پرفروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۱۸ در کشورهای مختلف جهان +قیمت مشخصات و تصاویر

کدخبر: ۲۷۶۹۱۰
​اقتصاد نیوز:سال ۲۰۱۸ برای برخی خودروسازان موفقیت بزرگی بود. در این مقاله، پرفروش‌ترین خودروهای مدل ۲۰۱۸ در ۳۰ کشور مختلف را معرفی می‌کنیم.
پرفروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۱۸ در کشورهای مختلف جهان +قیمت مشخصات و تصاویر

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از زومیت، در زمستان۱۳۹۷ که با آغاز سال ۲۰۱۹ مصادف بود، مقاله‌ای درباره‌ی پرفروش‌ترین خودروهای ۲۰۱۸ منتشر کردیم. معمولا در آمارهای پرفروش‌ترین خودروهای سال، تمرکز اصلی بر بزرگ‌ترین بازارهای جهانی شامل ایالات متحده‌ی آمریکا و چین و کشورهای اروپایی است؛ به‌همین‌ذلیل، بسیاری از کشورهای دیگر که سهم مهمی در فروش جهانی خودرو دارند، در نظر گرفته نمی‌شوند.

در این مطلب، قصد داریم با مراجعه به داده‌های JATO Dynamics، پرفروش‌ترین خودرو در مهم‌ترین بازارها را معرفی کنیم. برای نگارش این مقاله درمجموع ۳۰ کشور دارای بازار بزرگ خودرو را در نظر گرفته‌ایم. به‌طورکلی در سال ۲۰۱۸، بازار جهانی خودرو روندی آشنا داشت و کشورهای مختلف به دو بخش پرفروش و کم‌فروش تقسیم شدند. ترتیب معرفی خودروها و کشورها براساس پرفروش‌ترین مدل طبقه‌بندی و قیمت پایه به دلار تبدیل شده است.

۱. ایالات متحده‌ی آمریکا

فورد / Ford F-150

پیکاپ‌های سری F فورد

فروش: ۹۰۹ هزار و ۳۳۰ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۲۸,۰۰۰ دلار

همان‌طورکه احتمالا انتظار داشتید، پرفروش‌ترین مدل در جهان پیکاپ‌های سری F فورد در آمریکا هستند که حالا در جایگاه دوم بزرگ‌ترین بازار خودرو دنیا قرار می‌گیرند. بیش از چهار دهه است که مردم آمریکا پیکاپ‌های فورد سری F را بیشتر از هر مدل دیگری خریده‌اند؛ مثل رم وشورولت. آمار فروش سری F مدل‌های مختلف سبک‌وسنگین از F-150 تا F-250 و F-350 و حتی رپتور ۴۵۰ اسب‌بخاری را شامل می‌شود که همین تنوع فراوان عامل مهمی در فروش درخورتوجه برای سلیقه‌های مختلف است. جالب است بدانید در سال ۲۰۱۸، فروش سری F فورد در‌مقایسه‌با سال ۲۰۱۷، تا ۱.۷ درصد هم افزایش نشان می‌دهد و بیشتر از شورولت سیلورادو با فروش ۵۸۳,۲۲۷ دستگاه است. شرکت آمریکایی فورد در سال ۲۰۱۸ حدود ۲.۵ میلیون دستگاه خودرو فروخته که سهم زیادی از آن را پیکاپ‌های بزرگ و متوسط سری F تشکیل می‌دهند.

۲. چین

Nissan Sylphy

نیسان سیلفی

فروش: ۴۸۱ هزار و ۲۱۶ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۱۷,۰۰۰ دلار

در سال ۲۰۱۸، تعداد خودروهای فروخته‌شده در چین به ۲۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه رسید؛ درحالی‌که بازار آمریکا پذیرای ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو صفرکیلومتر بود. نیازی به تحلیل پیچیده نیست؛ زیرا آمار فروش در سال گذشته، نمایانگر بزرگی بازار خودرو در چین هستند. با تمام این تفاسیر، پرفروش‌ترین خودرو در بزرگ‌ترین بازار، مشتری کمتری از پیکاپ‌های فورد داشته است. پرفروش‌ترین خودرو در چین سدان نیسان سیلفی است. این مدل در سال گذشته، ۴۸۱,۲۱۶ دستگاه فروخته است. سدان کامپکت نیسان سیلفی (Sylphy) از سال ۲۰۰۰ تاکنون، در سه نسل مختلف تولید شده است. سیلفی که در بازار کشورهای مختلف با نام‌های Sentra و Pulsar هم عرضه می‌شود، پرفروش‌ترین محصول نیسان پس از کراس‌اور قشقایی است. با اینکه نسل سوم نیسان سیلفی از سال ۲۰۱۲ تابه‌امروز تولید می‌شود، فروش این سدان کوچک در سال ۲۰۱۸ در‌مقایسه‌با سال ۲۰۱۷ تا ۱۵.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. از دلایل فروش چشمگیر نیسان سیلفی مهندسی ساخت مناسب برای جاده‌های روستایی نه‌چندان ایده‌آل و تجهیزات رفاهی استاندارد نظیر تهویه‌ی مطبوع است. دو نسل اول نیسان سیلفی با نام بلوبرد سیلفی (Bluebird Sylphy) عرضه شدند. البته، نیسان سیلفی به‌طور انحصاری فقط در چین و چند کشور دیگر آسیای‌شرقی، مثل روسیه و تایوان و تایلند عرضه می‌شود؛ بنابراین، مثل فورد سری F و تویوتا کرولا، بازار کاملی برای جذاب مشتریان بیشتر دراختیار ندارد.   

۳. ژاپن

Honda N-box

هوندا N-Box

فروش: ۲۴۱ هزار و ۸۷۰ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۱۳,۰۰۰ دلار

برای دومین سال متوالی، فروش خودرو در ژاپن به بیش از ۵ میلیون دستگاه رسید. با اینکه نیسان Note می‌توانست پرفروش‌ترین خودرو سال ۲۰۱۸ در خانه باشد، هوندا با تولید محصولی که تقاضا برایش زیاد بود، عملکرد موفق‌تری داشت. پرفروش‌ترین خودرو ژاپن در سال ۲۰۱۸، دقیقا همان مدلی است که مردم این کشور به آن نیاز دارند: هوندا N-Box خودرو کوچک شهری کلاس Kei مخصوص ژاپن. مینی‌ون نیسان Note سال گذشته ۱۳۶,۳۲۴ مشتری پیدا کرد؛ اما هوندا N-Box با فروش بیش از ۲۴۱,۰۰۰ دستگاه، هیچ فرصتی به رقیب خانگی‌اش نداد. با اینکه نبود رقبای تازه‌نفس و جدید کمک‌کننده بود، هوندا N-Box به‌دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه و کیفیت ساخت راضی‌کننده، فروش چشمگیری تجربه کرد. شاید این خودرو شهری Kei ژاپنی با طراحی متفاوت و پیشرانه‌ی ۶۵۸ سی‌سی با قدرت ۵۷ اسب‌بخار برایمان عجیب به‌نظر برسد. بااین‌حال، هوندا N-Box تمام ویژگی‌های موردنیاز برای مردم این کشور، به‌ویژه هزینه‌های نگه‌داری ارزان و تعمیر درکنار امکانات رفاهی کامل و ابعاد کوچک را ارائه می‌دهد.

۴. هند

Suzuki Alto

سوزوکی التو

فروش: ۲۳۴ هزار و ۴۷۱ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۴,۰۰۰ دلار

خودروساز ماروتی سوزوکی (Maruti Suzuki India Limited) زیرمجموعه‌ی رسمی سوزوکی ژاپن در هند است که مدل‌های مختلف برند مادر، مثل سوئیفت، التو، سیاز، واگن R و Ertiga را تولید می‌کند. پرفروش‌ترین محصول این شرکت در هند هاچ‌بک شهری و اقتصادی التو (Alto) است که در سال ۲۰۱۸ به ۲۲۴,۴۷۱ مشتری تحویل داده شد. درواقع در سال ۲۰۱۸، از هر ۱۴ خودرو فروخته‌شده در هند، یک دستگاه سوزوکی التو بوده است. این مدل با پیشرانه‌ی بنزینی ۷۹۶ سی‌سی یا سیستم سوخت‌رسانی گاز طبیعی عرضه می‌شود. باید توجه کرد سوزوکی ۹ مدل مختلف با برند ماروتی سوزوکی در هند تولید می‌کند که حدود ۵۳ درصد بازار این کشور پرجمعیت در سال ۲۰۱۸ را شامل می‌شوند.

۵. برزیل

Chevrolet Onix

شورولت اونیکس

فروش: ۲۱۰ هزار و ۴۵۱ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۱۲,۵۰۰ دلار

با اینکه برزیل در سال ۲۰۱۸ صحنه‌ی تنش‌های سیاسی بود، این کشور هنوزهم جزو بزرگ‌ترین بازارهای خودرو جهان است. پرفروش‌ترین خودرو در برزیل مدل کوچک شورولت اونیکس (Onix) است. شاید محصول اقتصادی شورولت مثل دیگر خودروهای این فهرست شناخته‌شده نباشد؛ اما از بین هر ۱۲ خودرو فروخته‌شده در برزیل در سال گذشته، یک مدل شورولت اونیکس بوده است. فروش بیشتر فقط در برزیل باعث شد شورولت اونیکس که حتی جزو ۱۰۰ خودرو پرفروش جهان نیست، در رده‌ی پنجم این فهرست قرار بگیرد. فروش این مدل در برزیل نشان‌دهنده‌ی بازاریابی هوشمندانه‌ی شورولت در کشوری خارجی است؛ به‌طوری‌که مردم برزیل علاقه‌ی فراوانی به اونیکس پیدا کرده‌اند.

۶. آلمان

Volkswagen Golf

فولکس واگن گلف

فروش: ۱۷۲ هزار و ۴۳۴ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۲۲,۰۰۰ دلار

فروش درخورتوجه فولکس واگن گلف در آلمان کاملا درک‌کردنی است. درواقع، هاچ‌بک خوش‌ساخت بزرگ‌ترین خودروساز آلمان در طول چهار دهه‌ی عمرش، همیشه در خانه پرطرفدار بوده است. مردم آلمان در سال ۲۰۱۸ درحدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو خریده‌اند که ۱۷۲,۴۳۴ دستگاه از این آمار، مربوط‌به فولکس واگن گلف می‌شود. البته، فروش کلی گلف در‌مقایسه‌با سال ۲۰۱۷ کاهش یافته و حدود ۱۷,۰۰۰ دستگاه گلف در کارخانه باقی‌ ماندند. مدیران ارشد فولکس واگن درباره‌ی سهم ۵ درصدی گلف در بازار آلمان در سال ۲۰۱۸ نگرانی چندانی نخواهند داشت؛ زیرا فروش کمتر هاچ‌بک با تقاضای بیشتر مدل‌های دیگر مثل تیگوان و پولو و پاسات جبران خواهد شد. به‌طور دقیق‌تر، از بین ۸ خودرویی که سال ۲۰۱۸ در آلمان فروخته شدند، یک مدل مربوط‌به سه محصول پرطرفدار فولکس واگن است. علاوه‌براین، احتمالا به‌زودی نسل جدید گلف تا پایان سال ۲۰۲۰ به بازار می‌رسد تا متقاضیان هاچ‌بک خوش‌ساخت آلمانی به محصولات برندهای دیگر روی نیاورند.

۷. فرانسه

Renault Clio

رنو کلیو

فروش: ۱۵۱ هزار و ۴۳۴ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۲۰,۰۰۰ دلار

سال ۲۰۱۸ آخرین دوران نسل چهارم رنو کلیو بود تا مدل جدید و پنجمین هاچ‌بک محبوب این شرکت فرانسوی در سال ۲۰۱۹ از راه برسد؛ بااین‌حال، مشتریان رنو کلیو نسل چهار کمتر نشدند. با فروش بیش از ۱۵۱,۰۰۰ دستگاه، رنو کلیو دربرابر رقبای اصلی خانگی‌اش پیروز شد. فروش کلیو ۲۰۱۸ حدود ۲۰,۰۰۰ دستگاه بیشتر از پژو 208 و ۵۰,۰۰۰ دستگاه بیشتر از سیتروئن C3 بود. باوجوداین، نکته‌ی درخورتوجه این است که با وجود فروش در سال پایانی، رنو کلیو درمقایسه‌با سال ۲۰۱۷ مشتری بیشتری از رقبا پیدا کرد. فروش کلیو در سال ۲۰۱۸ تا ۵ درصد افزایش نشان داد. البته، محصولات پژو و سیتروئن هرروز فروش بیشتری ثبت می‌کنند؛ اما بزرگ‌ترین نگرانی رنو باید متوجه برند همکارش، داچیا (Dacia) از رومانی باشد. در سال ۲۰۱۸، داچیا با دو مدل ساندرو و داستر به‌جمع ۱۰ خودروساز پرفروش بازار فرانسه راه پیدا کرد. نسل پنجم رنو کلیو در نمایشگاه ژنو رونمایی شد و به‌زودی، تا پایان سال ۲۰۱۹ فروخته می‌شود تا احتمالا همچنان انتخاب اول مردم فرانسه باشد.

۸. تایلند

Toyota Hilux

تویوتا هایلوکس

فروش: ۱۴۹ هزار و ۳۳۶ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۱۶,۵۰۰ دلار

تایلند یکی از بازارهای درحال‌توسعه‌‌ی خودرو جهان به‌شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۸ درمقایسه‌با سال ۲۰۱۷ تا ۱۹.۲ درصد رشد نشان داد. نسل هشتم تویوتا هایلکوس سرسخت که از سال ۲۰۱۵ تابه‌امروز تولید می‌شود، خودرو محبوب مردم تایلند در سال ۲۰۱۸ بود. حدود ۱۵ درصد از بازار خودرو تایلند در سال ۲۰۱۸ با فروش کلی حدود یک‌میلیون دستگاه، دراختیار تویوتا هایلوکس بوده است. بهتر است بدانید این مدل خودرو ۱۴۹,۳۳۶ مشتری‌ داشته است. بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن سال گذشته ۳۱.۴ درصد سهم بازار خودرو تایلند را دراختیار داشت که پیکاپ هایلوکس نیمی از این آمار را شامل می‌شود. فروش چشمگیر تویوتا هایلوکس در تایلند کاملا درک‌کردنی است؛ زیرا وضعیت اقتصادی مردم این کشور بهبود یافته است؛ اما هنوزهم جاده‌های تایلند میزبان مناسبی برای خودروهای لوکس و اسپرت با سیستم تعلیق و فنربندی سخت، شاسی یکپارچه و زیربندی یک‌جانبه نیستند. بنابراین، ساده‌ترین انتخاب برای خرید خودرو، تویوتا هایلکوس، یکی از مشهورترین مدل‌های دنیا در سرسختی، استهلاک پایین، عمر بالا و کیفیت ساخت بی‌نظیر خواهد بود.

۹. کانادا

فورد / Ford F-150

پیکاپ‌های سری F فورد

فروش:‌ ۱۴۵ هزار و ۶۹۴ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۲۸,۰۰۰ دلار

به‌نظر می‌رسد کانادایی‌ها در خرید خودرو با نظر مردم کشور همسایه موافق هستند. در سال ۲۰۱۸، درمجموع حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو در کانادا فروخته شد که ۱۴۵,۶۴۹ دستگاه از این آمار، مربوط‌به پیکاپ‌های متنوع سری F فورد است. البته با اینکه پیکاپ‌های آمریکایی در کانادا محبوب هستند، در‌مقایسه‌با سال ۲۰۱۷ فروش سری F فورد حدود ۶.۵ درصد کاهش نشان داده است. انواع مدل‌های تک و دوکابین فورد سری F که خطِ‌تولید بزرگی هم در کانادا دارند، از دوج رم و جی ام سی سیرا و شورولت سیلورادو در این کشور مشتریان بیشتری جذب کرده‌اند. جالب است بدانید هوندا سیویک پنجمین خودرو پرفروش کانادا در سال ۲۰۱۸ بود.

۱۰. ایتالیا

Fiat Panda

فیات پاندا

فروش: ۱۳۰ هزار و ۲۰۶ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۱۳,۰۰۰ دلار

در کشورهای مختلف، مردم درصورت باکیفیت‌بودن محصول از تولید داخل حمایت می‌کنند؛ اما در کشورهای اروپایی، طرفداری از خودرو تولید داخل بیشتر است. نمونه‌ی قوی این حس وطن‌پرستی در بین مردم ایتالیا کاملا مشخص است. خودرو کوچک و شهری فیات پاندا با اینکه از سال ۲۰۱۱ تابه‌امروز در نسل سومش به‌سر می‌برد، به‌دلیل قیمت رقابتی هنوزهم انتخاب اول ایتالیایی‌ها است. در سال ۲۰۱۸، فروش کلی بازار خودرو ایتالیا تا ۳.۱ درصد کاهش نشان داد؛ اما از هر ۱۵ مدل فروخته‌شده یک نمونه فیات پاندا وجود داشته است. براساس آمار منتشرشده، خودروسازی فیات که عضو مهم گروه بزرگ فیات‌کرایسلر (FCA) محسوب می‌شود، ۵.۹ درصد سهم بازار خودرو ایتالیا در سال ۲۰۱۸ را دراختیار داشته است. با نگاه دقیق‌تر متوجه می‌شویم که حدود ۴۰ درصد فروش فیات پاندا در خانه است که برای جذب مشتری‌ بیشتر، در نمونه‌های مختلف دیفرانیسل‌جلو و چهارچرخ محرک و نسخه‌های متنوع شهری و آف‌رود فروخته می‌شود.

۱۱. کره‌جنوبی

هیوندای آزرا

هیوندای آزرا

فروش: ۱۱۳ هزار و ۱۰۱ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۲۷,۰۰۰ دلار

برند هیوندای هنوزهم بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین خودروساز کره‌‌جنوبی است. البته، شرکت کیا، شریک هیوندای، هرروز فاصله‌ی فروش ۵ درصدی را کمتر می‌کند. درهرصورت، هنوز هیوندای پرچم‌دار خودروسازی کره‌جنوبی است و درصدر محصولات این شرکت، سدان بزرگ آزرا قرار دارد که در خانه با نام «گرنجور» (Grandeur) عرضه می‌شود. سال ۲۰۱۸ با آغاز فروش نسل ششمهیوندای آزرا همراه بود. دراین‌میان، نکته‌ی مهم این است که آزرای جدید باتوجه‌به تجهیزات رفاهی بیشتر، قیمت گران‌تری هم دارد. علاوه‌براین، بازار خودرو کره‌جنوبی در سال گذشته به‌لطف کاهش مالیات از ۵ به ۳.۵ درصد، حدود ۱.۳ درصد رشد کرد. کاهش مالیات درکنار فروش نسلی کاملا جدید از آزرا، توجه مردم کره‌جنوبی را به این سدان بزرگ جلب کرد. بازار اصلی هیوندای آزرا جدید در خانه است و مدل سوناتا جایگزین آن در آمریکا می‌شود.

۱۲. روسیه

LADA Vesta

لادا وستا

فروش: ۱۰۸ هزار و ۳۵۳ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۸,۰۰۰ دلار

درمقایسه‌با سال ۲۰۱۷، بازار خودرو روسیه در سال ۲۰۱۸ بسیار شلوغ بود و تا ۱۲.۸ درصد رشد کرد. شرکت روسی لادا (LADA) هنوزهم محبوب‌ترین برند خودروسازی در این کشور است و حدود ۱۷.۵ درصد از سهم کلی بازار سال ۲۰۱۸ دراختیار مدل وستا (Vesta) بود. کامپکت وستا مجهز به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۶ و ۱.۸ لیتری، از سال ۲۰۱۵ در نمونه‌های سدان و استیشن عرضه می‌شود و اخیرا مدل‌های آف‌رود، کراس، اسپرت و CNG آن هم دردسترس قرار گرفته است. فروش مدل جدید با قابلیت سوزاندن گاز طبیعی، در فروش بیشتر وستا و افزایش محوبیتش مؤثر بوده است.

۱۳. بریتانیا

ford fiesta st

فورد فیستا

فروش: ۹۵ هزار و ۹۹۶ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۲۰,۰۰۰ دلار

بازار خودرو بریتانیا در سال ۲۰۱۸ با کاهش فروش ۷ درصدی روبه‌رو شد؛ اما فورد با مدل خوش‌ساخت فیستا (Fiesta)، بازهم مشتری بیشتری از دیگر برندها جذب کرد. به‌طورکلی، ۱۰.۷ درصد از بازار خودرو بریتانیا در سال ۲۰۱۸ به محصولات فورد مربوط می‌شود و مدل فیستا که سال ۲۰۱۷ به نسل هفتم وارد شد، ۳۷.۸ درصد خودروسازی انگلیسی‌ها را تصاحب کرد. فورد فیستا در کلاس ساب‌کامپکت قرار دارد و رقیب اصلی‌ انگلیسی‌اش، واکسال کورسا (Vauxhall Corsa) محصول گروه PSA را کنار گذاشت. درواقع، برای دومین‌بار در ۱۱ سال گذشته، فیستا در اسکاتلند نیز پرفروش‌ترین مدل شد و بالاتر از کورسا قرار گرفت. در بین ۱۰ خودرو پرفروش بازار بریتانیا در سال ۲۰۱۸، علاوه‌بر فورد فیستا و واکسال کورسا، فولکس واگن پولو و مینی هم قرار دارند تا به تولیدکننده یادآوری شود در این کشور باتوجه‌به بافت شهری و روستایی، خودروهای کوچک بیشترین متقاضی را خواهند داشت.

۱۴. مکزیک

Nissan Versa  / نیسان ورسا

نیسان ورسا

فروش: ۹۱ هزار و ۳۲۰ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۹,۰۰۰ دلار

۷.۱ درصد کاهش پایان‌بخش بازار خودرو مکزیک در سال ۲۰۱۸ بود؛ اما سدان کوچک و اقتصادی نیسان ورسا (Versa) سهمی معادل ۶.۴ درصد در این کشور داشت. مهم‌ترین عاملی که باعث جذابیت نیسان ورسا در آمریکا و مکزیک می‌شود، قیمت رقابتی است؛ به‌‌ویژه در بازار مکزیک، قیمت ارزان‌تر یکی از عوامل مهم جذب مشتری خواهد بود. برند ژاپنی نیسان با سهم ۲۲ درصد بازار بزرگ‌ترین خودروساز ۲۰۱۸ در مکزیک است و با جنرال موتورز و سهم ۱۶.۶ درصدی‌اش رقابت می‌کند. نسل جدید نیسان ورسا در سال جاری میلادی رونمایی خواهد شد و درصورتی‌که تا پایان سال عرضه شود، بازهم می‌تواند انتخاب اول مردم مکزیک باشد.

۱۵. اندونزی

Toyota Avanza

تویوتا اوانزا

فروش: ۸۲ هزار و ۱۵۷ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۱۳,۵۰۰ دلار

با ۶.۷ درصد رشد و فروش کلی ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو، بازار اندونزی در سال ۲۰۱۸ تقریبا پررونق بود. مانند ۱۳ سال گذشته، پرفروش‌ترین خودرو در اندونزی مدل چندمنظوره‌ی (MVP) تویوتا اوانزا (Avanza) بود. البته در سال ۲۰۱۸، تویوتا اوانزا به‌سختی توانست از نیسان Xpander مشتری بیشتری پیدا کند. به‌طورکلی، تویوتا اوانزا با وجود قرارگرفتن درصدر جدول فروش، پنجمین سال متوالی کاهش فروش را تجربه کرد و سهم اوانزا از بازار اندونزی در سال گذشته، تا ۷.۱ درصد کاهش یافت. باید توجه کنیم که تویوتا با دراختیارداشتن ۳۰.۴ درصد سهم بازار، بزرگ‌ترین خودروساز در اندونزی است؛ اما درست مانند مدل اوانزا، سهم کلی این شرکت ژاپنی هم در سال ۲۰۱۸ با کاهش ۳.۸ درصدی روبه‌رو شد.

۱۶. مالزی

Perodua Axia

پرودوآ اکسیا

فروش: ۷۸ هزار و ۴۲۵ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۵,۵۰۰ دلار

شرکتی خودروسازی پرودوآ مالزی (Perusahaan Otomobil Kedua Sendirian Berhad) سال ۱۹۹۲ شکل گرفت و اولین محصولش سال ۱۹۹۴ عرضه شد. پرودوآ بزرگ‌ترین خودروساز مالزی است که برند پروتون (Proton) تنها رقیب اصلی این شرکت محسوب می‌شود. معمولا در آمارهای فروش ماهانه، بیش از نیمی از سهم بازار خودرو مالزی دراختیار پرودوآ است؛ به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۸، سهم این شرکت از بازار مالزی به ۴۳ درصد رسید. پرفروش‌ترین خودرو مالزی هاچ‌بک ارزان‌قیمت پرودوآ اکسیا (Axia) است که ۱۴.۲ درصد فروش کلی سال ۲۰۱۸ در این کشور را شامل می‌شود. اکسیا ارزان‌ترین خودرو با کیفیت ساخت رضایت‌بخش است که در مالزی می‌توان خرید؛ بنابراین تقاضا برای آن بسیار زیاد است. پروتون، دیگر برند داخلی مالزی، با سهم ۱۰ درصدی از بازار چهارمین خودروساز پرفروش مالزی در سال ۲۰۱۸ بود. مقام‌های دوم و سوم پرفروش‌ترین خودروسازان مالزی در سال ۲۰۱۸، به‌ترتیب دراختیار هوندا و تویوتا قرار گرفت. به‌طورکلی، برندهای ژاپنی در مالزی کاهش فروش را تجربه کردند و فقط مزدا با افزایش فروش ۳ درصدی مشتری بیشتری پیدا کرد. شایان ذکر است پرودوآ در طراحی و مهندسی قطعات یا خودرو فعالیت نمی‌کند و تمرکز اصلی‌اش مونتاژ محصولات دیگر شرکت‌ها، به‌ویژه تولیدکنندگان ژاپنی تویوتا و دایهاتسو، زیرمجموعه‌ی تویوتا است. سهام پرودوآ بین شرکت‌های UMW مالزی (۳۸ درصد)، دایهاتسو ژاپن (۲۰ درصد)، دایهاتسو مالزی (۵ درصد)، MBM مالزی (۲۰ درصد)، PBN مالزی (۱۰ درصد) و میتسویی ژاپن (۴.۲ درصد) و آسیا‌اقیانوسیه (۲.۸ درصد) تقسیم شده است.

۱۷. استرالیا

Toyota Hilux 2018

تویوتا هایلوکس

فروش: ۵۱ هزار و ۷۰۵ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد (ایالت کانبرا): حدود ۱۹,۰۰۰ دلار

بیشتر خودروهای این فهرست درمقایسه با سال ۲۰۱۷، کمتر فروخته شده‌اند؛ اما پیکاپ خوش‌ساخت تویوتا هایلوکس هنوزهم در استرالیا حرف اول را می‌زند. درسال ۲۰۱۸، علاوه‌بر اینکه تویوتا هایلوکس سومین سال متوالی درصدر جدول پرفروش‌ترین خودروهای استرالیا قرار گرفت، افزایش فروش ۹.۸ درصدی را نیز برایش به‌ارمغان آورد. تمام رقبای تویوتا در استرالیا مشتری کمتری داشتند تا سرانجام در پایان سال، ۴.۵ درصد از کل سهم بازار به هایلوکس دوست‌داشتنی برسد. همان‌طورکه کاملا مشخص است، مردم استرلیا به‌دلیل وضعیت آب‌وهوایی و جاده‌های این کشور، باتوجه‌به قیمت مقرون‌به‌صرفه، اطمینان بیشتر و استهلاک کمتر گزینه‌ی بهتری از هایلوکس پیدا نکرده‌اند.

۱۸. الجزایر

Dacia Logan

داچیا لوگان

فروش: ۴۶ هزار و ۲۷۰ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: در دسترس نیست

وقتی درباره‌ی بازارهای بزرگ خودرو در جهان فکر می‌کنیم، احتمال درنظرگرفتن الجزایر خیلی کم است؛ اما برند داچیا (Dacia) در سال گذشته، فروش درخورتوجهی در این کشور تجربه کرد. داچیا در سال ۲۰۱۷ با مدل ساندرو در الجزایر موفق بود؛ اما برای سال ۲۰۱۸، با فیس‌لیفت نسل دوم لوگان به این کشور وارد شد. داچیا رنو که نسل اولش با نام تندر ۹۰ در کشورمان عرضه شد، سال ۲۰۱۲ به نسل دوم وارد و سپس در سال ۲۰۱۶، فیس‌لیفت شد. لوگان در مدل‌های سدان و استیشن بیش از ۴۶,۰۰۰ مشتری پیدا کرد تا ۳۳.۴ درصد از سهم بازار خودرو الجزایر در سال گذشته را تصاحب کند. اگر فروش کلی ۲۰۱۸ محصولات داچیا در الجزایر را در نظر بگیریم، خودروساز واقع در رومانی دوسوم بازار این کشور آفریقای‌شمالی را کنترل می‌کند. دلیل فروش فراوان داچیا در الجزایر، مونتاژ و ساخت خودرو در خطِ‌تولید داخل کشور (وادی تلیلات در استان وهران) است. درواقع، تعرفه‌ی واردات سنگین باعث شده با تولید و فروش داخلی، قیمت نهایی محصولات برای مصرف‌کننده واقعی باشد. در وب‌گاه رسمی داچیای بخش الجزایر، مشخصات و قیمت لوگان موجود نیست و در‌حال‌حاضر، تنها مدل جدید ساندرو استپ‌وی با قیمتی درحدود ۱۴,۰۰۰ دلار فروخته می‌شود.

۱۹. ترکیه

Fiat Egea

فیات تیپو

فروش: ۳۶ هزار و ۶۴۹ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۱۱,۰۰۰ دلار

در سال ۲۰۱۸، بازار خودرو ترکیه وضعیت مناسبی نداشت؛ به‌طوری‌که فروش کلی در‌مقایسه‌با سال ۲۰۱۷، به ۳۵.۱ درصد کاهش یافت. باوجوداین، فیات تیپو با نام Egea در ترکیه و مدل‌های سدان و هاچ‌بک و استیشن، بازهم پرفروش‌ترین خودرو لقب گرفت. افزایش تورم و کاهش ارزش لیر ترکیه، فروش محصول مشترک ترک‌ها و ایتالیایی‌ها را درمقایسه‌با سال ۲۰۱۷ تا ۲۳ درصد کاهش داد؛ اما Egea هنوزهم از رنو مگان و کلیو مشتریان بیشتری داشت. بزرگ‌ترین نگرانی فیات در بازار ترکیه، رقیب قدرتمند ژاپنی، هوندا سیویک است که از مقام شانزدهم فهرست پرفروش‌ترین‌ها در سال ۲۰۱۷، به جایگاه چهارم در سال ۲۰۱۸ رسید. هوندا سیویک، تنها خودرو در فهرست پرفروش‌ترین‌های ۲۰۱۸ ترکیه است که تقاضا برای آن هرروز بیشتر می‌شود. مدل‌های هاچ‌بک و استیشن فیات Egea به‌ترتیب با قیمت پایه‌ی حدودی ۱۳,۰۰۰ و ۱۸,۰۰۰ دلار فروخته می‌شوند. رنو مگان و رنو کلیو و هوندا سیویک به‌عنوان مقام‌های دوم تا چهارم پرفروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۱۸ ترکیه، با قیمت‌های پایه‌ی حدودا ۱۸,۰۰۰ و ۱۷,۰۰۰ و ۲۴,۰۰۰ دلار عرضه می‌شوند.

۲۰. اسپانیا

Seat Leon / سئات لئون

سئات لئون

فروش: ۳۶ هزار و ۷۶۴ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۱۹,۰۰۰ دلار

درباره‌ی علاقه‌ی اروپایی‌ها به خودروهای داخلی اشاره کردیم و مردم اسپانیا هم جزو این آمار هستند. مدل کامپکت سئات لئون (SEAT Leon) که در نسخه‌های هاچ‌بک (سه‌در و پنج‌در) و استیشن تولید می‌شود، پنجمین سال متوالی پرفروش‌ترین خودرو در خانه شد. خودروساز اسپانیایی سئات و زیرمجموعه‌ی گروه آلمانی فولکس واگن، از سال ۲۰۱۲ نسل چهارم مدل لئون را تولید می‌کند. به‌طورکلی، سهم این مدل اسپانیایی از بازار خودرو خانگی در سال ۲۰۱۸ به ۱.۲ درصد محدود بود؛ اما به‌لطف عرضه‌ی مدل‌های شاسی‌بلند جدید دیگر سئات، مثل ارونا (Arona) و تاراکو (Tarraco)، این شرکت حدود ۱۳.۶ درصد بازار اسپانیا را دراختیار گرفت. دومین خودرو پرفروش اسپانیا در سال ۲۰۱۸ نیز سئات ایبیزا (Ibiza) بود که از سال ۲۰۱۷ در نسل پنجم تولید می‌شود.

۲۱. تایوان

Toyota Corolla

تویوتا کرولا

فروش: ۲۸ هزار و ۱۸۴ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۲۲,۰۰۰ دلار

تویوتا کرولا در جهان شهرت فراوانی دارد؛ اما این محصول ژاپنی به‌ندرت به‌عنوان پرفروش‌ترین خودرو بازاری بزرگ مطرح شده است. بااین‌حال، وضعیت در تایوان بسیار متفاوت است؛ به‌طوری‌که با گذشت ۱۵ سال، همچنان انتخاب اول مردم این کشور محصول مطمئن تویوتا کرولا با کد Altis است. البته درمقایسه‌با سال ۲۰۱۷، فروش کرولا در تایوان تا ۳۰ درصد کاهش یافت و سهم این خودرو ژاپنی در بازار نیز از ۹ درصد سال ۲۰۱۷ به ۶.۴ درصد در سال ۲۰۱۸ رسید. تویوتا در تایوان مشتریان زیادی دارد و نزدیک به یک‌چهارم بازار این کشور، یعنی ۲۳.۷ درصد، دراختیار بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن است. نسل جدید کرولا به‌تازگی عرضه شده که بی‌شک عامل مهمی در فروش بیشتر محصول تویوتا در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

۲۲. ویتنام

Toyota Vios

تویوتا ویوس

فروش‌: ۲۷ هزار و ۱۸۸ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: ۲۲,۰۰۰ دلار

تویوتا ویوس (Vios) که در نسل‌های مختلف با نام‌های بلتا (Belta) و یاریس (Yaris) در کشورهای مختلف عرضه شده، در کلاس ساب‌کامپکت و پایین‌تر از کرولا و کمری قرار می‌گیرد. تویوتا ویوس پنجمین سال متوالی پرفروش‌ترین خودرو ویتنام شده و در سال گذشته، ۲۲ درصد مشتری بیشتری پیدا کرده است. تویوتا ۲۳ درصد از سهم بازار خودرو ویتنام را تصاحب کرده که در سال ۲۰۱۸ تا ۵.۱ درصد رشد یافته است. نسل سوم تویوتا ویوس از سال ۲۰۱۳ تولید می‌شود. تمام مدل‌های این سدان ژاپنی در ویتنام با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری و امکان انتخاب بین جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی دستی یا خودکار CVT دردسترس هستند. سدان کوچک پرفروش‌ترین کلاس خودرو در ویتنام است که تویوتا ویوس هم فقط در این مدل در ویتنام عرضه می‌شود.

۲۳. جمهوری چک

Skoda Octavia

اشکودا اُکتاویا

فروش: ۲۵ هزار و ۸۳۴ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۱۹,۰۰۰ دلار

در سال ۲۰۱۸، بازار خودرو جمهوری چک با کاهش فروش ۳.۷ درصدی دست‌وپنچه نرم کرد؛ اما سدان تولیدکننده‌ی داخلی بازهم پرفروش‌ترین خودرو بود. اشکودا اکتاویا (Skoda Octavia) با وجود ۴.۵ درصد کاهش تقاضا، پرفروش‌ترین خود در خانه باقی ماند و از هر ۱۰ نمونه‌ی فروشی، یک مدل اکتاویا بود. دلیل اصلی کاهش فروش خودرو در جمهوری چک، اجراشدن قوانین آلایندگی جدید اروپا (WLTP) و زمان لازم تولیدکنندگان برای اصلاح محصولات بود. البته درمجموع، محصولات اشکودا تا ۳۲.۲ درصد سهم بازار خانه را دراختیار داشتند و از هر سه خودرو فروخته‌شده، یک مدل ساخت این برند بود. شرکت اشکودا به‌قدری در جمهوری چک طرفدار دارد که از بین ۱۰ خودرو پرفروش‌ سال ۲۰۱۸ این کشور، ۶ مدل از محصولات این برند است. درحقیقت، تنها هیوندای i30 با قرارگرفتن در جایگاه چهارم، از رتبه‌بندی مقام اول تا ششم محصولات اشکودا در جدول پرفروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۱۸ جمهوری چک جلوگیری کرد. نسل سوم اشکودا اکتاویا که از سال ۲۰۱۳ تابه‌امروز در مدل‌های سدان و استیشن تولید می‌شود، سال ۲۰۱۷ فیس‌لیفت شد.

۲۴. رومانی

Dacia Logan

داچیا لوگان

فروش: ۲۴ هزار و ۹۵۵ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۸,۰۰۰ دلار

داستان داچیا لوگان در خانه بسیار جالب است: درست از زمانی‌که لوگان نسل اول در سال ۲۰۰۴ عرضه شد، این مدل تابه‌حال در هر ماه ۱۴ سال گذشته، پرفروش‌ترین خودرو رومانی بوده است. محبوبیت فراوان لوگان در سال‌های گذشته، باعث شد داچیا در سال ۲۰۱۸، تا ۲۸.۲ درصد سهم بازار خودرو رومانی را در دست داشته باشد. پس از داچیا، پرفروش‌ترین خودروساز رومانی، اشکودا با ۸.۵ درصد و رنو با ۸.۱ درصد سهم بازار قرار گرفته‌اند. نسل دوم لوگان محصول سال ۲۰۱۲ و فیس‌لیفت سال ۲۰۱۶ در دو مدل سدان و استیشن بزرگ در رومانی تولید و فروخته می‌شود.

۲۵. سوئد

Volvo V90

ولوو S90/V90

فروش: ۲۴ هزار و ۳۴۶ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۳۶,۰۰۰ دلار

مدل‌های سدان S90 و استیشن V90 ولوو با سهم ۶.۹ درصد بازار سوئد، پرفروش‌ترین خودرو در این کشور هستند. جالب این است که این دو محصول ولوو در کلاس خودروهای لوکس قرار می‌گیرند و با وجود ۳۱.۱ درصد کاهش فروش خودرو در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، مشتریان زیادی جذب کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد S90 و V90 محصول سال ۲۰۱۷ جایگزین مناسبی برای V70 باشند. گفتنی است ولوو V70 تا پایان سال ۲۰۱۵، به‌مدت ۱۹ سال پرفروش‌ترین خودرو سوئد بود.

۲۶. پرتغال

Renault Clio

رنو کلیو

فروش: ۱۵ هزار و ۷۶ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۱۶,۰۰۰ دلار

برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، بازار خودرو پرتغال در سال ۲۰۱۸ با رشد ۲.۸ درصدی روبه‌رو شد و هاچ‌بک فرانسوی رنو کلیو ششمین سال متوالی عنوان پرفروش‌ترین مدل را ازآنِ خود کرد. در سال گذشته‌ی میلادی درمقایسه‌با سال ۲۰۱۷، تقاضای مردم پرتغال برای خرید رنو کلیو ۶.۷ درصد بیشتر بود. فروش درخورتوجه کلیو باعث شد رنو با سهم ۱۳.۷ درصد بازار، پرفروش‌ترین خودروساز سال ۲۰۱۸ در پرتغال باشد. پس از رنو، پرتغالی‌ها محصولات پژو و مرسدس بنز و نیسان را بیشتر خریده‌اند.

۲۷. هلند

فولکس پولو Volkswagen Polo 2018

فولکس واگن پولو

فروش: ۱۴ هزار و ۷۵۷ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۲۰,۰۰۰ دلار

بازار خودرو هلند در سال ۲۰۱۸ رشد چشمگیری به خود دید که این موضوع با رسیدن نسل ششم هاچ‌بک آلمانی فولکس واگن پولو (Polo) نیز مرتبط است. مدل جدید پولو دقیقا در سال ۲۰۱۸ عرضه شد تا فروش این هاچ‌بک در‌مقایسه‌با سال ۲۰۱۷، افزایش ۶۸.۵ درصدی را تجربه کند. به‌لطف تقاضای فراوان برای پولو، فولس واگن ۱۱.۳ درصد از بازار خودرو هلند را به‌دست آورد. البته، با اینکه پولو پرفروش‌ترین خودرو هلند شد، فولکس واگن با رقبای جدید و غیرمنتظره در این کشور روبه‌رو شد. برای مثال، مدل تمام‌برقی جگوار I-Pace توانست ۱۳.۱ درصد سهم بازار هلند در ماه آخر سال ۲۰۱۸ را تصاحب کند و دیگر خودروهای برقی نیز مشتریان زیادی پیدا کردند. خودروساز تازه‌وارد و آمریکایی تسلا با تجربه‌ی افزایش ۱۶۱.۷ درصد فروش در هلند، پس از جگوار دومین خودروساز لوکس پرفروش سال ۲۰۱۸ در این کشور شد.

۲۸. نروژ

Nissan Leaf 2018

نیسان لیف

فروش: ۱۲ هزار و ۳۰۳ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۳۳,۰۰۰ دلار

مردم نروژ پرچم‌دار استفاده از خودروهای برقی هستند و نیسان لیف پرفروش‌ترین خودرو سال ۲۰۱۸ در این کشور بود. نیسان پرفروش‌ترین خودروساز ۲۰۱۸ در سوئد نبود و پس از فولکس واگن و تویوتا، در مقام سوم قرار گرفت؛ اما هر دو برند فولکس واگن و تویوتا، کاهش فروش درخورتوجهی تجربه کردند. متقاضیان خودرو برقی به‌قدری در نروژ فراوان هستند که سهم این مدل‌ها از کل بازار سال ۲۰۱۸ به ۶۰.۲ درصد رسید. علاوه‌براین، دولت نروژ قصد دارد فروش خودروهای بنزینی را تا سال ۲۰۲۵ پایان دهد.

۲۹. شیلی

Mitsubishi L200

میتسوبیشی L200

فروش: ۱۱ هزار و ۳۱۲ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۱۴,۰۰۰ دلار

نسل پنجم پیکاپ باکیفیت میتسوبیشی L200 که در کشورهای مختلف با نام‌های تریتون،‌ استرادا، استراکار و بربریان عرضه می‌شود، سال ۲۰۱۵ به بازار جهانی وارد شد. شیلی به‌عنوان کشوری با مراتع فراوان، میزبان شایسته‌ای برای میتسوبیشی L200 بوده است. بازار خودرو شیلی دربرابر دیگر کشورهای این فهرست بزرگ نیست؛ اما سال گذشته، فروش کلی تا ۱۵.۶ درصد افزایش یافت. به‌طورکلی، از هر ۴۰ خودرو مدل ۲۰۱۸ فروخته‌شده در شیلی، یک نمونه پیکاپ ژاپنی L200 است. نکته‌ی جالب‌تر این است که میتسوبیشی L200 در شیلی تویوتا هایلوکس سرسخت را شکست داده تا درصدر فهرست پرفروش‌ترین خودرو قرار بگیرد. دلیل اصلی محبوبیت بیشتر میتسوبیشی در شیلی را می‌توان به خدمات پس‌ازفروش بهتر و قیمت ارزان‌تر پیکاپ L200 ربط داد.

۳۰. مجارستان

سوزوکی ویتارا  Suzuki vitara

سوزوکی ویتارا

فروش: ۱۱ هزار و ۱۲۳ دستگاه

قیمت پایه‌ی مدل استاندارد: حدود ۱۴,۰۰۰ دلار

نسل چهارم کراس‌اور کوچک سوزوکی ویتارا (Vitara) از سال ۲۰۱۵ در سه کشور چین و الجزایر و مجارستان تولید می‌شود. بازار خودرو مجارستان در‌حال‌توسعه است؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۸، افزایش فروش ۱۷.۵ درصدی را نشان داد. دقیقا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، سوزوکی ویتارا در مجارستان پرفروش‌ترین خودرو بوده است. فروش ویتارا در سال ۲۰۱۸، ۲۶.۶ درصد افزایش یافت و پس از مدل ۲۰۰۷ سوزوکی سوئیفت، اولین‌بار است که فروش سالانه‌ی یک مدل خودرو در مجارستان از ۱۰,۰۰۰ دستگاه بیشتر می‌شود. سهم ویتارا از بازار ۲۰۱۸ مجارستان ۸.۱ درصد بود و تمام محصولات سوزوکی در این کشور، ۱۴.۱ درصد فروش کلی بازار خودرو را تشکیل داده‌اند. باتوجه‌به اینکه مدل ۲۰۱۹ سوزوکی ویتارا فیس‌لیفت شد و تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتری دریافت کرد، احتمالا مردم مجارستان در سال ۲۰۱۹ نیز به این محصول ژاپنی روی خوش نشان دهند. گران‌ترین مدل سوزوکی ویتارا ۲۰۱۹ در مجارستان مجهز به پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری توربوشارژ، سیستم انتقال قدرت تمام‌چرخ محرک، جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی خودکار و سقف پانوراما با قیمت حدودا ۲۶,۰۰۰ دلاری عرضه می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید