خطای راهبردی آمریکا

کدخبر: ۲۷۶۸۲۹
اقتصادنیوز: اقدام دولت ترامپ در گنجاندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک ساختار دفاعی - نظامی رسمی و مصرح در قانون اساسی ایران در فهرست گروه های تروریستی، نشانه ای دیگر از خطای راهبردی واشنگتن در قبال ایران است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رفتارهای سیاسی و راهبردی آمریکای ترامپ بویژه در قبال ایران چندی است افزون بر عبور از تعهدات و قواعد بین المللی، به سمت تنش زایی راهبردی حرکت می کند، بدین معنا که اگر زمانی ترامپ در 18 اردیبهشت سال 1397 از توافق هسته ای با ایران خارج شد، اکنون با گسترش تحریم ها علیه منافع ملی کشور، بدنبال تشدید تنش های امنیتی علیه ایران است.
'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در چارچوب «سیاست فشار حداکثری» این کشور و برای اینکه به دیگران نشان دهد که در فضای منطقه ای و بین المللی بدنبال افزایش تنش و سطح بحران است، اعلام کرد که واشنگتن، سپاه را یک سازمان تروریستی خارجی در نظر گرفته است. 
این تصمیم ترامپ بیانگر آن است که وی تمام سازمان هایی را که با تروریسم صهیونیستی - آمریکایی مبارزه می کنند، در فهرست تروریسم قرار می دهد. 
کاخ سفید در حالی این تصمیم خود را بطور رسمی اعلام کرد که یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا به تارنمای 'پولیتیکو' گفت که میان پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا در مورد شناسایی سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی چالش هایی وجود داشت.
پس از بیانیه کاخ سفید، 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه ای مطبوعاتی مدعی شد: سپاه پاسداران بسیاری از آمریکایی ها را در ایران به اسارت گرفته است. 
'محمد جواد ظریف' وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در پی تصمیم کاخ سفید، در نامه ای به رییس جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد کرد که شورای عالی امنیت ملی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به 'سنتکام' را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد.
شورای عالی امنیت ملی نیز بدنبال عمل خصمانه دولت آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی در اقدامی متقابل دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به 'سنتکام' را از گروه های تروریستی معرفی کرد.
«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصمیم اخیر آمریکا در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را خطایی راهبردی دانست و گفت: این تصمیم تحول بسیار جدی میان تهران و واشنگتن است که با پاسخ قاطع و صریح مواجه می شود. 
آمریکا پیش از این در جنگ ویتنام، سازمان‌های مردمی ویتنام را متخاصمان (دشمنان) غیرنظامی خوانده بود اما موضوع سپاه پاسداران وضعیت متفاوتی دارد و طبق اذعان مقام های آمریکایی، تحریم سپاه پاسداران برای نخستین بار در جهان انجام می شود. 
از منظر برخی ناظران سیاسی، با تروریستی نامیدن سپاه پاسداران به عنوان نیروی دفاعی رسمی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی جایگاه مشخصی دارد؛ سطح خطای راهبردی - عملیاتی نیروهای نظامی آمریکا افزایش یافته و بدنبال آن میزان خطر بحران در منطقه نیز افزایش می یابد.
'واسیلی نبنزیا' نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، تصمیم ترامپ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بی معنا دانست و گفت: این تصمیم، تنش منطقه ای را افزایش می دهد.
'ایلهان عمر' نماینده مجلس آمریکا از ایالت مینه سوتا نیز با انتشار پیامی در توییتر نوشت: این اقدام تنها موجب افزایش تنش خواهد شد، نیروهای آمریکایی را به خطر می اندازد و خطر جنگ را افزایش می دهد.
از منظر حقوقی، آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با فرمان اجرایی ترامپ وارد فهرست «نهادهای تروریستی خارجی» (Foreign Terrorist Organization) یا 'اف تی او'(FTO) کرده است.
آمریکا برای رده بندی نهادها و افراد مرتبط با تروریسم دو فهرست دارد؛ فهرست نخست «فرمان اجرایی رییس جمهوری» که اشخاص یا نهادهای معرفی شده با عنوان تروریست جهانی را دسته‌ بندی می‌کند و دیگری فهرست نهادهای تروریستی خارجی (اف‎.تی.‎او) که بر اساس «قانون مهاجرت و ملیت» تشکیل شده و وزارت امور خارجه مسئول تهیه و تنظیم آن است.
در فهرست نخست، افراد و نهادهایی وارد می‌شوند که از دید آمریکا، از طریق حمایت مالی، تجهیزات یا آموزش از تروریسم حمایت می‌کنند. 
اما در فهرست دوم، سازمان‌ها و افرادی که بطور مستقیم از دید آمریکا فعالیت تروریستی انجام می‌دهند یا تروریست هستند، وارد می‌شوند. 
به عبارت دیگر، اعضای این فهرست خطرناک‌ترین افراد و گروه‌ها برای امنیت ایالات متحده‎ محسوب می شوند. 
گروه هایی مانند «القاعده»، «داعش»، «جندالله»، «حزب‎الله»، «جهاد اسلامی فلسطین»، «جیش‎المحمد»، «لشکر جنگوی»، «شبکه حقانی»، «بوکوحرام» و «شبکه ابوسیاف» در این فهرست قرار دارند که برخی افراد مرتبط با آنها همچون «اسامه بن لادن» از القاعده، در سال‌های گذشته هدف نیروهای ارتش امریکا بوده‌اند.
این برای نخستین بار در جهان است که آمریکا بخشی از نیروی رسمی مسلح یک کشور عضو سازمان ملل متحد را تروریست اعلام می‌کند. 
مطابق «قانون ضد تروریسم» آمریکا، نیروهای نظامی این کشور از این پس در داخل قلمرو و در خارج از این کشور مانعی برای هدف قرار دادن اعضای سپاه و اماکن و تجهیزات آن ندارند و بالقوه یک هدف مشروع محسوب می‌شوند.
بسیاری از کارشناسان حقوق بین المللی نیز بر این باورند که تحریم سپاه به معنای نقض حاکمیت ایران است زیرا آمریکا با درج سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های خود، بخشی از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده و به این حاکمیت تعرض صورت گرفته است.
آمریکا با زیر پا گذاشتن اصل 'عدم مداخله' که در منشور سازمان ملل متحد تبلور یافته، تلاش کرد تا اصل 'احترام به حاکمیت' ایران را نقض کند و جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند اقدام متقابل کرده و در چارچوب اصل حقوق بین المللی 'دفاع مشروع پیشگیرانه' به مانند مقابله با یک گروه تروریستی از نیروهای مسلح خود در برابر نیروهای نظامی آمریکا در منطقه محافظت کند.
ورای بحث های حقوق بین المللی، دولت ترامپ در چارچوب سیاست 'فشار حداکثری' و با اهداف امنیتی - راهبردی تلاش می کند تا تحرک عملیاتی - راهبردی ایران را در منطقه غرب آسیا محدود کند. 
سیاست آمریکای ترامپ تیغ دو لبه ای است که می تواند به تصاعد بحران و تنش در منطقه بیانجامد. 
آنچه مثلث 'ترامپ - بولتون - پمپئو' در پی این اقدام دنبال می کند، تمرکز بر درک راهبردی رژیم صهیونیستی، بسط فشارهای اقتصادی و پیچیده ساختن وضعیت منطقه برای اقدامات آتی در قبال ایران است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید