افشای راز قهرمانی قطر در جام‌ ملت‌های آسیا

کدخبر: ۲۷۵۹۳۷
اقتصادنیوز: قهرمانی قطر در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، اتفاق بسیار عجیب و غیرمنتظره‌ای بود. در ابتدای تورنمنت هیچ کس چنین تصوری از تیم ملی قطر نداشت.

به گزارش اقتصادنیوز، سازندگی در این باره نوشت:حتی بعد از پیروزی عنابی‌ها بر عربستان در مرحله گروهی و پیروزی بر عراق در مرحله یک هشتم نهایی هم کسی آن‌ها را جدی نگرفته بود. 

نگاه‌ها به این تیم وقتی عوض شد که موفق شدند در مرحله یک چهارم نهایی کره جنوبی را شکست دادند. تیمی که فلیکس سانچس ساخته بود در نیمه نهایی، امارات میزبان مسابقات را هم سلاخی کرد و به فینال رسید. حریف قطر در فینال ژاپن بود. تا قبل از این مسابقه همیشه در رویارویی‌های دو تیم، اغلب پیش‌بینی‌ها ناظر به برد ژاپن بود. اما قبل از این مسابقه، نظرات به طرز معناداری تغییر کرده بود و خیلی‌ها قطر را برنده می‌دانستند. اتفاقی که در نهایت هم رخ داد و قطر با یک نتیجه بی حرف و حدیث ژاپن را برد و قهرمان شد. این قهرمانی از خیلی جهات برای قطر اهمیت داشت. نخست اینکه قطر میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را بر عهده دارد. اما این تیم تا قبل از جام جهانی ۲۰۲۲ حتی یک بار هم به این تورنمنت راه پیدا نکرده است.

حتی در ۲۰۱۸ که آخرین دوره جام جهانی قبل از میزبانی قطری‌ها محسوب می‌شد آن‌ها نتوانستند به جام جهانی برسند. این ناکامی بزرگ یک لکه سیاه شرم‌آور و انکارنشدنی در کارنامه میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ محسوب می‌شد. بدتر از آن اینکه تیم ملی قطر حتی در جام ملت‌های آسیا هم هرگز قهرمان نشده بود. اما «قهرمانی» در بهترین زمان ممکن برای آن‌ها رخ داد و باعث شد قطر قبل از جام جهانی ۲۰۲۲ به اعتباری ویژه دست پیدا کند. حالا دیگر کسی نمی‌تواند این کشور را یک میزبان بی‌اعتبار و بی‌افتخار قلمداد کند که صرفاً به لطف پول و رشوه و البته فساد اعضای فیفا به میزبانی جام جهانی رسیده است.

آن‌ها به عنوان قهرمان آخرین دوره جام ملت‌های آسیا پا به جام جهانی ۲۰۲۲ خواهند گذاشت. مورد بعدی که قهرمانی قطر را ارزشمندتر جلوه می‌دهد این است که این افتخار در خاک یکی از دشمنان اصلی آن‌ها در عرصه سیاست به دست آمد. چند سالی می‌شود که قطر توسط عربستان سعودی و شرکایش مثل امارات و چند کشور دیگر به خاطر اختلافات سیاسی تحریم شده است. روابط بین دو کشور آنقدر شکرآب است که تقریباً هیچ فردی با ملیت قطری نتوانست برای حمایت از این تیم وارد خاک امارات شود.

معدود قطری‌هایی هم که در این تورنمنت در استادیوم‌ها بودند کسانی بودند که از سال‌ها پیش ساکن امارات بودند. در بازی فینال هم به وضوح دیده شد که بازیکنان قطر جشن قهرمانی‌شان را در مقابل چشمان طرفداران عمان گرفتند! قطر در این تورنمنت عربستان را با دو گل و امارات را با ۴ گل برد و هر دو دشمن بزرگ سیاسی‌اش را شکست داد. سومین جنبه مهم این افتخار اسمی بود که از اواسط تورنمنت و با اوج گیری قطر بیشتر شنیده می‌شد. این نام «آکادمی اسپایر» بود.

پیشرفت؛ فلسفه تأسیس اسپایر

آکادمی اسپایر، یک مجموعه بزرگ ورزشی است که در منطقه «الوعب» که بین دو شهرداری دوحه و الریان قرار دارد ساخته شده. این مجموعه در زمینی به وسعت ۲۵۰ هکتار و توسط بنیاد «اسپایر زون» که شرکتی با اهداف توسعه ورزشی است پایه‌گذاری شده است. «فوتبال» فقط یکی از رشته‌ها و البته مهم‌ترین رشته‌ای است که در اسپایر به آن پرداخته می‌شود. اسپایر به رشته‌های دیگر هم می‌پردازد که اتفاقاً زودتر از بخش فوتبال به بازدهی رسیده است. مثلاً «معتز عیسی برشیم» قهرمان پرش ارتفاع قطر است که در آسیا به مقام قهرمانی رسیده است. او با پرشی دو متر و ۴۳ سانتی متری رکورددار قاره آسیاست. در المپیک ۲۰۱۶ به مدال برنز رسیده و در مسابقات قهرمانی جهان در لندن ۲۰۱۷ قهرمان شده است.

در مورد دیگری از فعالیت‌های غیر فوتبالی اسپایر خانم ابتهاج محمد، شمشیرباز مسلمان آمریکایی که در رشته سابر مدال‌های بین‌المللی زیادی به دست آورده در همین فوریه ۲۰۱۹ به آکادمی اسپایر رفت و در دیدار با نوجوانان علاقمند به این رشته، در مورد فلسفه آکادمی اسپایر صحبت کرد و درباره شمشیربازی اطلاعاتی کاربردی به آن‌ها داد. طبق آنچه در تعریف اسپایر توسط خود مدیران این آکادمی عنوان شده، هدف از تأسیس آن، یافتنِ بهترین ورزشکاران جوانی قطری و ارتقای سطح آن‌هاست.

جالب است بدانید در مورد فلسفه و لزوم تأسیس این آکادمی هم این طور گفته شده: «از آنجا که جمعیت قطر کوچک است، شناسایی استعدادها در سنین اولیه مهم است. بنابراین ما با مدارس و فدراسیون‌های ورزشی همکاری می‌کنیم.» نکته مهم درباره اسپایر این است که استعدادهایی که به این آکادمی راه پیدا می‌کنند فرصت و زمان کافی برای ادامه تحصیل را هم دارند. در این آکادمی ورزشی، مؤسسات آموزشی مجهز و به روزی وجود دارد که نوجوانان و جوانان تا آخرین سنی که مجاز به حضور در اسپایر هستند می‌توانند در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش ببینند.

ضمن اینکه مستعدترین نوجوان‌ها از شانس دریافت کمک هزینه تحصیلی هم برخوردار هستند. در واقع نوجوانان مستعدی که وارد این آکادمی می‌شوند دیگر دغدغه‌هایی مثل عقب افتادن از تحصیلات آکادمیک و دوری راه مدارس از اسپایر را ندارند. در بحث آموزشی این مرکز به صورت عجیبی هدفمند طراحی شده. مثلاً برای دانشجویان ورزشکار اردوهای آموزشی و مسابقات بین‌المللی در نظر گرفته شده است. این برنامه‌ها به ورزشکاران فرصت می‌دهد که در زمینه‌های بین‌المللی هم تجربه کسب کنند تا وقتی وارد محیط‌های حرفه‌ای‌تری مثل باشگاه‌ها می‌شوند احساس کمبود نکنند.

در این بخش، تیم‌های آموزش دیده و مجربی از طریق کارگاه‌های طراحی شده برای آموزش در تمام جنبه‌های توسعه از جمله تغذیه، روانشناسی، بیومکانیک، فیزیولوژی و … از افراد پشتیبانی می‌کنند. در اسپایر، امکاناتی مثل محوطه شنی برای برخی رشته‌های خاص، مرکز ورزش‌های آبی حَمَد، پارک ویژه مردان، پارک ویژه زنان و مرکز ویژه تیم ملی فوتبال قطر تدارک دیده شده است.

اقامت‌گاه بزرگان فوتبال جهان

امکاناتی که آکادمی اسپایر برای اعضا و البته مهمانانش فراهم کرده واقعاً بی‌نظیر است. برای اینکه درک کنیم صفت «بی‌‌نظیر» برای آکادمی اسپایر اصلاً اغراق‌آمیز نیست کافی است به یاد بیاوریم که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تیم‌های فوتبال جهان در همین اوایل زمستان و در زمانی که لیگ‌های داخلی کشورهای اروپایی تعطیل بودند، برای برگزاری اردو به این آکادمی رفتند. حتماً به یاد دارید که تیم پرسپولیس هم در تعطیلات نیم‌فصل به این آکادمی رفته بود و همزمان با پرسپولیس، تیم‌هایی مثل بایرن مونیخ، پاری‌سن‌ژرمن و اف سی بروخه بلژیک در این آکادمی بودند.

بدون شک امکانات کامل و بی‌نقص باعث شده که تیم‌های قوی و ثروتمندی مثل بایرن مونیخ و پاری‌سن ژرمن به یک آکادمی در کشور قطر بروند. طراحی درست و بی‌نقص اولیه این آکادمی طوری است که حرفه‌ای‌ترین باشگاه‌ها و ورزشکاران‌شان در آن احساس راحتی و آرامش می‌کنند. در اسپایر واحدهای آموزشی با بالاترین کیفیت، سالن‌های چند منظوره برای انواع ورزش‌ها، استخرهای شنا و سالن‌های بدنسازی متعددی وجود دارد که همه نیازهای ورزشکار را رفع می‌کند و هیچ‌کس در هیچ لحظه‌ای برای هیچ کاری نیازی به خروج از مجموعه حس نمی‌کند.

ضمن اینکه مراکز پزشکی و درمانی با جاده‌های داخلی کوتاه و پر از تابلوهای اطلاعاتی در دسترس هستند. هتل‌های مجهز و زیبایی هم در نزدیکی آکادمی ساخته شده‌اند که در ساخت آن‌ها توجه به مسائل و نیاز‌های ورزشی کاملاً لحاظ شده است. محوطه حرفه‌ای و مجهز اسپایر همچنین دسترسی به مراکز تفریحی، خرید و البته مرکز شهرهای مجاور را هم فراهم کرده است.

راهنمای اسپایر

مجتمع اسپایر امکانات فراوان و شگفت‌انگیزی دارد. اما ۱۵ سازه بزرگ و مهم در این مجتمع وجود دارد که به فاصله نزدیکی در کنار هم قرار گرفته‌اند و ترکیب کاملی از امکانات و ابزارها را تشکیل داده‌اند که تمام نیازهای هر فرد یا تیمی را که در آنجا مستقر می‌شود برطرف می‌کنند. مطلب زیر راهنمای اسپایر و سازه‌های موجود در آن است. با این توضیح که احتمالاً در ایران باید سال‌ها حسرت داشتن چنین مجموعه‌ای را بخوریم:

۱- استادیوم بین المللی Khalifa نقطه اوج توسعه در اسپایر است. این ورزشگاه به زودی مورد بازسازی قرار می‌گیرد تا به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ با استانداردهای فیفا مطابقت داشته باشد. از یک فن‌آوری مبتکرانه برای خنک کردن ورزشگاه در روزهای گرم سال استفاده شده است.

۲. مرکز اداری اسپایر با نام AZF در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شده است. همکاری تجاری با اسپایر از طریق ارتباط با این مرکز امکان‌پذیر است. این واحد، بین مرکز ورزش‌های آبی حَمَد و پارک اسپایر واقع شده و به سرسبزی و زیبایی مناظر منطقه اضافه کرده است.

۳. مرکز آبی حَمَد یک مجموعه فوق مدرن برای ورزش‌های آبی است که در ۵ طبقه بنا شده و ظرفیت حضور ۴۵۰۰ تماشاگر را دارد.

۴. ساختمان اصلی اسپایر که یکی از بهترین مراکز ورزشی - تحصیلی در سراسر جهان است که امکانات رفاهی بی‌نظیر آن بسیار مشهور است.

۵. هتل «مشعل دوحه» یا «THE TORCH DOHA Hotel» هتلی با ارتفاع ۳۰۰ متر و امکان چرخش ۳۶۰ درجه‌ای پانوراما آماده ارائه سرویس به مسافران، علاقمندان به ورزش و رهبران کسب و کار است.

۶. پارک اسپایر دارای امکانات زیاد و متنوعی است. از جمله مسیرهای پیاده روی، فضاهای سبز گسترده، زمین‌های بازی مخصوص کودکان و کافه‌ای با چشم انداز یک دریاچه بزرگ و زیبا.

۷. محوطه گرم کردن و نرمش؛ این محوطه شامل یک زمین فوتبال است. یک ساختمان اداری و مسیری برای پیاده روی هم دارد. این محوطه همه ملزومات مقدماتی برای ورزش کردن را در اختیار همگان قرار می‌دهد.

۸. «گنبد اسپایر» بزرگ‌ترین گنبد چند منظوره داخلی در جهان است؛ با پتانسیل ارائه باکیفیت‌ترین امکانات برای چندین رویداد ورزشی و بین المللی. در این سازه، ۱۳ سالن در چند مجتمع جداگانه وجود دارد که ظرفیت‌شان در مجموع ۱۵۵۰۰ صندلی است.

۹. مرکز خرید ویلاجیو، هدف بیشترین مراجعه کنندگان و مشتریان در قطر است. آن هم با حضور لوکس‌ترین و معروف‌ترین برندهای تجاری سرتاسر جهان.

۱۰. مسجد اسپایر با ظرفیت ۸۵۰ نفر، شامل ۷۰۰ مرد و ۱۵۰ زن. این مسجد با مناسب‌ترین و زیباترین سبک معماری اسلامی طراحی شده است.

۱۱. هتل مجلل العزیزیه در نزدیکی زمین‌‌های فوتبال و در فضای باز ساخته شده تا تیم‌هایی که برای برگزاری اردو به اسپایر می‌روند در جایی مستقر باشند که زمین و هتلش به هم نزدیک باشد.

۱۲. باشگاه زنان اسپایر اولین باشگاه در نوع خود در قطر است. این باشگاه برای ۳ سطح ورزش طراحی شده و همه نیازهای ورزشی زنان را برآورده می‌کند.

۱۳. این مجتمع ورزش‌های سالنی مختص زنان است. مخصوص ورزش‌هایی مثل بسکتبال، هندبال و والیبال.

۱۴. مرکز ویژه تیم ملی فوتبال قطر، در مرکز شهر اسپایر قرار دارد. ویژگی‌اش دسترسی آسان به هفت زمین فوتبال است!

۱۵. اسپایر اولین بیمارستان و مرکز پزشکی ورزشی در منطقه خلیج فارس است که شامل انواع خدمات درمانی، ارتوپدی و ریکاوری است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید