یوکیا آمانو: پرونده پی‌ام دی ایران بسته شده است/ واکنش به انبار تورقوزآباد

کدخبر: ۲۷۶۱۸۰
اقتصادنیوز: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در واشنگتن تصریح کرد پرونده ادعایی موسوم به «جنبه‌های نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران (PMD) خاتمه یافته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته این نهاد بین‌المللی به تمامی اماکن مورد نیاز برای بازرسی در ایران دسترسی داشته است. 

طبق گزارش گاردین، آمانو در واشنگتن در جمع خبرنگاران از اظهارنظر درباره ادعاهای مطرح‌شده در یک گزارش رویترز مبنی بر بازرسی آژانس از یک انبار در تهران که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعاهایی درباره آن مطرح کرده بود، خودداری کرد.

وی علی‌رغم این گفت: «هنگامی که ما اطلاعاتی پیدا کنیم که موثق باشند به ویژه وقتی که به وجود تجهیزات یا مواد هسته‌ای مربوط شود، می‌توانیم خواستار دسترسی به یک سایت شویم، حتی اگر این را رسماً اعلام نکنیم.»

مدیر کل آژانس اضافه کرد: «آژانس به تمامی اماکن مورد نیاز خود [در ایران] دسترسی دارد.» 

آمانو همچنین در یک سخنرانی روز جمعه در «مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی»، در واشنگتن هم گفت: «همه ما با پرونده‌های گسترده‌ راستی‌آزمایی که در دستور کار آژانس قرار دارند یعنی ایران، کره شمالی و سوریه آشنا هستیم.»

وی اضافه کرد: «درباره آنچه که می‌توانیم علناً در خصوص این پرونده و سایر پرونده‌ها بگوییم محدودیت وجود دارد چون ما از لحاظ حقوقی موظف به حفظ اطلاعات محرمانه‌ای هستیم که به ما ارائه می‌شود. آژانس به خصوص درباره اطلاعاتی که طرف‌های ثالث فراهم می‌کنند، به طور علنی بحث نمی‌کند.»

آمانو گفت: «مسئله هسته‌ای ایران تاریخچه طولانی و پیچیده‌ای دارد. آژانس از سال 2002 روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران تمرکز کرده است. من در دسامبر 2015 ارزیابی نهایی خودم را درباره مسائل گذشته (PMD) و حال مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به شورای حکام ارائه کردم.»

مدیر کل آژانس مدعی شد: «گفتم که ایران قبل از سال 2003 فعالیت‌هایی در ارتباط با ساخت سلاح‌های هسته‌ای انجام داده است. با وجود این، این فعالیت‌ها از حد امکان‌سنجی و بررسی‌های علمی و اکتساب برخی توانمندی‌ها و قابلیت‌ها فراتر نرفته‌اند. این را هم گفته‌ام که آژانس هیچ نشانه موثقی مبنی بر وجود فعالیت‌های مرتبط با ساخت وسیله‌های انفجاری توسط ایران بعد از سال 2009 در اختیار ندارد.»

آمانو همچنین تصریح کرد شورای حکام پرونده مسئله ادعایی موسوم به «جنبه‌های نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران (PMD) را خاتمه‌یافته اعلام کرده است. او گفت: «شورا اعلام کرد که بررسی این مسئله خاتمه یافته و این راه را برای اجرای برنامه قابل اقدام مشترک در ژانویه 2016 هموار کرد.»

مدیر کل آژانس تصریح کرد ایران در حال حاضر تحت شدیدترین بازرسی‌های هسته‌ای قرار دارد. او گفت: «ساز و کارهای مستقر در ایران-شامل توافق پادمانی، پروتکل الحاقی و سایر تدابیر شفاف‌سازی ذیل برجام مصداق شدیدترین نظام راستی‌آزمایی موجود در تمام نقاط دنیا است.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید