یک رسانه عربی ادعا کرد؛

احتمال درگیری نظامی ایران و آمریکا

کدخبر: ۲۷۶۲۸۲
اقتصادنیوز: یک رسانه عربی مدعی شد که احتمال برخورد نظامی ایران و آمریکا افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، العربی الجدید نوشت: هر سال ایرانی‌ها با اشتیاق زیادی منتظر عید نوروز هستند و با اداب و رسوم خاص خود به استقبال آن می‌روند. اما امسال، عید نوروز مانند سال‌های گذشته نبود؛ چرا که ایرانی‌ها در حالی سال ۱۳۹۸ را آغاز کردند که در نتیجه اوضاع بد اقتصادی، مانند سال‌های قبل توان تهیه تدارکات لازم برای سال جدید را نداشتند، بلکه نوروز را در شرایطی همراه با نگرانی از مشکلات اقتصادی و چالش‌هایی که در سال جدید با آن مواجه خواهند بود، جشن گرفتند.

در ادامه این مطلب آمده است: در ایران، طبق عادت، مسئولان در آخرین ماه سال به سراغ محاسبه دستاورد‌ها و پیش بینی‌های سال جدید می‌روند؛ اما این مساله این بار با هشدار وزیر اطلاعات سابق ایران، حیدر مصلحی در مورد اینکه قطعا دشمن در سال ۹۷ یا ۹۸ برای یک فتنه بزرگ برنامه ریزی می‌کند، زودتر شروع شد؛ چرا که مصلحی در ماه سوم سال ۹۷ در این خصوص هشدار داده بود.

لازم به ذکر است که پرونده‌های گشاده حوادث و متغیر‌های جهانی که در سال گذشته ایرانی وجود داشت، به سال جدید منتقل شد و مهمترین انها، ورود درگیری ایرانی-آمریکایی به مرحله‌ای تازه و بی سابقه است.

دولت رئیس جمهور آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای مرحله تازه‌ای از استراتژی فشار بر ایران را آغاز کرد و هدف اصلی آن، تغییر نظام چهل ساله ایران است.

شاخص‌های متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه سال جدید سرشار از تحولات بزرگی خواهد بود، که ان را تبدیل به سالی سرنوشت ساز در تاریخ جمهوری اسلامی ایران می‌کند و علت این مساله، چالش‌های داخلی و خارجی است که این کشور با ان مواجه است و در صدر آنها، درگیری با امریکاست که وجوه مختلفی به خود گرفته است. همانطور که علی شمخانی این درگیری را بزرگترین چالش سیاست خارجی تهران می‌داند. عوامل متعددی از جمله نبود افق دیپلماسی و مذاکره برای حل این درگیری، افزایش فشار آمریکا و اصرار ایران بر نپذیرفتن خواسته‌های واشنگتن، فرصت‌های حل نزاع‌ها در سال جدید را تقریبا به صفر می‌رساند.

در این میان، تحلیلگران معتقدند در صورت ادامه اختلال در نظام اقتصادی ایران، اثار تحریم‌های آمریکا علیه این کشور روز به روز افزایش می‌یابد، بویژه انکه واشنگتن قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، تا سال جدید را از نظر اقتصادی برای این کشور طاقت فرسا کند و هدف اصلی آمریکا آن است که باعث ایجاد شکاف بزرگی بین مردم و نظام ایران شده و این نظام را به ۴۰ سال قبل بازگرداند.

در این شرایط، تحلیل‌های ایرانی و غربی بعید نمی‌دانند که درگیری بین آمریکا و ایران در سال جدید شکل نظامی به خود گرفته و بازگشتی شرم آور به گزینه نظامی و جنگ داشته باشد! بویژه انکه اسرائیل هم از احتمال هدف گرفتن کانتینر‌های نفت ایران صحبت می‌کند. چه بسا تهران این خطر را احساس کرده است و به همین دلیل، مانور‌های نظامی عظیمی را در طول سه ماهه آخر سال انجام داد.

براساس واقعیت‌های موجود و تحلیلها، می‌توان سال جدید ایران را سالی سرنوشت ساز و حیاتی دانست که در آن، آمریکا منتظر به ثمر نشستن فشار‌های شدید بر ایران و تحقق اهداف استراتژیک خود است و این احتمال وجود دارد که در این راستا از انتقال به ابزار‌هایی غیر از فشار اقتصادی، برای سرعت بخشیدن به تاثیرگذاری فشار‌ها بر تهران، استفاده کند.

از سوی دیگر، تهران می‌گوید امسال نیز مانند سال گذشته تحریم‌ها را شکست می‌دهد. در صورتی که تهران موفق شود برای دومین سال متوالی بر تحریم‌های واشنگتن غلبه کند، می‌توان گفت: ابزار فشار آمریکا در جریان درگیری با ایران تاثیر خود را از دست داده است؛ اما اگر نقیض این اتفاق واقع شده و واشنگتن به ابزار‌های غیر اقتصادی روی بیاورد، شرایط مرهون تمام احتمالات خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید