سپاه در بین گروه‌های تروریستی آمریکا؟/ کار این سه نفر نویسنده وال استریت ژورنال است

کدخبر: ۲۷۶۵۵۰
اقتصادنیوز: هر چند نمی‌توان در مورد خبر آنها اطمینان داشت اما نمی‌توان در این مورد شک کرد که گزارش وال استریت ژورنال را سه فرد امنیتی مطلع نوشته اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، دو روز قبل چند روزنامه و سایت خبری بین المللی از جمله گاردین و رویترز با استناد به گزارشی از وال‌استریت ژورنال گزارش دادند که دولت آمریکا در حال فراهم کردن مقدماتی است تا به زودی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به عنوان سازمانی تروریستی اعلام کند. این نخستین باری خواهد بود که آمریکا نیروهای مسلح یک حکومت خارجی را به عنوان یک گروه تروریستی می‌خواند.

در حالیکه وزارت امور خارجه آمریکا از ارائه توضیحاتی درباره این خبر خودداری کرد، بسیاری در مورد صحت و سقم این خبر واکاوی کرده اند.

خبر وال استریت ژورنال؛ راست یا دروغ؟

همانطور که گفته شد خبر اولیه‌ قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سیاه تروریستی وزارت دفاع آمریکا را وال استریت ژورنال گذاشت ولی به سرعت سایر رسانه‌ها من جمله رویترز آن را پوشش دادند. وال استریت ژورنال منبع خبری خود را سه مقام ارشد وزارت امور خارجه و تیم امنیتی دولت فعلی آمریکا اعلام کرد اما از ذکر نام و شهرت آنها ابا نمود. 

بنابراین، منبع اصلی خبر وال استریت ژورنال تا کنون برای ما مجهول مانده است. اوضاع زمانی پیچیده تر می‌شود که بدانیم تقریبا تمام دولت مردان آمریکایی از اظهار نظر درباره این موضوع ابا کرده اند. این در حالی است که برخی رسانه‌ها مدعی اند پنتاگون و کاخ سفید هم در حال بررسی موضوع قرار دادن سپاه در لیست سیاه و گروههای تروریستی هستند. 

تنها منبعی که ما از گزارش وال استریت ژورنال داریم، نویسندگان گزارش هستند. نویسندگان این گزارش که بازخورد بسیار زیادی داشت سه نفر هستند: نانسی یوسف، مایکل گوردون و وارن استروبل. 

نانسی یوسف یک آمریکایی مصری الاصل است که به عنوان خبرنگار و تحلیلگر در وال استریت ژورنال کار می‌کند. او یکی از مهم‌ترین پوشش دهندگان خبر جنگ عراق(در جنگ با آمریکا و جنگ داخلی با داعش) بود و در مدت جنگ بارها به کشورهای خاورمیانه سفر کرد. او ارتباط قوی با پنتاگون دارد و عموما خبرهای این سازمان را در مورد جنگهای خاورمیانه پوشش می‌دهد. یوسف همچنین خبرنگار اصلی آمریکا جهت پوشش انقلاب سال 2011 مصر بود. او اکنون در حوزه امنیت ملی آمریکا فعالیت می‌کند و به خصوص با سایت چپ گرای دیلی بیست ( The Daily Beast) همکاری می‌کند. سایت خبری که به ترویج خبرهای عجیب و توهم توطئه مشهور است. 

نانسی یوسف پیش از این بیشتر خبرهای مربوط به داعش و نظامی‌های آمریکا در خاورمیانه را پوشش می‌داد اما این بار در مقاله‌ای درباره احتمال قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه ارتش آمریکا با مایکل گوردون همکاری کرد.

مایکل گوردون نیز یکی از مهم ترین خبرنگاران وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز است که گرایشات جمهوری خواهانه دارد. مشهور است که او با نگاشتن مقالاتش در جلب آراء عمومی جهت جنگ سال 2003 آمریکا با عراق بسیار موثر بوده است. جمهوری خواهان او را افشاگر برنامه هسته ای صدام حسین می‌دانند اما دموکراتها معتقدند او یکی از عوامل دولت بوش جهت تحریک مردم برای حمله به عراق بوده است. 

گوردون یکی از خبرنگاران مرتبط به پنتاگون است که اخبار اصلی و به خصوص مرتبط به سلاح های آن را پوشش می‌دهد. او همچنین اخیرا مقالات و گزارشهای بسیاری را درباره سیاست تیم ترامپ در کره شمالی و شرق دور نگاشته بود اما این بار در مقاله‌ مرتبط با ایران دست به قلم شد.

وارن استروبل هم نویسنده اصلی حوزه امنیت ملی و اطلاعات وال استریت ژورنال است. مدتها در حوزه جنگ عراق فعالیت کرده و به خصوص با نگاشتن مقالاتی در روزنامه  Knight Ridder تیم اطلاعاتی وامنیتی دولت بوش را به چالش کشید. او با نوشتن همین مقالات مشهور شد و نشان داد که در زمینه امنیتی بسیار خبره است. استروبل تا کنون چندین مقاله درباب انرژی هسته ای ایران و ساختار آن نوشته است و یکی از کسانی است که نسبت به برنامه هسته ای ایران بدبین بوده است.

هرچند سه نویسنده مقاله‌ وال استریت ژورنال تا کنون مقالات زیادی درباره سپاه پاسداران و ایران ننوشته اند اما هر سه از جمله بانفوذ ترین نویسندگان وال استریت ژورنال هستند که ارتباط وثیقی با پنتاگون داشته و در حوزه‌ امنیتی آمریکا گزارشهای طوفانی و مهم افشاگرانه ای نوشته اند. بنابراین، هر چند نمی‌توان در مورد خبر آنها اطمینان داشت اما نمی‌توان در این مورد شک کرد که گزارش وال استریت ژورنال را سه فرد امنیتی مطلع نوشته اند.

لیست سیاه ارتش امریکا چیست؟ 

قرار گرفتن در لیست سیاه وزارت دفاع آمریکا به این معنی است که گروهی از نظر ارتش آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده و همان برخوردی با آن می‌شود که با گروههای دیگر تروریستی می‌شود.

این لیست شامل دو فهرست مختلف است. لیست اول شامل نهادهای تروریستی خارجی (FTO) است. معنای  قرارگرفتن در این فهرست، رویارویی نظامی و دفاعی با نیروهای آمریکایی است. سازمان منافقین قبلا در این فهرست قرار داشت، اما حالا نام این گروه حذف شده است.

آمریکا از سال ۱۹۹۷ تا کنون نام بسیاری از گروهها را در این فهرست قرار دادهداست. گروه جماعت النصرت الاسلام و المسلمین آخرین گروهی است که نامش در این فهرست ثبت شده است.  داعش، جندالله، حماس، القاعده و... در این فهرست قرار دارند.

لیست دوم شامل اشخاص یا نهادهای معرفی شده باعنوان تروریست جهانی (SDGT) است. این فهرست نسبت به فهرست فوق یک درجه از اهمیت کمتری برخوردار است(از نظر میزان خطر برای آمریکا). این لیست از سال ۲۰۰۱ بر اساس فرمان اجرایی جرج بوش شکل گرفت.

گروههای اسلامی لیبی، برخی گروههای مبارز کلمبیا و ارتش سرخ ژاپن در این فهرست قرار گرفته اند.

وال استریت ژورنال مدعی است که ترامپ می‌خواهد سپاه را در این لیست قرار دهد. پیش از این سپاه قدس در این لیست قرار گرفته بود.

اکنون باید صبر کرد و دید که آیا گزارش وال استریت ژورنال و نویسندگان امنیتی اش درست از آب در خواهد آمد یا نه.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید