وزیر کشور: ۳۰ درصد شهر پلدختر و ۳۰ تا ۳۵ درصد شهر معمولان در جریان سیلاب آسیب دیده‌اند

کدخبر: ۲۷۶۰۲۱
اقتصادنیوز: وزیر کشور گفت: خسارات سیلاب در لرستان بیشتر از سایر استان‌های سیل زده است که باید با جدیت و فوریت مشکلات مردم آسیب دیده این استان بر طرف شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز جمعه در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده پلدختر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرحله اول که مقابله با سیل بود به خوبی طی شده، هم اکنون دوره دوم بحث خدمات رسانی از جمله اسکان موقت، تغذیه، بهداشت و امداد رسانی‌ها آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین آسیبی که سیل به لرستان وارد کرده به راه‌های ارتباطی مرتبط می‌شود بیان کرد: پل‌ها و جاده‌ها را سیل برده و موقعیت راه‌ها نیز برای مرمت و بازسازی با توجه به قرار گرفتن در مجاورت کوه سخت و زمان بر خواهد بود.

وزیر کشور ادامه داد: جلسه استانی در شهر پلدختر برگزار و تصمیمات مختلفی در مورد نحوه اسکان گرفته شد و در رابطه با خدمات و تغذیه نیز هماهنگی‌ها به عمل آمد.

وی افزود: مقرر شد تا یکشنبه هفته آینده تمام دستگاه‌های اجرایی استان خسارات وارد شده از سیلاب را اعلام کنند تا هماهنگی‌های لازم برای جبران هر چه سریعتر آن‌ها فراهم شود.

رحمانی فضلی اضافه کرد: حدود ۳۰ درصد شهر پلدختر و بین ۳۰ تا ۳۵ درصد شهر معمولان در جریان سیلاب آسیب دیده اند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه تاکید اصلی بر ساخت و سازواحد‌های مسکونی آسیب دیده است که در زمان بندی مشخص باید انجام شود، گفت: خسارت‌هایی به کشاورزی، زراعت و دامداری وارد شده که سریع جبران خواهد شد و تلاش می‌شود که این مهم به نحو احسن صورت گیرد.

رحمانی فضلی افزود: رسانه‌ها حجم خسارات را بیشتر در مورد پلدختر و معمولان اعلام کرده اند، که در بازدید هوایی که انجام شد دیدیم که خیلی از روستا‌ها با جمعیت بسیار بالا در شهرستان‌های استان آسیب جدی دیده‌اند.

وی بیان کرد: این روستا‌ها آسیب دیده و جاده‌های آن‌ها تخریب شده است، خانه‌های این افراد را سیل برده و خدمات دهی به آن‌ها یکی از مصوبات جلسه امروز بود که باید با یک نظام عادلانه و صحیح اقدام شود تا کسی مورد غفلت قرار نگیرد.

وزیر کشور با بیان اینکه جلسه امروز تنها مخصوص پلدختر نبود و در مورد تمام استان تصمیم گیری شد، ادامه داد: گزارش‌های غلط و نامناسبی در فضای مجازی پخش می‌شود که به نظرم ظلم در حق این مردم است، آن‌هایی که این گزارش‌ها را پخش کردند باید در درگاه خداوند استغفار کنند.

رحمانی فضلی گفت: مردم بسیار خوب و همراه بوده و فرمانده انتظامی نیز در گزارش خود اعلام کرد که یک مورد سرقت رخ نداده وقتی که همچنین اتفاقی نیفتاده نباید حیثیت و آبروی مردم را زیر سوال برود.

وزیر کشور بیان کرد: اشراری از مراکز و شهر‌های دیگر در اینجا ایجاد نا امنی کرده بودند که شناسایی شده و دستگیر شدند و هم اکنون نیز مردم در آرامش به سر می‌برند.

وی تاکید کرد: دادستان کل به عنوان متولی آبرو و حیثیت تمامی مردم در دفاع از قانون، مسائلی که در فضای مجازی پخش می‌شود را پیگیری کند و حتما از شورای امنیت خواسته می‌شود با تمام این‌ها که آبروی یک ملت را زیر سوال می‌برند برخورد جدی بشود.

وزیر کشور اضافه کرد: مردم کاملاً همراه، همدل و همگام هستند و هیچ مورد خلاف گزارش نشده است، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، ارتش، سپاه و بسیج همه برای برقراری امنیت و ایجاد نظم کمک می‌کنند و طبیعی است در جا‌هایی که سیل با این عظمت می‌آید بی نظمی‌هایی در ترافیک و خیابان‌ها رخ دهد که گلایه مندی مردم را به همراه داشته باشد.

رحمانی فضلی بیان کرد: مردم برای عید آماده بودند، اما یک مهمان ناخوانده به نام سیل خانه آن‌ها را خراب کرد و به آن‌ها آسیب وارد آورد؛ معلوم است که ناراحت هستند و حق دارند اظهار ناراحتی کنند، اما نباید به آن پیرایه‌هایی را به عنوان نا امنی اضافه کنیم.

وی گفت: امیدواریم که خداوند توفیق دهد و بتوانیم یار در کنار آن‌ها باشیم؛ دکتر روحانی تاکید کردند که دقیقا خسارت‌ها برآورد و اعلام شود همچنین خدمت مقام معظم رهبری نیز که بودیم به ویژه برای مراحل بعد از این سیل سفارش کردند و در سخنرانی‌های روز مبعث نیز بیان کردند.

بر اثر سیل روز دوشنبه ۱۲ فروردین در لرستان رودخانه‌های این استان در شهرستان‌های مختلف طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد ستاد مدیریت بحران استان قبل از وقوع سیل اطلاع رسانی وسیعی را انجام داد و به صد‌ها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.

اکنون برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل‌های بسیاری در مسیر‌های اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستا‌های سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی راه دسترسی ندارند.

مردم شهر‌های پلدختر و معمولان و روستا‌های اطراف حاشیه کشکان از ۱۲ فروردین ۲۴ ساعت و به مدت یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه‌های اطراف گذراندند.

تمامی راه‌های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی‌داد، اما از نخستین ساعات ۱۳ فروردین با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزادراه خرم آباد - پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است.

برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان ۱۵ هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تا کنون ۱۴ نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند، ولی هنوز گزارش رسمی مبنی بر تلفات جانی در پلدختر اعلام نشده است که همین می‌تواند ناشی از اطلاع رسانی خوبی باشد که قبل از سیل در این منطقه صورت گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید