آمریکا رسماً سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد

کدخبر: ۲۷۶۶۵۹
اقتصادنیوز؛ وزارت امور خارجه آمریکا در اقدامی خصمانه، سپاه پاسداران را رسماً در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. این برای نخستین بار است که کاخ سفید بخشی از نیروی نظامی رسمی یک کشور را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است.
آمریکا رسماً سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری‌ها؛ کاخ سفید طی بیانیه‌ای برنامه خود را برای اضافه کردن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» اعلام کرد. در بیانیه کاخ سفید از این تصمیم به عنوان «اقدامی بی‌سابقه» یاد شده است.

طبق صحبت‌های مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا این تصمیم ظرف یک هفته آینده اجرایی خواهد شد.

photo_۲۰۱۹-۰۴-۰۸_۱۸-۴۹-۵۲

بسیاری از چهره‌های میانه‌روی آمریکایی با این اقدام دونالد ترامپ و تیمش مخالفت کرده‌اند. طبق قانون کنگره آمریکا یک هفته مهلت دارد که این تصمیم کاخ سفید را تایید یا رد کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه گفته است: «امروز من رسماً طرح دولت خود را برای اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از جمله نیروی قدس به سازمان‌های تروریستی خارجی اعلام می‌کنم.»

ترامپ سپاه را «ابزار اصلی حکومت ایران برای هدایت کارزار تروریستی» خواند و مدعی شد هرکس با سپاه معامله کند حامی تروریسم است و این حرکت فشارها بر حکومت ایران را افزایش می‌دهد.

در بیانیه کاخ سفید ضمن متهم کردن ایران به «حمایت از تروریسم» آمده است: «ما به افزایش فشار علیه ایران و بالا بردن هزینه‌های حمایت از فعالیت‌های تروریستی توسط این کشور ادامه خواهیم داد تا زمانی که این کشور از رفتارهای مخرب و غیرقانونی خود دست بردارد.»

از سوی دیگر مایک پمپئو در نشستی با خبرنگاران ضمن اعلام این تصمیم مدعی شد: در حال حاضر سپاه از هر روشی برای اعمال قدرتش استفاده می‌کند. قاسم سلیمانی تلاش می کند انقلاب اسلامی را با روشهای خشن به کشورهای دیگر صادر کند. باید قراردادهایی که سپاه در ایران دارد را جمع کنیم.

وی در ادامه اظهارات خصمانه خود افزود: اقدام ما یک پیام روشن دارد سپاه پاسداران و ایران اقدامت تروریستی انجام می دهند. خون سربازان آمریکایی روی دست سپاه است.

پمپئو با طرح ادعاهایی مضحک و غیرمستدل گفت: سپاه از ابتدای تأسیسش تلاش کرد تا انقلاب اسلامی را صادر کند. در سال ۱۹۹۴ علیه نیروهای ما در بیروت عملیات انجام داد!؛ سپاه تلاش کرد تا سفیر عربستان را در آمریکا را ترور کند! … برخی از اعضای سپاه نیز در ارتباط با اینگونه اقدامات درآمریکا بازداشت شدند.

وی اضافه کرد: سپاه از حزب الله و جهاد اسلامی حمایت می‌کند. سپاه از گروه‌های فلسطینی حمایت می‌کند. سپاه از دولت سوریه حمایت می‌کند؛ این اقدام ما جلوی کارزار ایران را می‌گیرد. سپاه بخش بزرگی از بنیه اقتصاد ایران است؛ لذا تلاش برای اینکه بفهمیم سپاه در چه بخش‌هایی از اقتصاد ایران دخیل است، مشکل است.

پمپئو ادعاهای خصمانه خود را اینگونه ادامه داد: هرگونه حمله به منافع ما چیزی است که ایران باید درباره آن بیش از یک بار فکر کند. پیشتر در ماه می سال گذشته، ۱۲ مسأله را برای ایران اعلام کردیم. از ایران خواستیم که با شلیک موشک به عربستان جان نظامیان ما را به خطر نیندازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید