مذاکرات چین و آمریکا به توافق ختم نشد

کدخبر: ۲۷۵۵۹۷
همانطور که تصور می شد آمریکا و چین در تازه ترین دور گفت و گوهای خود برای پایان دادن به جنگ تجاری و اقتصادی دو کشور در پکن، این بار هم ناکام ماندند و چشمانشان را به دور بعدی مذاکرات دوخته اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دو کشور در مورد گفت و گوهای پکن اطلاع رسانی دقیقی نکرده و ترجیح داده اند همچنان مسایل را به طور محرمانه مورد رایزنی قرار دهند موضوعی که بیانگر ناکامی در رسیدن به یک توافق بزرگ و نهایی است.

شاید در همین راستا و در ارتباط با این اختلافات بود که روزنامه مردم، ارگان حزب حاکم چین هشدار داد که پکن هرگز به خاطر فقط رسیدن به توافق با آمریکا، موافقنامه امضا نخواهد کرد.

این نشریه می نویسد ما در مقطعی قرار داریم که باید نهایت درایت خود را بکار گیریم و معقولانه با مساله برخورد کنیم اگر توافقی خوب روی میز بود می توان آن را امضا کرد اما اگر اینطور نیست ضرورتی و اجباری برای رسیدن به آن وجود ندارد.

روزنامه مردم نوشت که دولتمردان چین تنها توافقی را که مورد قبول همه ملت باشد امضا می کنند آنها توافقی را که امنیت و منافع ملی کشور را به خطر بیندازند، امضا نخواهند کرد.

'لری کودولف' مشاور اقتصادی کاخ سفید هم بر چنین گزارشی صحه گذاشته و گفته است: مذاکرات تجاری آمریکا و چین شاید هفته ها و ماه ها به طول بینجامد.

وی می افزاید که اصلا نباید این گفت و گوها را به زمان وابسته کرد بده و بستان هایی در جریان است باید دید که طرفین در کجاها کوتاه می آیند و چه خواسته هایی دارند.

از سوی دیگر استیون منوچن، وزیر خزانه داری آمریکا پس از مذاکرات پکن توئیت کرد که گفت و گوهای دور بعدی برای رسیدن به توافق، یک هفته دیگر در واشنگتن برگزار خواهد شد و واشنگتن در انتظار هیات چینی است.

او می گوید مذاکرات خوب و سازنده ای میان طرفین در پکن صورت گرفته و خبرگزاری شینهوا هم در خبری کوتاه تنها به همین مضمون بسنده کرده است.

'جانگ جه شین' از موسسه مطالعات بین المللی شانگهای در چین می گوید: بیش از دو روز طرفین در پکن گفت و گو کردند و مسایل خیلی زیادی برای بحث وجود داشته است.

وی افزود: شاید طرفین گفته اند که می خواهند به توافقی بزرگ دست یابند اما به همان نسبت آنها دارای اختلافات بزرگی هستند و همین کار را دشوار کرده است.

در سوی دیگر روزنامه 'اس سی' هنگ کنگ می نویسد که اختلافات میان طرفین بر اساس اطلاعات منابع مطلع حل نشده است و مساله سرقت فناوری و موضوعاتی چون حفاظت از حق مالکیت معنوی و فعالیت شرکت های آمریکایی در چین، هیات ها را دچار شکاف کرده است.

'یوان جینگ' از آکادمی علوم اجتماعی چین می گوید: اشتیاق برای هر دو طرف برای رسیدن به توافق وجود دارد اما باید دید که آنها چطور به حل مسایل رضایت می دهند.

وی می افزاید هر دو کشور با فشارهای بسیار زیادی روبرو هستند و شاید اگر این شرایط ادامه پیدا کند دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مجبور شود از شی جین پینگ رییس جمهوری چین رسما برای سفر به واشنگتن دعوت کند.

چین هنوز یک مازاد تجاری هنگفت در برابر آمریکا دارد این رقم در سال 2017 میلادی نزدیک به 350 میلیارد دلار بود اما در سال 2018 میلادی کسری تجاری آمریکا در برابر چین به 419 میلیارد دلار نزدیک شد و طبیعی است که واشنگتن از این وضعیت خوشحال نباشد.

'جو شیایو چوان' رییس سابق بانک مرکزی چین در تازه ترین اظهاراتش در مجمع آسیایی بوآئو در جنوب چین هشدار داد اگر دو کشور نتوانند به یک توافق مطلوب برسند آن زمان اقتصادهای آمریکا، چین و کل جهان با مصایب و دشواری های زیادی روبرو خواهد شد.

در همین حال رادیو بین المللی چین هم می نویسد: چین بدون شک با صداقت و صمیمیت همیشگی برای تحقق توافقنامه با منافع متقابل و برد - برد تلاش می کند حتی در صورتی هم که نتیجه مذاکره مطلوب نباشد، پکن با آرامش برخورد می کند و کار لازم را انجام خواهد داد.

این گزارش می افزاید: پس از غلبه بر یک سال فراز و نشیب، اقتصاد چین قابلیت انعطاف پذیر بیشتری دارد و نگرش و موضع مردم چین نیز راحت تر و پخته تر شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید