بایدن و چالش اتهامات آزار جنسی

کدخبر: ۲۷۶۵۲۵
اقتصادنیوز : همه ما در زمین بازی یاد گرفته‌ایم هرکسی که قواعد بازی را بسازد، شانس بیشتری برای پیروز شدن دارد. این یک درس ناراحت‌کننده است که کسی برای ادامه کار باید قوانین متغیر ما را بپذیرد، انتظاراتی که مدام تغییر می‌کند و افراد نه تنها براساس درستی یا نادرستی، بلکه براساس تباهی و شجاعت نیز مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرند.

به گزارش اقتصادنیوز این همان درسی است که از هم‌اینک در کمپین‌های سال ۲۰۲۰ جلوه می‌کند: آیا در بین دموکرات‌ها کسی پیدا می‌شود که با قواعد مدام درحال تغییر دونالد ترامپ بازی کند یا اینکه دموکرات‌ها دست به یک قمار بزرگ می‌زنند و کسی را معرفی می‌کنند که نخواهد وارد زمین بازی دونالد ترامپ شود؟

به نوشته مجله تایم، هر دو سوال نظر ما را به جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا سوق می‌دهد که در نظرسنجی‌های دموکرات‌ها به‌عنوان نامزد پیشتاز مطرح است و این سخت‌ترین چالشی است که دموکرات‌ها باید با آن دست و پنجه نرم کنند. لوسی فلورس، اولین زنی بود که به‌شکل عمومی اعلام کرد جو بایدن از خطوط قرمز عبور کرده است. او در مطلبی که در مجله نیویورک منتشر شد، نوشت: «این کارش مرا ناراحت و گیج کرد. بسیار چندش‌آور بود.»

نفر بعدی دستیاری است که در کنگره مشغول به کار است. او نیز تقریبا ادعایی مشابه داشت. امی لوپوس گفت: «من هرگز پرونده‌ای علیه او تهیه نکردم. برای اینکه او معاون رئیس‌جمهوری بود و من هیچ به‌حساب می‌آمدم.» لوپوس ادامه داد: « یک خط نجابت وجود دارد، یک خط احترام. عبور از این خط کار پدربزرگ‌ها نیست. کاری ضدفرهنگ به‌حساب می‌آید. این محبت نیست. این کار تنفرآمیز و غیرقابل تحمل است.» دو زن دیگر نیز در حساب‌های کاربری خودشان در شبکه‌های اجتماعی مطالب مشابهی نوشتند و گفتند که جو بایدن زیادی به زنان نزدیک می‌شود.

برخی از زنان دموکرات این زنان افشاگر را ستایش کرده‌اند. کامالا هریس، سناتور کالیفرنیا گفت: «من آنان را باور دارم و به آنها احترام می‌گذارم که با شجاعت داستان خود را علنی کردند.» کریستن گلی‌برند، سناتور نیویورک هم تصریح کرد: «اینگونه افراد (مانند جو بایدن) احساس آرامش می‌کنند و این اصلا قابل قبول نیست.» البته هر دو سناتور مدت کوتاهی بعد از اینکه از بایدن خواستند از سیاست کنار بکشد، درخواست خود را متوقف کردند. در این راستا، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز رویکردی مشابه داشت و گفت که بایدن همواره خود را فردی آرام نشان می‌دهد اما خطاهایی هم انجام داده است.بایدن از سوی پیت بوتیگیس، کهنه‌سرباز و سیاستمدار آمریکایی لقب ستاره فیلم‌های مستهجن ریاست‌جمهوری گرفته است. او گفت: معلوم نیست چگونه دموکرات‌ها قصد دارند از عمو بایدن که سالیان سال رفتار نامناسب اجتماعی با زنان داشته است به‌عنوان نامزد دفاع کنند، درحالی‌که پیش‌تر آنها ترامپ را به‌عنوان کسی که رفتار نامناسب با زنان داشته، به‌عنوان اشغالگر اتاق بیضی‌شکل معرفی کرده‌اند. البته برخی می‌گویند که جو بایدن به اندازه دونالد ترامپ فساد جنسی ندارد اما برخی می‌گویند باید بین افرادی که دیگران را براساس اصول و قاعده در آغوش می‌گیرند و کسی که آزار و اذیت جنسی می‌دهد فرق قائل شد.

درحالی‌که بسیاری دونالد ترامپ را به‌طور رسمی متهم به آزار جنسی می‌کنند اما کسی از این زنان، جو بایدن را به این صراحت متهم به آزار جنسی نکرده است. همچنین بایدن مانند رئیس‌جمهور این زنان را متهم به دروغگویی نکرد اما گفت که باید به دقت به حرف آنان گوش دهد. او در سه توییت هم نوشت: «قوانین اجتماعی در حال تغییر هستند. این را متوجه هستم و فهمیدم که این زنان چه می‌گویند. برای من سیاست همواره جایی بوده که بتوانم ارتباطات جدیدی بسازم اما از این به بعد حواس خودم را بیشتر جمع می‌کنم و در آینده به فضای شخصی دیگران احترام بیشتری خواهم گذاشت. این وظیفه من است و آن را برآورده خواهم کرد.»پس از این توییت‌ها، این مباحث همچنان ادامه پیدا کرد. برخی منتقدان نوشتند که در این توییت‌ها آثاری از عذرخواهی وجود ندارد. سوالی که پس از این اظهارات و جنجال‌ها به‌شکلی گسترده در مجامع سیاسی مطرح شد، به رفتار نامناسب بایدن ارتباطی نداشت. بلکه سوال درباره این بود که آیا بایدن نامزد ریاست‌جمهوری خواهد شد و در این شرایط دوام خواهد آورد؟

این مباحث باعث شد که ۵۰ سال سیاست‌ورزی جو بایدن زیر ذره‌بین برود و هر کسی او را از ظن خود مورد قضاوت قرار دهد. این درحالی است که جو بایدن در سال ۱۹۹۴، تحت عنوان سناتور قانون منع خشونت علیه زنان را تصویب کرد. آیا شیوه سیاست‌ورزی‌اش به زنان آسیب رسانده است؟ او کسی بوده که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ برای به‌دست آوردن حق سقط جنین تلاش کرده تا محدودیت‌ها را بزداید.  در این میان یک چالش بین‌نسلی هم به‌وجود آمده که از یک همگرایی قابل‌توجه برخوردار است. این چالش‌ها عمدتا مربوط به بی‌عدالتی‌هایی است که روز افزون توسعه پیدا می‌کند. بعد از آن چالش‌هایی مانند جنبش «من هم» وجود دارد که به‌نوعی هنجارساز شد. در این میان یک چالش «چگونه‌بودگی» وجود دارد که خطوط قرمز تدبیر و با ادب بودن را مشخص کرده است. در این شیوه به شما یاد داده می‌شود که چگونه پاسخ اتهام‌ها را بدهید.کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ انتخابی بین دو شیوه دفاعی و تهاجمی است و همین امر این موضوع را جان بخشیده است که در مرحله مقدماتی انتخاباتی دموکرات‌ها کسی پیروز است که از شیوه تهاجمی بهره ببرد. هرکس پرخاشگرتر بود، احتمالا پیروز است.سوالی که مطرح شده این است که دموکرات‌ها چگونه به استقبال این شیوه خواهند رفت؟ آیا آنها باید افراد آسیب‌پذیر در برابر ترامپ را کنار بگذارند؟ در این میان باید با بایدن چگونه برخورد کرد؟ برخی از کهنه‌کاران دموکرات می‌گویند که باید حساب و کتاب را کنار گذاشت و هرچیزی که برای پیروزی لازم است، به‌کار برد. آنها بر این باورند که باید فردی را انتخاب کنند که بتواند در برابر جنگ کثیفی که رئیس‌جمهوری آمریکا به راه می‌اندازد تاب بیاورد. از این‌رو می‌گویند: کسی را انتخاب کن که قوی است. او را ببخش و سپس او را برای مبارزه آماده کن.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید