6 حقه نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات پارلمانی

کدخبر: ۲۷۶۹۷۶
اقتصادنیوز: بنیامین نتانیاهو از مدت‌ها قبل احساس کرده بود که در انتخابات کنونی نمی‌تواند به راحتی پیروز میدان شود، لذا به اقدامات و حقه‌هایی روی آورد تا قدرت را از دست ندهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، با پایان یافتن دوره قانونی کِنِسِت رژیم صهیونیستی در سال 2018 و نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی در سال 2019 شاخص های عبور از نتانیاهو کم کم خود را نمایان کرد. بنیامین نتانیاهوکه در ورطه پرونده های فساد اقتصادی و رشوه در حال غرق شدن بود به فکر افتاد خود را در عرصه سیاسی بازسازی کند تا بتواند در انتخابات سال 2019 قدرت را دوباره به دست گیرد. این تلاش نتانیاهو هنگامی که ائتلاف دولت وی با خروج لیبرمن از دولت برهم خورد شتاب بیشتری گرفت.

به ویژه که براساس نظرسنجی هایی که منتشر می شد رقیب اصلی او بنی گانتس، رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش از او پیشی می گرفت و مخالفان او نیز در کنار گانتس در حال اجتماع و ائتلاف بودند.

اقدامات و حقه های نتانیاهو برای غلبه بر رقبا

عملیات «سِپَرِ شمالی»

اولین اقدام نتانیاهو فریب افکار عمومی پس از خروج لیبرمن بود. هنگامی که گروه های مقاومت در غزه در دسامبر 2018 اقدام به پاسخگویی به حملات هوایی رژیم صهیونیستی در نوار غزه کردند. نتانیاهو با مخالفت با لیبرمن، نوار غزه را به یکباره رها کرد و به سمت شمال فلسطین اشغالی حرکت کرد. او مدعی شد منطقه شمالی و لبنان اولویت اول رژیم صهیونیستی است. در راستای همین ادعا با وجود آنکه مخالفانی جدی در ارتش و منظومه امنیتی رژیم صهیونیستی وجود داشت یک اقدام مهندسی را برای کشف تونل هایی در مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی آغاز کرد.

او مدعی شد با این اقدام رژیم صهیونیستی را از یک خطر وجودی نجات داده است. اما در حقیقت این اقدام او یک مانور تبلیغاتی برای حضور در انتخابات بود تا خود را به عنوان یک منجی برای امنیت و یهودیان فلسطین اشغالی معرفی کند.

به کار گیری پرونده فساد علیه دستگاه قضایی

اوایل سال 2019 یک پرونده فساد اخلاقی در دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی فضای رسانه ای رژیم صهیونیستی را منفجر کرد. این خبر از وجود یک شبکه فساد اخلاقی خبر می داد که برای ارتقاء جایگاه قضات درون دستگاه قضا اقدام به دریافت رشوه های جنسی از قضات زن یا زنان قضات مرد می کرد. این خبر در زمانی منتشر شد که نماینده دستگاه قضا در دولت ، مندلبلیت، اعلام کرده بود پیش از انتخابات علیه پرونده های نتانیاهو اعلام جرم خواهد کرد و پرونده های فساد اقتصادی او را به جریان خواهد انداخت. نظرسنجی ها نشان می داد طی این اقدامات، اعتماد یهودیان سرزمین های اشغالی به دستگاه قضا بیشتر شده و جایگاه نتانیاهو نیز صورت به جریان افتادن پرونده های فسادش تنزل خواهد کرد. اگرچه برخی حامیان و اعضای لیکود در این پرونده ردی از خود به جای گذاشتند اما هیچ سندی در خصوص اینکه این پرونده را نتانیاهو یا لیکود منتشر کرده است به دست نیامد در عوض تنها منتفع این جریان نتانیاهو و حزب لیکود بود.

مسئله جولان و لابی با آمریکا

نتانیاهو چند روز مانده به انتخابات با عجله به آمریکا رفت تا خیلی فی الفور حکم به رسمیت شناختن آمریکا در خصوص مالکیت رژیم صهیونیستی بر جولان را به امضای ترامپ برساند. این اقدام هنگامی که صورت گرفت به شدت موجب خشنودی داخل سرزمین های اشغالی شد. این اقدام نتانیاهو به تمام معنا بهره گیری از قدرت کنونی برای رسیدن به قدرت آینده بود.

شایعه هک موبایل بنی گانتس

هنوز چند هفته ای به انتخابات رژیم صهیونیستی باقی مانده بود که رسانه های رژیم صهیونیستی با یک بمب خبری مواجه شدند آنها نوشتند « ایران موبایل بنی گانتس را هک کرد». این خبر به شدت در رسانه های منطقه ای پیچید و به شدت بر آراء او تأثیر منفی گذاشت اما هیچ کس نپرسید این خبر در کنار بنی گانتس اسامی دیگری مثل پسر و خواهر نتانیاهو، گدعون ساعر، رقیب هم حزبی نتانیاهو و یکی از اعضای کابینه امنیتی او را نیز در خود داشته است اما چرا فقط نام بنی گانتس در آن پر رنگ شد.

این درحالی بود که هیچ گاه اثبات نشد که اصلا موبایلی هک شده باشد و اگر هک شده است کاری از سوی ایران بوده باشد. اما نتانیاهو بهره آن را با تیتری که فقط بنی گانتس را در بر داشت برد.

سفر به روسیه

یک هفته قبل از انتخابات نتانیاهو به روسیه سفر کرد در این سفر پوتین یک هدیه به او داد و جسد چند سرباز ارتش رژیم صهیونیستی که در جنگ های اعراب و اسرائیل کشته شده بودند را به وی تقدیم کرد این خبر به شدت توسط او نشر یافت اما  خبر مکمل آن که تهدید رئیس ستاد ارتش روسیه در خصوص عملیات صهیونیست ها بود به هیچ وجه برجسته نشد. وزیر دفاع روسیه در نشست افسران ارتش رژیم صهیونیستی حضور نیافت و رئیس ستاد مشترک ارتش نیز از صهیونیست ها خواست اگر بخواهند هدفی را در سوریه هدف قرار دهند باید زمانی بسیار طولانی قبل از انجام عملیات روسیه را نسبت به آن مطلع کنند. درخواستی که موجب برهم خوردن نشست و به نتیجه نرسیدن این سفر شد.

جنگ تبلیغی در شلیک موشک به تل آویو

چند هفته قبل از انتخابات رژیم صهیونیستی، هنگامی که مقاومت فلسطین دو موشک را به تل آویو شلیک کرد، نتانیاهو در رسانه ها این خبر را منتشر کرد که با توافقاتی که با فلسطینی ها کرده آنها را به سمت امضای آتش بس سوق داده است و دیگر موشکی شلیک نخواهد شد. در حالی که همین نتانیاهو بود که با مخالفتش در اقدام علیه غزه می توانست هدف انتقادات کسانی قرار بگیرد که با مخالفات با آنها به سمت عملیات سپر شمالی رفته بود.

جمع بندی

نتانیاهو با به کارگیری رسانه ها و جنگ تبلیغاتی با خدعه هایی که در این رسانه ها به کار گرفت و با استفاده از قدرتی که در حال حاضر در دست دارد تمام آنچه را می توانست علیه او به کار گرفته شود را به عنوانی اهرمی برای بالا رفتن از پلکان قدرت به کار بست. اما او از این نکته غافل است که اذهان و افکار عمومی مردم همواره به خدعه حساس است و این حقه ها را فراموش نخواهد کرد. البته با همه این خدعه ها او نسبت به احتمال شکست آگاه است و خود را آماده می کند. کما اینکه در جلسه ای که روز 21 مارس در داخل حزب لیکود برگزار کرد به هم حزبی های خود گفته بود باید خود را برای احتمال شکست آماده کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید