ردپای شبکه‌های اجتماعی در دانشگاه

کدخبر: ۲۷۶۳۰۰
اقتصاد نیوز:هنگامی که سخن از رسانه‌های اجتماعی و آموزش و پرورش به میان می آید، بعضی از والدین و معلمان این رسانه‌ها را مایه حواس‌پرتی می دانند که تاثیر منفی بر دانشجو دارند؛ اما در دنیای دیجیتال امروز، رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در آموزش عالی ایفا می کنند.
ردپای شبکه‌های اجتماعی در دانشگاه

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایسکانیوز، رسانه‌های اجتماعی از لحاظ یادگیری می‌توانند بسیار مفید باشند و معلمان می توانند از طریق پلت فرم های مختلف، با دانشجو ارتباط برقرار کنند و رسانه های اجتماعی را در درس های خود به‌کار گیرند، تا به این روش درس‌ها را جالب‌تر، مرتبط‌تر و جذاب‌تر سازد.

استفاده درست از رسانه های اجتماعی می تواند مسیر یادگیری دانشجو را ارتقا دهند و همچنین زمینه‌ها را برای ارتباط آسان‌تر دانشجو و مربیان فراهم کند.

سایت‌های اجتماعی ابزاری عالی برای برقراری ارتباط با دانشجو هستند؛ زیرا افراد در طول روز با آن ها بسیار سروکار دارند.

دانشگاه سنت ادوارد و استفاده از رسانه‌های اجتماعی

«دیوید آلتوونیان» استاد بازاریابی مدیریت رسانه های دیجیتال در دانشگاه سنت ادوارد، راهی را برای آموزش دانشجو خود به نحوه ترکیب تکنیک‌های بازاریابی سنتی با اجزای دیجیتال ارائه داد. این روش به این صورت است که دانشجو در طول تحصیل خود مجبور است یک وبلاگ ایجاد و در طول ترم آن را بازنویسی کند، سپس از آنها خواسته شد تا همزمان با یافتن کانال های توزیع مخاطبان مناسب، تحقیقات را درباره تقسیم بندی مشتری انجام دهند.

سپس دانشجو از Hootsuite که پلت فرم مدیریت رسانه های اجتماعی است، برای جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان خود و پیدا کردن محتوایی که علاقه مند هستند، استفاده و از این دانش برای آگاهی بخشی در مورد محصول خود در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

منطقی است که استادان بازاریابی و ارتباطات می توانند از مزایای استفاده از رسانه های اجتماعی استفاده کنند، چرا که این امر به آنها مربوط می شود و می تواند به راحتی به برنامه درسی متصل شود.

استادان رشته های دیگر نیز می توانند یادگیری رسانه های اجتماعی را در برنامه های خود بگنجانند. «ریچارد نگ» و «لطیفه عبدالطیف» تجربه خود را در یک مقاله پژوهشی در مورد اینکه چگونه دانشگاه مالزی (OUM)، از رسانه های اجتماعی برای بهبود آموزش ریاضیات در یک دوره از راه دور استفاده می کنند منتشر کردند.

دانشجویان در دوره‌های ریاضیات و آمار با مشکل مواجه شدند، به این ترتیب آن ها به دلیل تجربیات منفی خود در مورد ریاضی یا عدم اعتماد به نفس درک موضوع را دشوار می‌دانستند.

آنها همچنین با نرم افزار Microsoft Equation Editor و وارد کردن نمادها آشنا نبودند.

برای غلبه بر این مشکلات، OUM یک کارگاه آموزشی قبل از آموزش را آغاز کرد تا به دانشجو در مورد استفاده از این نرم افزار آموزش دهد.

رسانه‌های اجتماعی برای تحقیقات ارائه مخاطبان مفید و ابزار نظارت بر موضوع نیز مفید هستند.

راهی برای ارتباط با دانشجویان

زمانی‌که رسانه‌های اجتماعی در دسترس دانشجو قرار می گیرند برای ارتباط سازی و درگیر کردن آن ها مفید واقع می شوند؛ از طرفی چون اینگونه ارتباط گیری به نوعی روشی نیمه رسمی است جنبه‌های شخصیتی دانشجو را بهتر نشان می‌دهد.

یک مطالعه که استفاده از شبکه های اجتماعی را به عنوان ابزاری ارتباطی بین معلمان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، نشان داد که آن ها در ابتدا از این نوع ارتباط گیری برای دلایل علمی استفاده می کنند.

نتایج این تحقیق نشان داد که استادان باید از ابزارهای ارتباطی برای مسائل تحصیلی از قبیل پرداختن به جنبه های مربوط به کلاس و کارهای آموزشی استفاده کنند بنابراین تعامل معلم و دانشجو در حوزه رسانه های اجتماعی باید به شدت حرفه ای نگه داشته شود.

از طرفی دیگر استادان باید مراقب مواردی که در شبکه های اجتماعی با دانشجویان خود به اشتراک می گذارند باشند؛ زیرا محتوای نمایه آنلاین، می تواند اعتبار آنها را به عنوان یک فرد حرفه ای تحت تاثیر قرار دهد.

در همین راستا به آن ها توصیه می شود تا پروفایل های خود را از نوع شخصی آن جدا نگهدارند و یک پروفایل عمومی جداگانه برای ارتباط با دانشجویان و یا به اشتراک گذاشتن محتوای مرتبط با درس ایجاد کنند.

استادان از طریق رسانه‌های اجتماعی در دوره‌های آموزشی آنلاین می‌توانند به دانشجویان بیشتری دسترسی پیدا کنند.

آن ها باید دانشجویان خود را برای ارتباط گیری در کارهای گروهی بهتر تشویق کنند.

جمع بندی

در محیط دانشگاه، شبکه های اجتماعی برای مطلع نگه داشتن کارکنان ابزار بسیار ارزشمندی هستند. آن ها می توانند از حساب کاربری خود در فیس بوک، توییتر یا اینستاگرام برای آگاهی از اخبار ویژه مرتبط با دانشگاه، اطلاعات مهم و به اشتراک گذاشتن عناوین و ویدئوها در مورد موسسه خود استفاده کنند.

در نهایت، شبکه های اجتماعی نقشه بسیار مهمی را در تحصیلات تکمیلی ایفا می کنند و به سرعت در حال تکامل هستند؛ بنابراین پتانسیل زیادی برای ادغام شبکه‌های اجتماعی و ابزار آموزشی برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان وجود دارد.

اگر استادان هنوز از این تکنولوژی‌های رو به رشد قرن 21 استفاده نکرده‌اند، باید هوشمند باشند و راه‌هایی را برای ترکیب این پلت‌فرم‌ها در کارهای آموزشی خود و ارتباط دانش‌جویان اتخاذ کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید