آمریکا انتقال تجهیزات جنگنده اف35 به ترکیه را متوقف کرد

کدخبر: ۲۷۵۷۷۵
اقتصادنیوز : خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا در واکنش به برنامه آنکارا برای خرید سامانه های دفاعی اس400، انتقال تجهیزات جنگنده رادارگریز اف35 به ترکیه را متوقف کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رویترز افزود که این نخستین گام آمریکا در توقف فروش جنگنده های رادارگریز اف35 به ترکیه به عنوان یکی از متحدان واشنگتن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند که مقام های آمریکایی در روزهای اخیر به همتایان ترکیه ای خود گفته بودند که تجهیزاتی را که برای ارسال جنگنده های اف35 لازم است، به این کشور نمی فرستند.

این منابع همچنین تاکید کردند که ارسال تجهیزات آموزشی و همه محموله های بعدی مرتبط با اف35 به ترکیه لغو شده است.

احتمال می رود این تصمیم آمریکا سفر هفته آینده مولود چاووش اوغلو وزیر دفاع ترکیه به واشنگتن برای شرکت در نشست ناتو را با ابهام روبه رو کند.

رویترز هفته گذشته خبر داد که آمریکا در حال بررسی است تا ترکیه را از فرایند تولید اف35 حذف کند. آنکارا بدنه، ارابه فرود و نمایشگرهای کابین خلبان این هواپیماها را تولید می کند.

اختلاف آنکارا و واشنگتن برای ارسال جنگنده های اف35 به دلیل برنامه ترکیه برای خرید سامانه های دفاع موشکی اس400 از روسیه پیش آمده است.

آمریکا و متحدانش در ناتو نگران آن هستند که تداوم تولید بخش هایی از اف35 و وجود این جنگنده در ترکیه و حضور همزمان کارشناسان روسیه برای فعالیت سامانه های اس400 سبب شود روس ها امکان شناسایی این جنگنده ها در رادار اس400 را داشته باشند.

واشنگتن برای منصرف کردن آنکارا از خرید اس400، پیشنهاد فروش سامانه ضدموشک پاتریوت را که مقرون به صرفه تر بود، داد، اما ترکیه ضمن علاقه مندی به خرید این سامانه، حاضر به انصراف از خرید اس400 نشد.

تنش های بین ترکیه و آمریکا ممکن است تشدید شود و چنانچه آنکارا قرارداد خرید اس 400 را با روسیه امضا کند، ترکیه احتمالا با تحریم های آمریکا مواجه خواهد شد.

با توجه به این که آنکارا قطعاتی از این جنگنده ها را تولید می کند، حذف ترکیه از فهرست دریافت کنندگان اف 35 پیامدهای گسترده ای دارد.

با توجه به تنشی که در روابط آمریکا و ترکیه ایجاد شده است، واشنگتن برای تولید این قطعات، کشورهای دیگری از اعضای ناتو را جایگزین ترکیه می کند.

پیشنهاد آمریکا برای فروش با تخفیف سامانه های پاتریوت در پایان ماه مارس (11 فروردین) به پایان رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید