سیلاب 270 راس دام عشایر کوچرو ایلام را با خود برد

کدخبر: ۲۷۶۲۰۳
اقتصادنیوز : مدیرکل امور عشایر ایلام گفت: بارش سیلاب گونه چند روز اخیر باعث تلف شدن بیش از 270 راس دام سبک عشایر کوچرو این استان شد.

به گزارش اقتصادنیوز؛ علی سلیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تلف شدن این تعداد دام بیش از شش میلیارد ریال زیان به عشایر کوچرو شهرستان های ملکشاهی، آبدانان، ایوان و دره شهر وارد کرد. 
وی با بیان اینکه سیلاب اخیر نزدیک به 220 میلیارد ریال خسارت به راه ها و تاسیسات اتراقگاه های عشایری استان وارد کرده اظهار داشت: زیربخش های راه، ابنیه، سوله های انبار ذخیره علوفه دامی، اراضی کشاورزی و زراعی عشایر، علوفه، چادر، محل نگهداری دام، ایل راه ها عشایر کوچرو استان ایلام بیشترین خسارت را از سیلاب متحمل شده اند. 
وی افزود: از مجموع 2 هزار و 200 کیلومتر راه عشایری استان ایلام 2 هزار و 50 کیلومتر معادل 90 درصد مجموع کل راه های عشایری بین 10 تا 100 درصد خسارت دیده اند و 25 دهنه پل و ابنیه عشایری نیز تخریب شده اند یا خسارت جدی به آنها وارد شده است. 
وی همچنین با ذکر اینکه تخریب راه های دسترسی به اتراق گاه های عشایری هم اکنون موجب محصور شدن عشایر دامدار در بسیاری از اتراقگاه های میانبند استان شده است خواستار کمک فوری برای بازگشایی راه های عشایری تخریب شده و کمک به نقل و انتقال احشام عشایر سیل زده شد. 

**دسترسی به برخی کانون های عشایری امکان پذیر نیست 
مدیرکل امور عشایر ایلام توضیح داد: هم اکنون به علت تخریب راه های عشایری و ایل راه ها، دسترسی به برخی کانون های عشایری امکان پذیر نیست و خدمات رسانی به عشایر گرفتار به سختی زیاد وبا وسایل ابتدایی انجام می شود. 
سلیمی تصریح کرد: هم اکنون خانوارهای متعددی از عشایر استان ایلام به ویژه در شهرستان های آبدانان و دهلران به علت ریزش و رانش کوه یا تخریب پل ها محصور مانده اند و نیازمند کمک فوری هستند. 
مدیرکل امور عشایر ایلام اظهار داشت: با توجه به محدودیت تجهیزات فنی و منابع مالی این اداره امکان تسریع بیشتر در رفع خرابی های ایجاد شده در ایل راه ها به خصوص بهسازی پل و تاسیسات راه های عشایری را ندارند. 
وی ترمیم و بهسازی راه های عشایری که دچار رانش و ریزش کوه شده اند منوط به تامین و تخصیص فوری اعتبار دانست و تصریح کرد: در حال حاضر مایحتاج عشایر کوچرو محصور در اتراقگاه های فاقد جاده با استفاده از موتور سیکلت تامین می شود که این شیوه جوابگو جمعیت و نیاز انان نیست. 
وی درخواست کرد: با توجه به در پیش بودن کوچ بهاره عشایر و محصور بودن تعدادی از خانوارها در مناطق میانبند ( حدفاصل مناطق ییلاقی از اتراقگاه های قشلاقی ) نهادهای مرتبط با مدیریت بحران استان نسبت به بازگشایی و بازسازی هرچه سریعتر راه های عشایری که دچار رانش و ریزش کوه و تخریب شده اند ، کمک و اقدام کنند. 
به گزارش ایرنا، سیلاب هفته گذشته به تاسیسات زیربنایی، عمرانی، زیرساخت های شهری و روستایی و عشایری، زیربخش های کشاورزی، منازل و ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری، ... نقاط مختلف استان خساراتی را وارد ساخت. 
میزان دقیق خسارت های وارده به استان ایلام هنوز برآورد نشده است و بررسی های کارشناسی در این زمینه ادامه دارد. 
حجم زیاد بارش ها به گونه ای بود که در برخی مناطق چون آبدانان نزدیک به 100 میلیمتر بارش در کمتر از 15ساعت بارید. 
از امروز نیز بنا بر پیش بینی هواشناسی یک سامانه بارشی موثر وارد استان ایلام می شود که با توجه به آسیب های وارده به زیرساخت های استان باید مردم و مسئولان نسبت به بروز حوادث احتمالی ناشی از بارندگی ها هوشیار باشند. 
استان ایلام دارای 9 هزار خانوار عشایر با جمعیت 60 هزار نفر و یک میلیون 400 راس دام سبک و سنگین است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید