اعتصاب سراسری معلمان لهستانی در آستانه امتحانات پایان سال

کدخبر: ۲۷۶۸۱۸
اقتصادنیوز: معلمان لهستانی در سراسر این کشور برای افزایش حقوقشان اعتصاب کرده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به دنبال برآورده نشدن درخواست‌های اتحادیه صنفی معلمان از سوی دولت این لهستان، معلمان این کشور از مقطع مهد کودک تا سال آخر دبیرستان دست به اعتصاب زده‌اند و مشخص نیست اعتصاب خود را تا چه زمانی ادامه خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نخستین اعتصاب سراسری معلمان لهستان از سال ۱۹۹۳ است که به دلیل هم‌زمانی آن با فصل امتحانات، بسیاری از مدرسه‌ها را ناچار به لغو امتحانات پایان سال کرده است. این اعتصاب همچنین چند هفته پیش از برگزاری امتحان ورود به دانشگاه برای دبیرستانی‌ها صورت گرفته است.

به گفته مقامات ورشو، حدود ۸۰ درصد از مدارس این شهر روز دوشنبه تعطیل بوده‌اند. آمارهای اولیه از دیگر بخش‌های لهستان حاکی از آن هستند که در برخی مناطق تا ۹۰ درصد مدارس تحت تاثیر این اعتصاب قرار گرفته‌اند.

وزارت آموزش لهستان نیز اعلام کرده است که ۴۸.۵ درصد از مدارس سراسر این کشور در ظهر دوشنبه در اعتصاب بوده‌اند.

لهستان حدود ۴۰۰ هزار معلم و تقریباً ۴.۵ میلیون دانش‌آموز دارد.

این اقدام معلمان لهستانی تا حدی به این دلیل است که حزب حاکم محافظه‌کار لهستان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا به خانواده‌ها، تجارت‌ها و کسب‌و کارها و همچنین کشاورزان و دامپروران تمهیداتی برای تقویت مالی آنان ارائه کرده اما چنین مزایایی را برای معلمانی که پیوسته حقوق پایینی داشته‌اند، در نظر نگرفته است.

رییس اتحادیه صنفی معلمان اظهار کرد، طی دو هفته گذشته برای همه بجز معلمان امتیازات مالی ارائه شده است.

همسر آندژی دودا، رییس جمهور لهستان که پیش از قرار گرفتن در جایگاه بانوی اول لهستان در دبیرستان به تدریس مشغول بود، با معلمان ابراز همبستگی کرد و گفت، کار دشوار آنان باید به طور مناسبی جبران شود. او اما در عین حال از این معلمان خواست در بیان درخواست‌هایشان واقع‌بین باشند و اجازه دهند که امتحانات مدارس طبق برنامه تعیین شده برگزار شوند.

اتحادیه‌های معلمان خواستار افزایش ۲۶۰ دلاری حقوق و بهبود سیستم دستمزد خود شده‌اند. مذاکره‌کنندگانی که در خصوص این خواسته‌ها با دولت گفتگو کرده‌اند، گفته‌اند که تمایل به سازش داشته‌اند اما پیشنهاد دولت غیرقابل قبول بوده است.

معاون رییس جمهور لهستان نیز به دنبال این اعتصاب‌ها خواستار از سرگیری مذاکرات و در نظر گرفتن منافع دانش‌آموزان در فصل امتحانات شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید