واکنش ها به اقدام آمریکا در تروریست خواندن سپاه

کدخبر: ۲۷۶۸۳۹
اقتصادنیوز-سازمان ها، نهادها، احزاب و گروه های سیاسی با محکوم کردن اقدام آمریکا در گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان های تروریستی، نسبت به پیامدهای این اقدام هشدار دادند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن، سپاه را یک سازمان تروریستی خارجی در نظر گرفته است. 
در پی اعلام این تصمیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در نامه ای به رییس جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد کرد که آن شورا نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به «سنتکام» را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد. 
شورای عالی امنیت ملی نیز در اقدامی متقابل دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا موسوم به سنتکام را از گروه های تروریستی معرفی کرد.
در پی اقدام نسنجیده ترامپ، احزاب و شخصیت های سیاسی با محکومیت رفتار دولت آمریکا، نسبت به پیامدهای این رفتار هشدار دادند. 
«حزب ندای ایرانیان» در بیانیه ای با بیان اینکه رژیم آمریکا، ملقمه حماقت و دشمنی را با خوش‌رقصی برای صهیونیسم و تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نمایش گذاشت، اعلام داشت: نقش‌آفرینی سپاه در مقابله با داعش و سایر گروه‌های تروریستی دست‌ساخته‌ آمریکا و عملکرد قابل‌تحسین نیروهای تحت امر سرباز رشید اسلام، سردار سرلشگر قاسم سلیمانی در شکست داعش بر تمامی جهانیان به ویژه ژنرال‌های آمریکایی کاملاً مشخص است و مطمئناً همین قدرت متکی بر مردم و اشراف اطلاعاتی و امنیتی سپاه بر اوضاع منطقه است که لرزه بر اندام استکبار انداخته و اتاق فکر جنگ‌طلبان ترامپ، لاپوشانی شکست‌های پی‌درپی منطقه‌ای و فرار از مذمت‌های افکار عمومی را در تروریست خواندن سپاه دانسته؛ حال‌آنکه علی‌رغم هشدار کارشناسان، راهی شکست‌خورده را برگزیدند.
این تشکل سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: سپاهی که خود، قربانی تروریسم بوده، مطابق اصل صد و پنجاه قانون اساسی، نیروی نظامی رسمی کشور ماست و آحاد ملت شریف ایران با حمایت از فرزندان خود، فارغ از دیدگاه‌های سیاسی و بر مبنای وظیفه‌ی ملی، حماسه‌ای را رقم خواهد زد که دانش سیاسی جهان، این بلاهت منبعث از تفکر ترامپیسم را به عنوان برگی سیاه در کتاب‌های تاریخ خود درج کند. حماسه‌ای که بدون شک حاصل آن برخلاف تحلیل‌های دشمنان، تقویت وحدت ملی، همدلی و انسجام خواهد بود.

** تروریست‌های چکمه پوش آمریکایی را همانند داعش بدانیم
حزب موتلفه اسلامی در بیانیه ای با اشاره به موضع گیری آمریکا علیه دولت و ملت ایران، اعلام داشت: اقدام متقابل در برابر این تصمیم حق ملت ایران است و بر همین اساس موضع شورای عالی امنیت ملی را در اعلام بخشی از ارتش آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی را در نخستین گام قابل تقدیر می دانیم.
این تشکل اصولگرا ادامه داد: بدیهی است سپاه، ارتش و دیگر نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و سربازان گمنام امام زمان (عج) و فرزندان شجاع ملت ایران و دیگر ملت‌های منطقه در هنگام بروز هرگونه شواهدی از آشکار شدن نیت پلید دشمن، با راهبرد آتش به اختیار هرجا تروریست‌های چکمه پوش آمریکایی را دیدند رفتاری همانند برخورد با داعش و دیگر گروه های تروریستی را با آنان داشته باشند.

** اقدام ماجراجویانه ترامپ نقض حاکمیت ملی ایران، حقوق بین‌الملل و بحران‌زاست
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز اقدام ماجراجویانه دولت ترامپ در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی را نقض حاکمیت ملی و حقوق بین‌الملل و تلاشی تازه برای تشدید بحران در منطقه و جهان دانست و خاطرنشان کرد: دفاع متحد همه نیروهای سیاسی و تمامی ملت ایران از ارکان و نهادهای نظام جمهوری اسلامی ایران در این شرایط، وظیفه‌ای ملی، دینی و تاریخی است. تردیدی نیست که حاصل این اقدام نسنجیده، افزایش همبستگی ملی در ایران و نهایتاً انزوای بیشتر دولت زورگو و بی‌منطق ترامپ خواهد بود.

**این اقدام نباید بی‌پاسخ گذاشته شود
حزب اعتماد ملی با اشاره به اقدام آمریکا در گنجاندن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی، در بیانیه ای اعلام داشت: این اقدام، فضای جنگ و کشمکش نظامی در منطقه را تشدید می‌کند و کشورهای منطقه را در آستانه یک بحران جهانی و دستکم منطقه‌ای قرار می‌دهد. این وضعیت نشانگر این واقعیت است که منطقه خاورمیانه اکنون بیش از گذشته ناامن شده است و احتمال بروز جنگ در منطقه افزایش یافته است که بدون تردید مسئول آن دولت ترامپ است.
این تشکل اصلاح طلب اضافه کرد: اقدام دولت آمریکا علیه منافع و حاکمیت ملی ایران و برخلاف حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود و نباید بی‌پاسخ گذاشته شود. مقامات ایران در نخستین واکنش، به حق دست به اقدام متقابل زدند و این کمترین کاری است که انتظار انجام آن را داشتیم. در عین حال باید متوجه باشیم که در دام جنگ‌طلبان حاکم بر آمریکا و اسرائیل نیفتیم و بهانه رویارویی نظامی را برای آنان فراهم نکنیم.

**اتحاد مقابل اقدامات خصمانه آمریکا
حزب همبستگی دانش آموختگان ایران در بیانیه ای این اقدام نفرت انگیز و ضد امنیت ملی کشورمان توسط رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا را به شدت محکوم کرده و خواستار اتحاد و همبستگی همه متولیان اداره کشور و نیروهای سیاسی با هر نوع گرایشی مقابل این حرکت خصمانه دولت آمریکا است.

**واکنش چهره های سیاسی به اقدام خصمانه ترامپ
«عبدالله رمضانزاده» سخنگوی دولت اصلاحات در واکنش به قراردادن سپاه در لیست سازمان های تروریستی در توییتر نوشت: علیرغم همه اختلاف نظرها در مسائل داخلی، در مقابل دشمن بی منطق خارجی، متحد و یکپارچه از نیروهای مسلح خود پشتیبانی می‌کنیم.
«علی ربیعی» وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی در واکنش به اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه، در صفحه شخصی خود در توییتر خاطرنشان کرد: مقابل جنگ افروزی دولت آمریکا، ما ایرانیان، همه پاسدار هستیم.
«علی شکوری راد» دبیرکل حزب اتحادملت ایران اسلامی در حساب توییتری خود اظهار داشت: نقش‌آفرینی‌ سپاه برابر مداخلات سلطه‌طلبانه آنها در منطقه‌ بهانه آنهاست و هدفشان نه سپاه بلکه نظام جمهوری اسلامی ایران است.
«شهاب الدین طباطبایی» سخنگوی حزب ندای ایرانیان در این باره در توییتر نوشت: اینجا ایران است اجازه خدشه به قانون اساسی و حمله به ارکان کشور را نمی دهیم.
«محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید مجلس دهم در واکنش به اقدام اخیر ترامپ در توییتر نگاشت: صدای شکسته شدن استخوان های استعمار و امپریالیسم شنیده می شود. این اقدام ناقض قوانین حقوق بین الملل است. منادیان صلح در جهان باید نسبت به این اقدام گستاخانه ترامپ اعتراض خود را نشان دهند. 
«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در توییتر تهدید کرد: آقای ترامپ، با این حساب به ناوهایت بگو از کنار قایق‌های سپاه عبور نکنند.
«حسام الدین آشنا» رئیس مرکز بررسی های استراتژیک در حساب توییتری خود یادآور شد: گفته بود بعد از این همه حماقت برای هزینه کردن 7 تریلیون دلار در خاورمیانه، حالا وقت این است که در کشور خودمان سرمایه‌گذاری کنیم. آنکه برای ایران شاخ و شانه می کشد آیا فکرحسابداری خسارت ها را کرده است؟ خسارتتان چنان خواهد بود که پولی برای سرمایه گذاری در کشور خودتان باقی نخواهد ماند
همچنین «مجید فراهانی» عضو شورای شهر تهران در توئیتر خود عنوان کرد: سپاه پاسداران در حالی در فهرست تروریستی آمریکا قرار گرفت که همواره از اصلی ترین نیروهای مقابله با گسترش داعش در منطقه بوده است. این اقدام کاخ سفید باعث انسجام و وحدت مردم خواهد شد.
«حشمت الله فلاحت پیشه» رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در توییتی عنوان کرد: نامردی دشمن، مظلومیت ایران و وحدت ایرانیان در اوج. از ترامپ به خاطر برگرداندن وطنم به دوران شکوهمند انقلاب و جنگ ممنونم.
«محمد سالاری» قائم مقام حزب همبستگی در توئیتر خود نوشت: اقدام خصمانه ترامپ در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی، نه تنها اظهار مجدد دشمنی با نظام جمهوری اسلامی است بلکه توهین و خصومت با همه مردم ایران تلقی می شود. هیچ نشانی از عقلانیت و تعهد به قوانین بین المللی در کاخ سیاه دیده نمی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید