روحانی در نشست مشترک هیأت‌های عالیرتبه ایران و عراق تاکیدکرد؛

توسعه روابط بانکی ایران و عراق/ جولان بخشی از خاک سوریه و قدس پایتخت دائمی فلسطین است

کدخبر: ۲۷۶۲۳۹
اقتصادنیوز؛ حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در نشست مشترک هیأت‌های عالیرتبه ایران و عراق، ضمن تاکید بر اهمیت توسعه روابط بانکی دو کشور برای گسترش مبادلات مالی و همکاری‌های تجاری، درباره مسائل امنیتی خاورمیانه اظهارنظر کرد.
توسعه روابط بانکی ایران و عراق/ جولان بخشی از خاک سوریه و قدس پایتخت دائمی فلسطین است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ حسن روحانی روز شنبه در نشست مشترک هیأت‌های عالیرتبه ایران و عراق سفر و مذاکرات مقامات دو کشور را نشان‌دهنده علاقه و اهتمام مسئولان در راستای توسعه و تعمیق مناسبات و همکاری‌های فیمابین دانست و اظهار امیدواری کرد با تلاش مسئولان توافقات تهران-بغداد در بخش‌های مختلف سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

روحانی با ابراز خرسندی از اجرایی شدن توافق ایران و عراق برای رایگان شدن روادید در فاصله کمتر از یک ماه از مذاکرات انجام شده در این راستا در بغداد، گفت: این اقدام برای گسترش روابط و همکاری‌های فی‌مابین و تسهیل در توسعه روابط علمی، تجاری، اقتصادی و بهداشتی و درمانی ایران و عراق تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد تا با تلاش مسئولان و توافقات دو دولت در آینده‌ شاهد لغو روادید میان دو کشور باشیم.

روحانی اظهار داشت: توسعه روابط بانکی و همکاری‌های بانک‌های مرکزی ایران و عراق در تسهیل شرایط برای گسترش تبادلات مالی و همکاری‌های تجاری و اقتصادی فیمابین حائز اهمیت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه لایروبی اروند توافقات بسیار خوبی میان دو کشور صورت گرفته و باید وزرای خارجه دو کشور در راستای تسریع در اجرای این توافقات تلاش کنند، خاطر نشان کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که اقدامات فنی در جهت انجام لایروبی شط العرب یا اروند رود توسط دو دولت تا پایان ماه رمضان انجام شده و بتوانیم در تابستان سال جاری شاهد عملیات اجرای آن باشیم.

روحانی توسعه روابط و همکاری‌ها در زمینه برق، انرژی و اتصال راه‌آهن دو کشور به هم را حائز اهمیت و در راستای منافع دو ملت دانست و گفت: باید در راستای گسترش تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد میان ایران و عراق برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از توسعه و روابط و همکاری‌های تجاری با عراق استقبال و از این روند حمایت می‌کند، افزود: ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک و دعوت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان دو کشور برای فعالیت در این مناطق و همکاری‌های مشترک در زمینه استاندارد کالاها موجب توسعه روابط و تبادلات تجاری ایران و عراق خواهد بود.

روحانی اظهار داشت: آماده انتقال تجربیات و اجرای خدمات فنی و مهندسی در زمینه ساخت مسکن، نیروگاه، سد و اجرای شیوه‌های نوین آبیاری به عراق هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه‌های ایران آمادگی پذیرایی از دانشجویان عراقی را دارند، گفت: همواره روابط خوبی میان حوزه‌های علمیه و طلاب ایران و عراق وجود داشته و باید تلاش کنیم تا میان دانشگاه‌ها و اساتید دو کشور هم همکاری‌ها و تبادل تجربیات با قوت بیشتری به انجام برسد.

روحانی با اشاره به اینکه امروز خوشبختانه در مرزهای دو کشور شاهد امنیت بسیار خوبی هستیم، تأکید کرد: توسعه روابط ایران و عراق همواره در راستای منافع دو ملت و دو کشور و در جهت استقرار صلح، ثبات و امنیت در منطقه و ایجاد روابطی دوستانه و برادرانه میان سایر کشورهای منطقه بوده و خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه وزرا و مسئولان ایران و عراق در جریان این سفر می‌توانند در زمینه اجرای توافقات و تسریع در این روند در حوزه‌های مربوط به خود با یکدیگر گفتگو کرده و برای انجام اقدامات عملی برنامه‌ریزی کنند، افزود: باید تلاش کنیم که سطح مبادلات تجاری ایران و عراق به افق ۲۰ میلیارد دلاری مد نظر دو کشور در سال‌های آینده برسد.

روحانی با اشاره به اینکه امنیت و یکپارچگی عراق برای ایران حائز اهمیت بوده و در سال‌های گذشته در این مسیر تلاش کرده و آن را به اثبات رسانده‌ایم، گفت: اراده ایران و عراق، برقراری و استمرار ثبات و امنیت در سرتاسر منطقه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید با تلاش‌های مشترک در راستای حل و فصل مسایل و معضلات منطقه‌ای گام برداریم، اظهار داشت: بازگشت امنیت کامل به سوریه و توسعه این کشور برای ایران و عراق به عنوان دو کشور تأثیرگذار در منطقه حائز اهمیت است.

روحانی با بیان اینکه همواره قدس را به عنوان پایتخت اصلی و دائمی فلسطین قلمداد می‌کنیم، خاطر نشان کرد: هر اقدامی برخلاف این را مغایر با تاریخ و مقررات سازمان ملل دانسته و آن را محکوم می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: بی‌تردید جولان بخشی از خاک سوریه است که توسط اشتغالگران غصب شده و هیچ نظری نمی‌تواند در این واقعیت تاریخی خلل ایجاد کند.

روحانی با تأکید بر ضرورت پایان کشتار و جنگ در یمن، گفت: مطمئناً راه‌حل بحران یمن سیاسی است و امیدواریم بتوانیم در راستای بازگشت صلح و امنیت به این کشور و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه غذایی و دارویی به مردم این کشور تلاش مشترک داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره نه تنها عراق را به ایران بلکه این کشور را به پاکستان، افغانستان، آسیای مرکزی، روسیه و چین متصل خواهد کرد، گفت:‌ طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی ایران و عراق، علاوه بر اینکه به نفع دو ملت است در راستای منافع سایر کشورهای منطقه هم خواهد بود.

روحانی خاطر نشان کرد: امروز با گسترش همکاری‌ها و مناسبات همه جانبه ایران و عراق یک فرصت تاریخی برای دو کشور و منطقه وجود دارد که امیدواریم بتوانیم از این فرصت در راستای منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه به خوبی استفاده کنم.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز در این نشست با تقدیر از استقبال و میهمان‌نوازی شایسته دولت و ملت ایران از هیأت عراقی، گفت: سفر رئیس جمهوری ایران به عراق، سفری کلیدی و تاریخی بود چرا که توانست دستاوردهای فراوانی را به همراه داشته و مشکلاتی که در مسیر توسعه همکاری‌های دو کشور بود را از میان بردارد.

نخست وزیر عراق پیگیری و نظارت بر حسن اجرای توافقات و تأکید بر توسعه و تحکیم بیش از پیش مناسبات تهران – بغداد را از اهداف سفر خود به ایران برشمرد و اظهار داشت: باید در راستای توسعه روابط و همکاری‌های ایران و عراق در بخش‌های مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در راستای منافع متقابل دو ملت تلاش کنیم.

عبدالمهدی تصمیم دو دولت برای رایگان شدن روادید را مثبت و در مسیر توسعه بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین دانست دانست و اظهار امیدواری کرد با تلاش مسئولان دو کشور با لغو روادید در آینده تسهیلات بیشتری برای ارتباط نزدیک میان مردم، بازرگانان، فعالان اقتصادی، تجار، دانشجویان و طلاب دو کشور ایجاد شود.

نخست وزیر عراق اتصال راه‌آهن ایران به عراق و لایروبی شط العرب را برای این کشور بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: باید در راستای توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، برنامه‌ریزی در زمینه سیاست‌های مشترک آبی، ایجاد مناطق مشترک تجاری، تبادلات علمی و فناوری، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تلاش کنیم.

عبدالمهدی ضمن ابراز همدردی دولت و ملت عراق با مردم ایران در حادثه سیل اخیر در کشورمان، گفت: ایران و عراق باید در همه حال در کنار هم باشند چرا که در کنار هم می‌توانیم پیروزی‌های بزرگی را رقم بزنیم.

نخست وزیر عراق تأکید کرد: براساس قانون اساسی عراق هرگز اجازه نمی‌دهیم که از خاک عراق بر علیه دیگر کشورها بویژه ایران استفاده شود و در این مساله جدیت داریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید