نوروزی را در ادامه می خوانید:

سلام. ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. مصاحبه را از شروع فعالیت مبارزاتی و سیاسی شما در قبل از انقلاب شروع می کنیم.

من در سال 1351 در حوزه علمیه مشهد مقدس طلبه بودم. از سال 1355 با مقام معظم رهبری؛ آیت الله خامنه‌ای آشنا شدم و در کلاس‌های درس‌ ایشان شرکت می‌کردم و در جریان تظاهرات و درگیر‌ی‌های مشهد مقدس که در سال 1357 اوج گرفت به یاد دارم در یک راهپیمایی که در صحن عتیق امام رضا(ع) داشتیم که باران هم می‌آمد، گارد به داخل صحن امام رضا حمله کرد و ما هم به پای ضریح فرار کردیم، اما دستگیر شدم و مدتی را در زندان وکیل‌آباد مشهد بودم، سپس تحت قرار آزاد شدم که بعد از آن انقلاب پیروز شد و محاکمه نشدم و از طریق آشنایی با مقام معظم رهبری، مقلد حضرت امام(ره) شدم به توضیح‌المسائل امام دست پیدا کردم و ولایت فقیه حضرت امام(ره) را در طبس، کاشمر و جاهای دیگر روی منبرها بدون اینکه نام ببریم، تدریس می‌کردیم و نوارهای انقلابیون و کتاب‌های انقلابی از مقام معظم رهبری، مرحوم دکتر شریعتی و مسائل انقلابی آن زمان به دستمان می‌رسید و ما استفاده می‌کردیم. در هر حال من یکی از چهره‌های انقلابی مشهد مقدس بودم. قبل از انقلاب در بقمچ، طبس، کاشمر، مشهد مقدس سخنرانی‌های ما معروف و مشهور بود و یکی از پیش قراولان راهپیمایی و یا شعاردهندگان روی خودروها بودیم.

کی به جبهه رفتید؟

بعد از انقلاب به قم آمدم و ادامه تحصیل دادم تا اواخر سال 1358 که فهمیدیم وضعیت قصرشیرین نابسامان است، از طریق دفتر تبلیغات برای مدت 10 سال به قصرشیرین اعزام شدم و به مدت 3- 4 ماه در خدمت سپاه پاسداران و عبدالنبی نمازی؛ رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی قصرشیرین، اسلام‌آباد و سرپل ذهاب بودم، تا اینکه آیت‌الله موحدی قمی به جای آیت‌الله نمازی آمدند و رئیس سازمان انقلاب شدند. ایشان از من خواستند که مسئولیت دادگاه انقلاب اسلامی قصرشیرین را بپذیرم و من هم شروع به کار کردم. ابلاغ من در دست ایشان بود که عراق به ایران حمله کرد و قصرشیرین سقوط کرد و ما از ایران جدا شدیم و عراقی‌ها اعلام کردند شهر باید تخلیه شود، بعد از 10- 12 روز که پنهان بودیم، از شهر خارج شدیم. 14 مهر ماه 1359 در اطراف قصر شیرین به عنوان سپاهی دستگیر شدم و 10 سال در اسارت به سر بردم، در 26 مرداد سال 1369 آزاد شدم و و بعد از اسارت دو ماه مشهد بودم و بعد برای ادامه تحصیل به قم آمدم و به عنوان مسئول انتشارات دفتر تبلیغات، عضو هیأت مدیره دفتر تبلیغات، عضو پژوهشکده باقرالعلوم، عضو مدرسه فعلی دفتر و عضو گروه‌های بازرسی دفتر تبلیغات اسلامی منصوب شدم، حدود 4 سال خدمت کردم و بعد به عنوان امام جمعه رباط کردیم انتخاب شدم. همزمان تدریس و تحصیل هم می‌کردم و بعد از 9 سال امام جمعه بودن برای مدت 3 سال امام جمعه طرقبه مشهد شدم. مجددا به دستگاه قضایی برگشتم و 3- 4 سال خدمت کردم و بعد از آن نماینده رباط کریم شدم و بعد از یک دوره نمایندگی در دوره هشتم به مشهد برگشتم و کار قضاوت می‌کردم و بازنشسته شدم و بعد از آن به عنوان مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) مشهد انتخاب شدم و کاندیدای انتخابات مجلس دهم شدم، رأی آوردم و در حال حاضر هم که در حال انجام وظیفه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی هستم.

نظرتان در مورد همکاری دولت و مجلس چیست؟

ما با بدنه دولت مشکلی نداریم، ولی رئیس دولت هیچ همکاری با ما ندارد. در مدت 3 سال که نماینده هستم، من و یا حتی نمایندگان استان تهران نتوانستیم حتی یک بار آقای روحانی را از نزدیک ببینیم و مشکلات و خواسته‌ها را مطرح کنیم. وزرا و مسئولین کمتر وقت برای ملاقات می‌دهند و دولت به نظر تنبل می‌آید، گرچه ما از استانداران تهران راضی هستیم و ممتد و مستمر با هم کار کردیم، با وزیر کشور و وزیر بهداشت سابق خوب کار کردیم، آقای آوایی وزیر دادگستری هم فعال بودند و با هم کار کردیم، وزرای مسکن هم با ما خوب کار کردند ولی در همکاری با الباقی موفق نبودیم.

کدام دولت را در مبارزه با فساد موفق تر ارزیابی می کنید؟

دولت شهید رجایی و مقام معظم رهبری در این زمینه خوب عمل کردند. دولت آقای روحانی ذاتش به طرف تکنوکرات‌ها پیش می‌رفت و یک مقدار سیاست کنترلی‌شان ضعیف بود لذا مشکلات زیادی رخ داد. در دولت آقای احمدی‌نژاد هم فساد وجود داشت. چه در دوره آقای احمدی‌نژاد و چه در حال حاضر از نظر درجه فساد در رتبه 138 قرار داریم، در دوره آقای احمدی نژاد هم همین گونه بوده و الان هم همین است و متأسفانه روسای دولت‌ها همیشه می‌گویند که دولت من، دولت بی‌نقصی بوده، منصور آریا بیهوده اعدام شده، آقای مشایی و بقایی ظالمانه زندانی شدند، این درست نیست که کسی این همه خدمت کند، ولی نتواند با فساد مبارزه کند و هم برای خود و هم برای ملت مشکلاتی ایجاد می‌کند، آقای احمدی‌نژاد در حوزه هدفمندی یارانه‌ها و مسکن زحمت زیادی کشید و پرتلاش بود، نیروهایی خوبی را هم انتخاب کرد، اما نباید بگوید دولت من بی‌نقص بوده و من هیچ نقصی ندارم و منصور آریا یا مشایی پاک بودند، این موارد برایش شکنندگی به همراه داشت و همین شکنندگی متأسفانه سرآغاز فسادهای زیادی در بانک‌های گوناگون و یا در حوزه‌های پتروشیمی شد. دولت آقای روحانی دولت تنبلی در مبارزه با فساد بوده و خیلی کم کاری کرده است. از آقای روحانی انتظار می‌رفت به عنوان یک روحانی جبهه‌ای که در شورای عالی امنیت ملی سالیان سال فعال بوده و عضو مجلس خبرگان هم هست، بهتر از این کار کند. حداقل اگر به فکر آبروی خودشان نیستند به فکر آبروی ما روحانیون باشند. قطع به یقین آنچه را که ما از بحث دلار، سکه، ارز، گرانی گوشت، بهم ریختگی بازار می‌بینیم مربوط به بی‌کفایتی دولت ایشان است و ایشان نه ملاقاتی با کسی دارد و نه نظر نخبگان را می‌خواهد و نه نظر مجلسی‌ها و متأسفانه با تلاش خیلی‌ها ایشان رئیس جمهور شد، ولی امتحان خوبی پس نداد.

ارزیابی جنابعالی از روند فعالیت اصولگرایان در این دوره از مجلس چیست؟

اصولگرایان در مجلس وضعیت خوبی دارند، جلسات به شکل ممتد برگزار می‌شود، آقای دکتر ذوالنوری به خوبی مدیریت می‌کند و اگر چه ضعف‌های خاص خودش را دارد، اما نسبت به اصولگرایان مجلس هشتم که من بودم، خیلی بهتر کار کرده و هم در زمینه بودجه و هم در زمینه برنامه ششم توسعه و هم در زمینه راهبری و انسجام دوستان، ایشان بهتر کار کرده و موفق بوده است، با اینکه دولت، دولت اصلاح‌طلب است و تقریبا شکنندگی‌های زیادی از جانب دولت و دیگر اصولگرایان اعمال می‌شود، ولی ایشان به درستی عنان و اختیار را بر عهده داشت. اگر چه از ایشان انتظار می‌رفت از حقوق ما به عنوان اصولگرایان بیشتر دفاع کند، کما اینکه سهمیه ما در مجلس باید ردیف بودجه‌ای خودش را می‌داشت، به این معنا که اگر بنا باشد در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان افرادی باشند، چه بهتر که از بین قضات و روحانیون انتخاب باشند یا از افرادی که باید در مبارزه با فساد معرفی شوند، باید یک نفر از تدبیر و امید، یک نفر از مستقلین و یک نفر از ما می‌بود که متأسفانه نیست. باید از حقوق ما بیشتر دفاع می‌شد و انسجام بیشتری نسبت به حضور اصولگرایان در بحث‌های پول و اعتبار و همه زوایای موجود، می‌شد، ولی در کل ما راضی هستیم.

اخیرا پیرامون ملاقات اصلاح‌طلبان با یکی از چهره های سیاسی حاشیه هایی در صحن علنی به وجود آمد و موضع گیری های تندی هم اتفاق افتاد، نظر شما درباره اینگونه رفتارها در مجلس چیست؟

اصلاح‌طلبان در سخنرانی‌هایشان همواره در طول این 3 سال بحث آقای موسوی، کروبی و خاتمی را مطرح کرده‌اند، در جریان آقای هاشمی رفسنجانی مظلوم‌نمایی کرده‌اند، سرکشی‌های زیاد و انحصارگرایی‌های خاصی در رابطه با در اختیار گرفتن رئیس جمهوری، کل دولت و حتی پروژه‌ها داشتند. حضور وزرا در جلسات اصلاح‌طلبان چندین برابر اصولگرایان است، آنها هر طور که خواستند طغیان‌گری و توهین کردند. برخوردهای تند به عناوین مختلف، کنایه و نقض و نقد داشته‌اند. انحصارگرایی و انحصارطلبی و استبدادشان منجر به ایجاد این دولت کذایی شده که در نتیجه آن وضعیت بازار خودرو، گوشت و سایر کالاهای اساسی این گونه است و شاهد اختلاس‌های متعدد هستیم. حالا هم اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند بگویند روحانی اصولگرا بوده و ما از اول با او نبودیم و جریان انحصارگری خودشان را جور دیگری به عنوان آقای خاتمی می‌خواهند احیا کنند و طبیعتا این نوع ملاقات، مصاحبه و نطق‌ها واکنش ایجاد کرده و تأثیرگذاری داشت. تا اینکه آقای زاهدی این مطلب را محکوم کرد، ولی از آن طرف انتظار می‌رفت آقای وکیلی در نطق مقابل از این جریان دفاع می‌کرد، نه اینکه به عنوان اصل 75 از آیین‌نامه و از قدرت خود در هیأت رئیسه استفاده کند و آقای مطهری که نجابت دارد و رئیس جلسه بود، تذکر داد که موجب شد اصولگرایان مجلس از کوره در بروند و اعتراض خود را اینگونه نشان دادند که چرا ایشان صحبت می‌کند و حقش نیست، نوع تندی و انحصار بعضی از اصلاح‌طلبان این واکنش را به همراه داشت، اگر چه ما آن را تأیید نمی‌کنیم.

حسن نوروزی

ظاهرا شما جزو مخالفان لوایح سی اف تی و پالرمو و برجام هستید؟

در زمینه FATF چهار لایحه وجود دارد که پولشویی و تأمین مالی تروریسم را خودمان نوشتیم و قبول داریم، پالرمو را کمیسیون تصویب کرده است، اگرچه خیلی از مواردش را قبول نداریم، ولی در کمیسیون رأی آورده و شورای نگهبان تأیید کرد، منتهی CFT و ارتباط مالی با اروپا و نظارت آنها بر مسائل مالی خودمان را قبول نداریم و مخالف هستیم. ما معتقد هستیم راه نجات مملکت ایران اقتصاد مقاومتی، توجه کردن به نیروی انسانی داخل، قدرت و منابع داخلی است تا بتوانیم موفق شویم.

سیاستمدار مورد علاقه شما چه کسی است؟

طبیعتا سیاستمدار مورد علاقه‌ام از نظر فکر، اقتدار، روش و منش مقام معظم رهبری است. بنده هم در احکام شرعی و هم در مسائل سیاسی و اجتماعی مقلد ایشان هستم. از نظر سیاستگذاری در قانون؛ آقای لاریجانی، ایشان مرد بزرگی است و در قانونگذاری مورد علاقه ما بوده و خوب راهبری می‌کند و در اداره مجلس موفق است. از نظر کار و تفکر حزبی؛ آقای حاجی بابایی مرد بزرگی است. آقای حداد را هم مرد مهذب و مورد اعتماد می‌دانم.

تاکنون چه مشکلاتی در حوزه قضایی وجود داشته است و به نظر شما انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس قوه چه تغییراتی در قوه قضائیه ایجاد خواهد کرد؟

ایراداتی که به قوه قضائیه وارد می‌دانم، این است که هیچ نوع لایحه‌ای از قوه قضائیه به مجلس نیامده است و همین طور رئیس قوه قضائیه هیچ گاه در کمیسیون قضایی و در مجلس حضور پیدا نکرده است. به شدت بین کمیسیون قضایی و نهاد قوه قضائیه بی‌مهری و عدم ارتباط بوده است، چرا که باید اعضای کمیسیون قضایی در طول سال چندین بار از زندان‌ها و دادسراها بازدید کنند، رئیس قوه به داخل کمیسیون بیاید و بحث کند و نیازمندی‌هایشان را مطرح کند، متأسفانه این چالش‌ها در همه زمینه‌ها جدی بوده و انتظارمان این است که رئیس قوه قضائیه جدید به این رخوت‌ها پایان دهد و ارتباطش را با مجلس زیاد کند و احساس نکند که اگر به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان یا قوه انتخاب شده‌، کار تمام است، بلکه باید حضورشان در مجلس و کمیسیون قضایی زیاد باشد، خودش نسبت به قانونگذاری ورود کند و به ما کمک کند، ایشان باید آیین‌نامه مربوط به از کجا آورده‌ای اموال مسئولان را یک ماهه بنویسد و هر چه زودتر ارائه دهد تا زودتر به میدان بیاید. اگر بخواهیم جلوی فساد را بگیریم، باید این آیین‌نامه اجرایی شود، ایشان باید برای سازمان قضایی مبارزه با فساد، قضات چیره دست و متبحر و کم خطا انتخاب کند، کافی است روسای دادگستری‌ها به مسئولان شهرستان‌هایشان نامه بنویسند و بخواهند کل اموال خود، همسر و فرزندانتان را اعلام کنند که به چه میزان است. این کار باید انجام شود تا جلوی خیلی از خلاف‌ها گرفته شود. در شهرستان‌ها رابطه دادگستری‌ها و دادسراها با نماینده‌ها خیلی ضعیف است، چون ارتباط رئیس قوه با مجلس ضعیف بوده است و قطعا به همان اندازه که ما با فرماندهان سپاه، نیروی انتظامی و ارتش ارتباط داریم باید با دادگستری‌ها هم ارتباط داشته باشیم. وقتی رئیس قوه یک بار به کمیسیون قضایی و مجلس نمی‌آید، طبیعتا روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها هم یک بار به دفاتر نمایندگان سر نمی‌زنند و همیشه خودشان را یک جزیره جدا می‌دانند و قوه قضائیه فقط در ایام بودجه ما را می‌شناسد و ما آنها را می‌بینیم، این ظلم است و باید ارتباط تنگاتنگ، وسیع، علمی و مجاهدانه بین ما و قوه قضائیه برقرار شود.

با توجه به اینکه شما رئیس فراکسیون ایثارگران هستید، در شرایط کنونی ایثارگران و جانبازان از نظر اقتصادی با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند، و آقای شهیدی نیز در رابطه با مشکلات کنونی این عزیزان گفته که ما نمی‌توانیم همه را راضی نگه داریم، به نظر شما چطور می‌توان مشکلات اقتصادی آنها را رفع کرد؟

آقای شهیدی انسان خوب، نجیب، مومن و معتقدی است، اما متأسفانه یک مقدار خسته مسیر هستند، ایشان هم باید در ارتباط با طرح‌ها و لوایح با ما همراه باشند تا این 70- 80 نفری که در فراکسیون ایثارگران مجلس هستند، بتوانند از ایشان دفاع کنند و مشکلات حل شود. ما قانون بیمه تکمیلی را تصویب کردیم، ولی متأسفانه نتوانستیم از دولت پول دریافت کنیم. ما برای جامعه خدماتی ایثارگران حدود 50 حکم و 5- 6 ماده در برنامه ششم توسعه و احکام زیادی در قانون تنظیم یک و دو آورده‌ایم. ایشان و مشاوران و معاونانشان باید مطالعه کنند، کمک کنند، به میدان بیایند و آنها را اجرایی کنند و از دولت حق را بگیرند و همانطور که آقای قاضی‌زاده سعی می‌کرد در نظام سلامت حق پزشکان را بگیرد، ایشان هم باید سعی کند در حق ایثارگران،‌ معلولان و جانبازان دقت کافی کند که متأسفانه ندارد. بهر حال فراکسیون ایثارگران با 80- 90 نماینده، ارتباط خوبی با آقای شهیدی دارد، ولی باید آقای شهیدی به میدان بیاید و هر کجا که کم آورد، از ما بخواهد تا ما به میدان برویم و بجنگیم، ایشان رابطه‌اش با ما برادرانه و دوستانه است، اما تا به حال از ما چیزی نخواسته است، در حالی که باید از ما بخواهد و ما را تحریک کند تا جلو برویم و حقش را بگیریم. خودش هم باید در دادسرا گاهی سر و صدا، هیاهویی، استعفا یا تهدید به استعفایی داشته باشد. اصل این مملکت اول رهبر است و بعد ایثارگران و ما انتظارمان این است که به طور جدی‌تری برخورد شود. با اینکه ما 10- 15 الی 20 هزار ایثارگر داریم، همه را جواب دادند و از نتیجه آن راضی هستیم، اما آن طور که ما انتظار داریم از آقای شهیدی که فردی انقلابی، پای کار، کم خواب، پرتحرک، میدانی و خاکی است، گله داریم که چرا آن طور که باید باشد نیست.

یکسری طرح‌ها و لوایح در حوزه حمایت از حقوق زنان مطرح شده است مانند طرح کودک همسری که ظاهرا شما جزو مخالفان آن بودید و همین طور لایحه تأمین امنیت زنان، نظرتان در این باره چیست، دلیل مخالفتتان چه بوده است؟

ما هر قانونی که به کمیسیون آمده، عالمانه مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم و دفاع کرده‌ایم. اصولا در ایران ازدواج دختران زیر13 سال ممنوع است، مگر با اجازه دادگاه یا نظر پزشک قانونی، این طرح می‌خواست آمار سن ازدواج را تا 16 سال افزایش دهد. دختر 14- 15- 16 ساله کودک نیست که عنوان کودک همسری در مورد او عنوان شود. آنها کلمه زیبایی را مطرح می‌کردند که -حق یراد بها الباطل- بچه 8- 9- 10 ساله نباید ازدواج کند، اما آنها می‌گفتند 13- 14- 15 نباید ازدواج کند این درست نبود. مراجع، اسلام، دین، اهل سنت و تشیع، علما، فقها، بزرگان، خبره‌های فن در این زمینه مانند خانم خزعلی، خانم دکتر نجار، همه بزرگان مملکت و خانم‌ها همه با این نظریه مخالفند، بر این اساس 500 هزار پرونده در رابطه با اینکه باید پزشک قانونی نظر دهد، در دادگستری اضافه می‌شد. ازدواج مخفی و کودکان مخفی شکل می‌گرفت که از مشکلات این طرح بود و بحران‌ها و تقابل‌های جدی بین مذهب و قانون ایجاد می‌کرد. حتی در فرانسه سن ازدواج 15 سال در امارات 12 سال سال است، اما آنها در ایران سن 16 سال را مطرح ‌کردند. این کار درستی نبود و ما نظر مراجع، اسلام و قرآن را بیان کردیم، حضرت فاطمه زهرا (س) 9 سالگی ازدواج کردند و در 18 سالگی هم مرحوم شدند. این طرح بسیار غلط بود. اسلام می‌فرماید ازدواج بعد از بلوغ، دختر باکره نمی‌تواند ازدواج کند مگر با اذن پدر و پدری که دخترش را بزرگ کرده، متوجه می‌شود آیا از نظر فیزیولوژیک، جسم دخترش توان ازدواج دارد یا خیر، عقلش قدرت ازدواج دارد یا خیر. آیا یک پزشک قانونی یا قاضی با 5 دقیقه می‌تواند این را متوجه شود؟ این کار غلطی بود و ما در کمیسیون به اتفاق آن را رد کردیم.

ظاهرا یک‌سری از خانم‌های نماینده هم مخالف این طرح بودند؟

طرح را خانم نماینده‌ای مطرح کرد، ولی مخالف و موافق داشت، بعضی از خانم‌ها موافق بودند و بعضی مخالف و در نهایت این طرح در کمیسیون قضایی هم رأی نیاورد.

حسن نوروزی

خانم مهناز افشار در توییتی به اظهارنظر شما نسبت به زنان واکنش نشان دادند. نظرتان در این باره چیست؟

ایشان واکنش نشان داد ما هم پاسخ دادیم و موضوع تمام شد و صلح کردیم.

شما در چه سنی ازدواج کردید؟

19 ساله بودم که عقد کردیم و 10 سال اسیر شدم و بعد از آن ازدواج کردیم.

چند فرزند دارید؟ در چه رشته‌هایی تحصیل می‌کنند؟

4 فرزند، 3 دختر دارم که یکی از آنها تحصیلات در مقطع فوق لیسانس را به اتمام رسانده با اینکه 14 سالگی ازدواج کرده، 3 فرزند دارد و در آزمون دکترا شرکت کرده. فرزند دومم 14 سالگی ازواج کرده و دو فرزند دارد، ایشان لیسانس علوم قرآن دارد و می‌خواهد برای فوق لیسانس شرکت کند، یک دختر دارم که کلاس هفتم است و پسرم 20 ساله و طلبه است، ازدواج کرده و درس می‌خواند.

بهترین و بدترین قانون که در مجلس وضع کردید؟

بدترین قانونی، ‌قانون استانی شدن انتخابات بود و بهترین قانون، ‌قانون مربوط به کمیسیون قضایی در این دوره از مجلس بود و حذف مجازات اعدام از مواد مخدر بود که 4 هزار و700 جوان را از اعدام نجات دادیم و همچنین اصلاح قانون چک که 12 هزار نفر از زندان نجات پیدا کردند.

به نظر شما کمیسیون قضایی، چگونه کمیسیونی است؟

بهترین کمیسیون مجلس شورای اسلامی است، چرا که 13 عضو این کمیسیون همه اهداف ملی دارند و یک انسجام، برادری و اخوت خاصی در کمیسیون در بین رئیس، نایب‌رئیس و همه اعضا برقرار است و در کمیسیون اصلا کار حزبی نمی‌شود، کار کمیسیون علمی، قانونی و حقوقی است و اعضای کمیسیون با هر عقیده و افکار موسوی که دارند وقتی پشت میز می‌نشینند، علم و تجربه خودشان را عرضه می‌کنند و تقریبا 32 درصد از کل طرح‌ها و لوایح مجلس مربوط به کمیسیون قضایی است.

بهترین قوانینی که دل شما در این مدت 3 ساله مجلس شاد می‌کند، کدام قوانین است؟

یک از آنها قانون برنامه ششم توسعه که یک منشور انقلاب است و تحولی در دولت موجب شده است و یکی دیگر مربوط به قانون مبارزه با فساد است که در کمیسیون روی آن کار می‌شود و اگر تصویب شد، خیلی برای نظام مفید است و دیگری قانون حذف اعدام از مواد مخدر که 4700 نفر را خوشحال کرده و یکی هم قانون مربوط به ایثارگران است که استفساریه‌اش در صحن تصویب شد.

آیا از روند فعالیت کمیسیون راضی هستید؟

صدر درصد. به خاطر اینکه اعضای کمیسیون و کمیته‌ها و کمیته‌های حقوقی عمومی، حقوقی خصوصی، حقوقی جزا و حقوق بین‌الملل نقش فعال و کارگشایی در حوزه کمیسیون و حوزه قانونگذاری دارند و نگاهشان به قانون و قانونگذاری نگاه عالمانه، صبورانه، آگاهانه و مدبرانه‌ است.

چه نمره‌ای به مجلس شورای اسلامی می‌دهید؟

به مجلس نمره 14 می‌دهیم. مجلس آنجا که خواسته توانسته است. در این مجلس آقای کرباسیان را استیضاح کردیم و خوشبختانه رأی اعتماد به دست نیاورد، ‌آقای ربیعی را استیضاح کردیم، از رئیس جمهور سوال کردیم که 4 سوال از 5 سوال رأی آورده است. مجلسی است که نسبت به ایثارگران توجه دارد، به ولایت فقیه خیلی اهمیت می‌دهد، به نماز اول وقت و انسجام و برادری، محبت و دوستی بسیار توجه دارد. کمیسیون ما خیلی معتقد، مومن و اعتقادی کار می‌کند.

به دولت چه نمره ای می دهید؟

نمره دولت به دلیل بهم ریختگی‌ها و مشکلات موجود با همه پرکاری که در بعضی حوزه‌ها به صورت فردی وجود دارد نمره 7- 8 می‌دهیم.

به چند دلیل نمره پایین می دهم. اول عدم مبارزه جدی با استکبار و دیگری عدم کنترل بازار و گرانی و دیگری بحث ارز، دلار، وسایل نقلیه، گوشت و مسائل دیگر که باید دولت کنترل کند.

چه نمره‌ای به قوه قضائیه می‌دهید؟

نمره بالایی نمی دهم به این دلیل که قوه قضاییه تا به الان در بحث مبارزه با فساد آن طور که باید برخورد نکرده است. یعنی اگر آیین‌نامه قانون از کجا آورده‌ای نوشته می شد این پرونده‌های قوه قضائیه از 15 مورد به 10 مورد می‌رسید. آیین‌نامه این قانون باید هر چه سریعتر نوشته شود و قضات بررسی‌کننده آن انتخاب شوند، چرا که این اقدام می‌تواند تعداد پرونده‌ها را کاهش دهد.

قوه قضائیه یک لایحه در مدت 3 سال نمایندگی ما به کمیسیون نفرستاده است. رئیس قوه قضائیه یک بار هم در کمیسیون قضایی حضور پیدا نکرده به آن معنا که بیاید و از طرح‌ها، قضات، کارمندان، شورای حل اختلاف دفاع کند. یک بار به ما‌ آمار دقیق ارائه نداد که متوجه شویم درآمد قوه قضائیه چقدر است و چقدر از آن را ما در مجلس به این قوه اختصاص می‌دهیم. ما باید بدانیم دادسرا، دادگاه دادسرای نظامی، دادسرای ویژه روحانیت، ثبت اسناد و اداره ثبت اختراعات چقدر درآمد دارد. چقدر تمبر باطل می‌کنند که ما بتوانیم از آنها دفاع کنیم که دولت نصف این درآمد را به خودشان اختصاص دهد. واقعا درآمد شورای حل اختلاف چقدر است و اینکه الان دولت 30 میلیارد به این بخش اختصاص می‌دهد، درست است؟ لذا اگر نمره بالایی نمی دهم به خاطر این است که خودم قاضی بودم، توقع می رود مسئولان و مدیران قوه حضور جدی در مجلس پیدا کنند و میدان‌داری کنند. باید روسای دادگستری‌‌ها با نمایندگان و مدیر کل‌ها در شهرستان جلسه داشته باشند، روسای زندان‌ها و مدیر کل‌های ثبت اسناد در جلسات ممتد مشکلات را مطرح کنند و نمایندگان در جریان مسائل قرار بگیرند و از آنها دفاع کنند.

تحلیل جنابعالی از وضعیت فعلی کشور چیست؟

یک نکته ای خدمتتان بگویم؛ ما با تمام مشکلات و ضرباتی که دشمن از بیرون وارد می‌کند و خود تحریمی که از داخل داریم، ولی به نسبت زمان طاغوت با توجه به تلاش‌هایی که در حوزه‌های گوناگون در کشور انجام می‌شود، صد در صد راضی هستیم گرچه باید خیلی قوی‌تر برخورد می‌کردیم و برخورد بکنیم ولی در حال حاضر وضعیت ما را راضی کننده است. یک نماینده اسلوانیایی یک ساندویچ بدون پرداخت پولش از مغازه‌ای گرفته مجبور به استعفا شده است، حتی در دیگر کشورها نخست‌وزیر و رئیس جمهور را محاکمه می‌کنند. متأسفانه در مملکت ما برادر آقای رئیس جمهور و برادر معاون اول خطاهایی می‌کنند، ولی متأسفانه از آنها دفاع می‌کنند، مانند آقای احمدی‌نژاد که از آقای رحیمی و مشایی دفاع می‌کرد. این مشکلات نظام و مملکت ما است. ولی در مجموع نسبت به جرم و جنایاتی که در زمان طاغوت رخ می‌‌داد و دربست آن رژیم منحوس در اختیار آمریکا قرار گرفته بود؛ وضعیت بسیار خوبی داریم که از آن راضی هستیم.

با توجه به سابقه شما در قوه قضاییه پیشنهادی هم برای کارآمد شدن سیستم قضایی دارید؟

باید تمام ارکان حکومت اعم از قوه قضائیه، قوه مجریه و قوه مقننه به سمت الکترونیکی شدن پیش بروند تا روابط رودررو کاسته شود و کار بر اساس حقیقت انجام شود. باید قانون مبارزه با فساد و تشکیل سازمان مبارزه با فساد که از قضات متعهد و چیره دست شکل می‌گیرد و منسجم با بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، حراست‌های ادارت کار خواهد کرد، تشکیل شود تا این کارچاق کن‌ها از بدنه دولت و قوه قضائیه و قوه مقننه دولت کنده شوند.

چند ساعت در روز کار می کنید؟

به طور مثال دیروز ساعت 7 وارد مجلس شدم. با همکاران صبحانه صرف کردیم و در رابطه طرح قانون انتخابات بحث می‌شد، حضور داشتیم و برای تذکر، صحبت به عنوان موافق و مخالف وقت ‌گرفتیم. ظهر هم به عنوان سخنگوی کمیسیون قضایی با خبرنگاران 3- 4 بار مصاحبه کردیم. نماز خواندم. دو میهمان داشتم که بعد از نماز و صرف ناهار رفتند. بایستی ساعت 2 - 4 در کمیسیون شرکت می‌کردم، اما برای حضور در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تهران به آنجا رفتم و به سرعت برگشتم و ساعت ده دقیقه به 4 به مجلس آمدم و به کمیسیون رفتم، گزارش کار کمیسیون را گرفتم و با خبرنگاران مصاحبه کردم و بعد در خبرگزاری خانه ملت مجددا مصاحبه‌ای انجام دادم و تا ساعت 6:30 به دفتر رفتم، کارها و نامه‌های مراجعان را انجام دادم. از آنجا نماز مغرب و عشا خواندم و بعد به مدت یک ساعت به استخر رفتم و بعد به خانه رفتم . میهمان داشتم و از آنها پذیرایی کردم تا صبح امروز که ساعت 7 برای حضور در فراکسیون به مجلس آمدم که تا ساعت 8 به طول انجامید. از آنجا جلسه انتخابات بود و پس از اتمام طرح انتخابات، طرح رأی دادن به یک مقطع تحصیلی رزمندگان مطرح بود که موفق شدیم رأی آن را بگیریم.

سال 98 را از نظر اقتصادی چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

در سال آینده قطعا قیمت دلار افت خواهد داشت و قیمت خودرو و گوشت پایین خواهد آمد به این دلیل که ما مصمم هستیم در روزهای آینده آقای حجتی را استیضاح کنیم. طبیعتا شبکه آقای حجتی باید از هم بپاشد و کسانی که در وزارت جهاد به بیت‌المال دست‌اندازی می‌کنند و واردات و صادرات را در اختیار داشتند باید باید بر هم بخورد و قیمت گوشت گوسفند در گرجستان 18 هزار تومان است طبیعتا باید به داخل ایران بیاید و 20 هزار تومان فروخته شود. اگر تا چند روز آینده آقای حجتی وزارتخانه‌شان را اصلاح نکند قطعا اعتمادمان را پس خواهیم گرفت. در اینجا وساطت روحانیونی که در وزارت جهاد هستند، اثری نخواهد داشت. طبیعتا در چند روز آینده ما وزارت بازرگانی را احیا خواهیم کرد. این به هم ریختگی عدم اتفاق بین تعزیرات، بازرگانی، اصناف اتحادیه سازمان توسعه صادرات این مشکلات را ایجاد کرده است. طبیعتا نماینده‌ها پس از احیای وزارت بازرگانی و جهاد بر وزارت نفت متمرکز خواهند شد. وزارت نفت که 150 هزار میلیارد پول بیهوده در اختیارش است و مشخص نیست چه کاری می‌کند باید حساب این وزارتخانه را تعیین تکلیف کنیم. سال گذشته 14 میلیارد دلار و امسال 18 میلیارد دلار پول در اختیارش بود که از مسائل بحران‌زا است. طبیعتا ما از الان برای سال آتی باید حساب کنیم که منابع دقیق دولت چقدر است. این درست نیست که بگوییم بودجه مملکت از مالیات و نفت تشکیل می‌شود. بودجه مملکت از نفت،‌ فرآورده‌های نفتی، گاز، مازوت، گازوئیل و همچنین نیروگاه هسته‌ای بوشهر و همچنین درآمدهای قوه قضائیه، پرونده و غیره تشکیل می‌شود. از همین الان باید کمیسیون اقتصاد و کمیسیون برنامه و بودجه به شکل دقیق مشخص کنند که درآمدها و بودجه‌ها چقدر است و بعد مالیات‌ها چقدر است و آن وقت بر اساس دقت دقیق در مورد هزینه کرد بودجه تصمیم بگیریم . حتما باید دیوان محاسبات را بر شهرداری‌ها و مالیات بر ارزش افزوده‌ای که آنها دریافت می‌کنند، حاکم کنیم. مثلا شهرداری تهران 3 هزار و و 100 میلیارد تومان ارزش افزوده دریافت کرده است. چه کسی بر این میزان نظارت می‌کند؟ دیوان محاسبات یا سازمان بازرسی؟ با این انسجامی که رخ خواهد داد قطعا در سال آتی ما سال بهتری خواهیم داشت و از طرف دیگر باید دولت را مکلف کنیم به اقتصادی مقاومتی روی آورد. خیلی از وزارتخانه‌ها کالای داخل را تحریم کرده بودند و به تولیدکنندگان داخلی می‌گفتند کالاهایتان را نمی‌خریم به ویژه وزارت نفت که می‌گفت حتما باید کالا خارجی باشد؛ جلوی این کارها را گرفتیم. بنابراین سال آتی را سال خوب و سالی کنترل شده برای نظام می‌دانیم. و حتما آقای رئیسی هم در تشکیل سازمان قضایی مبارزه با فساد و نوشتن آیین‌نامه از کجا آورده‌اید به ما کمک خواهند کرد که ان‌شاء‌الله آن را می‌نویسند و این آیین‌نامه جلوی خیلی از فسادها و به هم ‌ریختگی‌ها را خواهد گرفت. در رابطه با احزاب که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هر دو گروه اشتباه و خطاهایی دارند که متأسفانه در این میان احزاب ما بعضی از کسانی که بنگاه‌های مالی دارند در درون احزاب رسوخ می‌کنند و متأسفانه از پیروزی این دو جناح سوء استفاده می‌کنند و شکنندگی ایجاد می‌کنند. حزب اصلاح طلب یا کارگزاران حزب خوبی است اما اینکه در درون این احزاب شخصی مانند آقای نعمت زاده که هزار میلیارد داشته نفوذ کند این خطا است، باید ایشان کار اقتصادی بکنند نه کار حزبی. یا آقای آخوندی که دارای ده‌ها شرکت است نباید در کار سیاسی ورود کند و اشتباه است. این افراد حزب را از بین برده‌اند و در طریق این مسیر افرادی که بیایند و ورود کنند به بانک سرمایه و یا ... در مورد جناح اصولگرا، همه آنها انقلابی هستند و مقلد حضرت امام هستند اما در درون این احزاب سیاستمداران و یا غیراخلاقی‌های ورشکسته مانند آقای مشایی و بقایی و یا آقای خاوری ورود کردند باعث شکنندگی شدند، لذا حزب‌ها باید خودشان را اصلاح کنند. باید هر دو جناح در قالب کار حزبی فقط کار سیاسی محض انجام دهند تا موفق شوند و ملت به آنها روی آورند. مثلا آقای احمدی‌نژاد این همه زحمت کشید و در روزهای آخری که داشت می رفت امتیاز دانشگاه گرفت و پولی هم از ریاست جمهوری برای خودش ذخیره کرد این کار خطایی است و به آتش کشیدن تمام زحمت‌هاست. یا بعضی از افراد امتیاز دانشگاه غیرانتفاعی و مدارس غیرانتفاعی برای خودشان و نزدیکانشان می گیرند. در واگذاری اصل 44 لابی‌هایی رخ می‌دهد اینها همه خطاست اینگونه است که خصوصی‌سازی درست نمی شود، اصل 44 محقق نمی‌شود و این مشکلات و بن‌بست‌ها را ایجاد می‌کند.

حسن نوروزی صحن

جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا در جاهایی توفیقاتی داشتند و درجاهایی هم شکست. شکست ها هم مربوط به بحث‌های مالی و قدرت‌طلبی‌های حکومتی بوده، آنجایی که تقوا رعایت نشده است ولی به نظر من اصولگرایان از اصلاح طلبان موفق تر بوده‌اند.حزب کارگزاران آقای هاشمی مربوط به دوره‌ای بود که اقتصاد باز شد و به توسعه اجتماعی اندیشیده شد. در دوره آقای هاشمی روی کار آمدن شرکت‌ها، کوچک کردن دولت به معنای خاص خودش و گرانی‌ها رخ داد. در 4 سال اول دوره آقای خاتمی به هم ریختگی وجود داشت، آشوب سیاسی در کشور بود ولی در 4 سال دوم ایشان خیلی آرام، نرم و درست برخورد کرد و یک اعتدال واقعی را ایشان رعایت کرد و توفیق داشت، مصلی قم را ساخت و خیلی از کارهای انقلابی انجام داد.

آقای احمدی‌نژاد در دوره اول خیلی خوب کار کرد و خیلی موفق بود و یک دولت منسجم، پیشرفته تشکیل داد، هزاران مسکن مهر ساخت و سفرهای زیاد استانی و توفیقات هسته ای از موفقیت های این دوره بود. در دوره دوم ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد به خاطر ورود افراد سیاست‌زده‌ مانند مشایی، بقایی، ملک زاده متأسفانه ایشان را با چالش جدی مواجه کرد و برغم کمک زیادی که مجلس به ایشان کرد، ولی نتوانست بهره بگیرد و قهر کردن و خانه‌نشینی ایشان را به شدت منفور کرد.

حسن نوروزی

آقای روحانی متأسفانه در دوره اول خیلی سیاسی برخورد کرد و در دور دوم به جای کار جدی و اجرایی و استفاده از نیروها در دوره دوم سیاسی تر کار کردند، هر جا موفق هستند به دلیل این است که اعتدالی رفتار کردند و نیروهای سالم استفاده کردند. هر جا که مشکلی پیش آمد اعم از مشکل شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها مربوط به ورود افراد سیاست‌زده است و این افراد سیاست‌زده چه در وزارت جهاد و چه در جایگاه‌های گوناگون دولت و نظام، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و ...ایشان را انتقادات جدی موجه کرده است. آقای روحانی باید به جای وزرای کم توان و فرتوت از چهره‌هایی مانند آذری جهرمی استفاده کند، هر چه سریعتر باید وزارت بازرگانی را احیا کنند و خستگی که در دولت دیده می‌شود را باید هر چه سریعتر جبران کند با نیروهای جوان انقلابی و غیر حزبی. قطعا ایشان باید با نیروهای بالای 65 سال خداحافظی کند و باید به نیروهای غیرحزبی سن 45 سال روی آورد. باید در همه حوزه‌ها مقامات ریاست جمهوری و مقامات علمی را تقویت کند و از آنها در بدنه زیاد استفاده کند تا بتواند دولتش را نجات دهد. امروز همه مردم اعم از اصلاح طلب و اصولگرا نگران هستند و ما آقای روحانی را از سال 56 در انقلاب می شناسیم دلیل ندارد ایشان آبروی خود و روحانیت را به خاطر چند نفر ببرد. برای رضای خدا و امام زمان(عج) بیرون بیایند و با همه مشورت کند و در همین یکی دو سال مانده نیروهای جوان، انقلابی و پای کار و غیرحزبی انتخاب کنند و قطعا موفق خواهند شد.

اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید.

یکی از بدترین مواردی که در حال تصویب در مجلس هستیم، قانون استانی شدن انتخابات است. ما اگر می‌خواهیم تحول ایجاد کنیم، در انتخابات باید اول مشخص کنیم که رژیم ریاستی، نیمه ریاستی یا پارلمانی است و تناسبی یا غیرتناسبی و یا متعهد به رأی است و باید جایگاه احزاب مشخص شود. قدرت حزب چیست و جایگاه رأی مردم چقدر است. باید جای اینها را مشخص کرد و بعد به دنبال این برویم که آیا باید انتخابات استانی باشد یا شهرستانی. اینها بدون بررسی و بدون اینکه دکترین و اهداف و سیاست‌های انتخاباتی را در نظر بگیرند، یک مرتبه قانون را پر از عیب و نقص وضع کردند و به نظرم ماده (3) استانی شدن انتخابات یکی از بدترین کارهایی است که ما در مجلس در حال انجام هستیم که این یک نقطه سیاه در ذهن من است که تصویب آن خیانت به مردم ایران خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید